Budgettet til “Avatar: The Way of Water” var enormt, og det samme var det ambitionerne til effekterne.
Under præ-produktionen til 2022’s “Avatar: The Way of Water” stod det klart, at den nuværende teknologi ikke var tilstrækkelig til en film, hvor 60% af handlingen foregår i vand.
Joe Letteri, som arbejdede med visuelle effekter til begge “Avatar”-film, udtaler til Variety, at under optagelserne til den første “Avatar”-film havde de lavet et mere simpelt værktøj til at skyde de enkelte scener med skuespillerne i vand. Letteri nævner, at dengang simulerede de vandet ved at placere Sam Worthington i en kontorstol, flytte ham rundt og indsætte vandet i post-produktion.
Simulering af vand har ikke været nok denne gang. Med et større antal mennesker i vandet samtidig var der behov for opskalering. Alle optagelserne i vand foregik derfor i vandtanke i studier nær Manhattan Beach i Californien. Skuespillerne var nødsaget til at spille under vandet uden at udlede luftbobler for ikke at forstyrre den efterfølgende redigering.
Læs også: “James Cameron løber om kap med sig selv: ‘Avatar: The Way of Water’ slår ‘Titanic'”
At opfange ansigtsudtryk via teknologi er ikke nyt: Siden udviklingen af motion capture-teknikkerne udviklet til karakteren Gollum under optagelserne til “Lord of the Rings: The Two Towers” i 2002 har industrien anvendt teknikken som standard. Problemet er, at teknikken ikke er lavet til optagelser under vandet.
Løsningen var at opbygge et helt nyt ansigtsanimeringssystem, som gør det muligt at opfange bevægelser i ansigtet og efterfølgende animere dem under redigering.
#1 The_Corrector 1 år siden
For 2 uger siden havde Corridor Crew besøg af VFX Supervisor Eric Saindon fra Weta FX, som var inden for at diskuterer den bandebrydende teknologi, som blev brugt til Avatar the Way of Water. Her blev der vist klip fra optagelserne, som verdenen på intet tidspunkt havde set for 2 uger siden.