Netflix får nu ikke længere lov til at annoncere hos medier ejet af Disney.

Det trækker op til streamingkrig. Disney Plus går i luften i november, hvor hovedkonkurrenten på forhånd ligner Netflix.

Således har Disney-ledelsen nu besluttet, at Netflix for fremtiden ikke må købe reklame på tv-kanalerne ABC og Freeform, som begge er ejet af Disney, skriver The Wall Street Journal.

I første omgang skulle forbuddet gælde alle streamingkonkurrenter, men det er nu ændret til kun at omfatte Netflix.

Således har Disney ikke interesse i at blokere Comcast og AT&T for reklamekøb, da disse selskaber omvendt heller ikke vil blokere for Disney.

Comcast og AT&T ejer de kommende tjenester Peacock og HBO Max, som altså godt må gøre reklame hos Disney.

Læs også ‘Ny streaming-rapport: Sådan ser markedet ud om 5 år – Disney Plus vil hente ind på Netflix‘.

Netflix har ingen kommentar til sagen.


Vis kommentarer (10)
Gravatar

#1 nwinther 1 uge siden

Hvis nogen kan kvæle Netflix, er det Disney.

På den anden side kan det let blive til en monopol-situation for Disney, som så vil blive brudt op - men det handler nok mere om nogle CEO's bonusser, end en strategisk sund overvejelse fra Disney's topledelse.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#2 The_Corrector 1 uge siden

WOW. Altså fair nok de ikke vil reklamerer for konkurrenter, men inden slår man alle over en kam, eller også tillader man reklame fra dem alle sammen. Det ikke fair at fx. HBO Nordic kan reklamere, men det kan Netflix ikke.
Gravatar

#3 Justin 1 uge siden

#1
Hvis de vil kvæle Netflix, er de nød til af tage det seriøst
noget som man ikke kan sige om hverken HBO eller Amazon

Gravatar

#4 OliverDK 1 uge siden

#1 Disney har helt sikkert penge, men for at kvæle Netflix kræver det indhold af alle typer og der er masser af indhold Disney (til min orientering) ikke vil tillade på deres platform (r rated movies, grov stand-up, voksen dokumentar, grovkornet animationserier, osv.). Derfor virker det usandsynligt, fra mit synspunkt, at Disney skulle kunne kvæle Netflix, da Disney per definition har udelukket en kæmpe gruppe af kunders behov. Denne gruppe vil derfor nok foretrække andet end Disney, som deres faste abonnement og det er en af Netflix's styrke, som de velnok skal formå at udnytte.

Netflix vil måske blive presset af Disney, men igen næppe kvalt. Jeg tænker deres største bekymring nok mere burde være om der ikke kan opstå en manglende tillid hos investorerne på den lange bane.
Gravatar

#5 Bishop 1 uge siden

#4
Alt det materiale som ikke er på Disney+ bliver tilbudt på Hulu som er en del af det Disney+ bundle der vil blive tilbudt(i US, ved ikke hvordan det forholder sig i EU endnu)
Gravatar

#6 OliverDK 1 uge siden

#5 Får man så automatisk "gratis" adgang til det med et Disney+ abonnement? Eller skal man betale ekstra for det bundle?
Gravatar

#7 Bishop 1 uge siden

i US koster et bundle 12.99 det består af Disney+ Hulu og ESPN

Pga af diverse distributionsrettigheder får vi nok ikke helt samme muligheder i EU
Gravatar

#8 Mejse 1 uge siden

#7 tror bare det bliver disney+ i resten af verden, der er alle hulus rettigheder jo allerede fordelt andre steder :)
Gravatar

#9 OliverDK 1 uge siden

#7 Så kan jeg bestemt se det øger konkurrencen for Netflix på det amerikanske marked og måske andre så frem det lykkes dem at lave en ligende forretningsmodel for resten af verden.

Jeg tror dog det har lange udsigter og om det er nok til at "kvæle" Netflix tviler jeg på.
Gravatar

#10 Johnny42 1 uge siden

Så længe der ikke er R-rated indhold på Disney+ vil der altid være et marked for andre streaming-tjenester. Der er også eksklusive titler, der ikke er tilgængelige på Disney+. Men konkurrencen bliver skærpet, hvilket er positivt, da det ikke længere er nok bare at producere tonsvis af indhold. Kvaliteten bliver også nød til at følge med for at fastholde brugerne.

Skriv ny kommentar: