Monica Z
Udgivet 19. mar 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvis Per Flys portræt af den svenske jazzdiva Monica Zetterlund var en prik-til-prik tegning, ville samtlige prikker være sirligt forbundet af en stor, fed tuschstreg. Danske Fly misser ikke et eneste af de punkter, en klassisk biopic skal ramme. Jeg savnede noget vildskab undervejs. En lyst til at tegne uden for stregerne. Med det sagt, kan “Monica Z” alligevel noget. Hvad den ikke har i kunstnerisk ambition, opvejes til gengæld af Flys smittende kærlighed til perioden fra slutningen af 1950’erne og op igennem 1960’erne, hvor de nye, nordiske jazztoner slog igennem. Der er liv, stemning og musik i hver eneste scene.
Dramaet imellem Monica og far, der engang selv har haft musikalske ambitioner, men nu blot hænger med mulen på sofaen, er det mindst elegante ved filmen. Som tilskuer ved jeg jo udmærket, at Monica Zetterlund vil triumfere og tryllebinde verden med sin stemme. Derfor bliver det lidt for firkantet og gumpetungt, når Kjell Bergqvists far for tredje eller fjerde gang harcelerer mod datterens nagelfaste tro på, at hun er skabt til noget stort.
Alle disse sider af samme kvinde lykkes det troværdigt for Magnason at få frem i sit portræt af den blonde, men aldrig blåøjede Monica. Og trods alle divamanererne er det svært ikke at blive bare lidt forelsket i hende. Tvivlen på egne evner skylles ned med minichampagneflaske på minichampagneflaske, indtil stærkere varer, som whisky og vodka, bliver sangerindens foretrukne middel til flugt fra virkeligheden. Og når det ikke er nok, er der altid en håndfuld piller, hun kan sluge. Ja, det er klassisk biopic-stof som Edith Piafs misbrugsspiral i “Spurven”, men det gør det ikke mindre tragisk at overvære.
Sammen med manuskriptforfatter Peter Birro og fotograf Eric Kress udbasunerer Per Fly sin utilslørede kærlighed til Monica Zetterlund og datidens musikmiljø. Det gør trioen på en helt igennem uimodståelig måde, der smitter som bare pokker. “Monica Z” er Zetterlunds swingende indspilning “Sakta vi gå genom stan” i øregangen tilsat billeder af et tusmørkt Stockholm, et neonoplyst New York eller en tilrøget natklub. Det er divasolbriller, en lyseblå Saab på en svensk landevej og en konstant tændt cigaret i flaben. Skrattende LP’er og en sjus til tørsten. Med andre ord et så overbevisende periodebillede, at Flys kedelig trang til at forbinde alle prikkerne ikke bliver altafgørende for oplevelsen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet