Joe
Udgivet 19. aug 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der er ikke længere så dejligt ude på landet. I hvert fald ikke hvis man sammenholder nogle af de senere års skildringer af livet i de amerikanske småbyer. Hvor Danmark kæmper med en rådden banan, har krisen i USA sat ild til en fordærvet majskolbe, hvis døende samfund popper op overalt. Om det er de klimaforandrede sumpslotte i “Hushpuppy”, midtvestens methhandlere i “Winter’s Bone” eller …biip… og …biip… i “True Detective” synes udsagnet at være det samme: Man sku’ sgu ikke altid bo på landet.
Der er langt til kysternes outrerede karakterer og deres ekstravagante liv. I hjertet af Amerika hedder man ikke Miranda eller Frances. Her arbejder the average Joe stenhårdt med sine hænder, indtil han tager ned på den lokale med Joe the plumber. Fremtiden er usikker, men om ikke andet kan man blive G.I. Joe. Det er næsten provokerende at give både film og titelrolle så generisk et navn. Joe. Men fordi der langsomt fremmanes et miljø, hvor det er bedst at passe sig selv, og fordi der gives hints til hovedkarakterens skjulte fortid, er det et meningsfuldt valg. Der gemmes på historier i en Joe, og hele filmens spænding bygger på uvisheden om, hvad de fortæller.
Når “Joe” bliver for fascineret af sit eget taberbillede, begynder Cage at undervise drengen i cool ansigtsudtryk. Når volden mellem menneskene tager til, bruges der pludselig tid på en længere sekvens, hvor Joe sender sin bidske hund ind i et bordel. Så selv om det er en temmelig uoriginal præmis at lade en rodløs teenager blive ven med alfaen, der har set den halve verden, keder man sig ikke. Om man fuldstændigt køber karaktererne eller deres motivation bliver mærkeligt underordnet, fordi scenerne igen og igen udsender en flosset, dragende energi.
Det er Nicolas Cage, der får den her film til at rulle, og så kan det godt være, at Tye Sheridan er imponerende sikker, og at hans hjemløse alkoholikerfar spilles perfekt af en hjemløs alkoholiker, som holdet fandt under en bro. Alle bliver sidefigurer til Cage, som nærmest træder ud af filmen det ene øjeblik for i det næste at møve sig tilbage med sin velkendte, råbende replikbehandling. Fuldstændig ligesom mennesker ude i den virkelige verden. Uden ham havde det været en slibrig og rå miljøskildring, som i den grad savnede en menneskelig puls. Heldigvis valgte man at caste The Wicker Man himself, som viste os den gode side af Castor “Ghost Rider” Troy. Ham, der skrider fra Las Vegas for at give hele sit vilde hjerte til en god film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet