Mustang
Udgivet 30. mar 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Mustangen ses ofte som et machosymbol. Om det så er kromdyret eller hesten, som den måler sine kræfter med, så skal den tæmmes af en rigtig mand. Deniz Gamze Ergüven har valgt en sigende titel til sit drama om fem unge tyrkiske søstre, der kæmper med rigide patriarkalske regler. Og skulle man tro, det hele bare var luftige symboler på vildskab, frihed og søsterhed, så slår hun en konkret krølle med nik til den ærkeamerikanske drøm om en Mustang og en vej væk.
Søstrene bliver låst inde, får nogle brune sække at gå i og bliver sat i intensiv husholdningsskole. Træningen i at lave dolma skal hurtigt i gang, så de 16-17 årige piger kan blive konemateriale for andre familier. Det er nogle imponerende akavede scener, der er sat op, når naboernes generte sønner svinger forbi til kaffe og kage, mens deres forældre frier for dem. Bedstemor lover, at forelskelsen kommer med tiden. Så er det også på plads.
Den mest utæmmelige kraft er den yngste søster, Lale, der får tid nok til at sørge ved 1. søster, blive rasende ved 2. søster, bryde sammen ved nr. 3 og eksplodere ved nr. 4. Hun er mere end kvinde nok i nuet, men er givet en tilbageskuende voice over. Et lidt unødvendigt træk, der samtidig får det til at klinge hult, når Ergüven påstår, at “The Virgin Suicides” ikke er en inspirationskilde. Man må gerne lade sig inspirere, når man laver en mindst lige så god film.
“Mustang” slutter mere som en film end den løse samling af ubehagelige scener, der lægger ud. Plottet begynder at stramme til, og spændingen stiger som i en kupfilm. Interessant nok kommer “Mustang” kun kort tid efter, at “Room” viste indespærringen frem som psykotisk kældermandsværk. Den fuldstændig åbenlyse husarrest af ens egen familie bliver ikke mere human, fordi man har udsigt til Sortehavet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet