Forleden dag bragte Filmz historien om den danske filminstruktør Christian E. Christiansens dårlige oplevelser med Hollywood. De oplevelser kan en anden danske instruktør, Kasper Barfoed, nikke genkendende til.
Se også: Christian E. Christiansen: Producerne er kontrolfreaks i Hollywood
Efter at have slået sit navn fast med tv-serierne “Den som dræber” og “Dicte” så fik Kasper Barfoed chancen i Hollywood med filmen “The Numbers Station”, der havde John Cusack på rollelisten.
Det begyndte sådan set fint med optagelserne, da stjernen John Cusack delte Kasper Barfoeds meninger. Men da Cusack rejste, var freden forbi.
”Det var helt igennem rædselsfuldt. Det var aldrig mig selv, der fik lov at bestemme, om jeg måtte sidde med i klipperummet, så i et helt år sad jeg og ventede ved telefonen for at få at vide, om jeg måtte være med til at klippe min egen film. Enkelte gange, når der var uløselige problemer med klippearbejdet, fik jeg lov at give mit besyv med, men når produceren syntes, at jeg var for besværlig, lod de en anden overtage arbejde,” fortæller den danske instruktør.
Kasper Barfoed afviser imidlertid ikke at vende tilbage til USA for at lave film. Nu ved han, hvad det går ud på.
#1 Lawman 9 år siden
#2 Driver 9 år siden
#3 Kisbye 9 år siden
Årsagen er selvfølgelig at vores filmbranche herhjemme er statsstøttet, hvor det derovre drejer sig om ren profit.
Det sjove er også at de danske instruktører gerne plejer at floppe derovre. Der er selvfølgelig Nicolas Winding Refn med Drive, men ellers går det gerne galt.
Susanne Bier har floppet med begge de to film hun har lavet derovre. Mikael Salomon har floppet med hans nyeste. Bornedals genindspilning af nattevagten var også ringe. Niels Arden Oplevs Dead Man Down fik dårlig modtagelse. osv.
Man kan spørge sig selv, hvorfor de ikke bare bliver hjemme, hvor der er mulighed for at udfolde den kunstneriske frihed, hvorved vi har opnået så flotte resultater?
Tror det handler om penge og drengedrømme.