Harvey Weinstein satte i 1999 ny standard for beskidt Oscar-kampagne.

Der er blevet ført beskidt kampagne frem mod søndagens Oscar-fest. Særligt brugen af såkaldt ‘hviske-kampagne’ er et udbredt trick – læs om det her.

Men det var den #MeToo-anklagede Harvey Weinstein, som for 20 år siden opfandt den beskidte brug af ‘whisper campaign‘.

Tricket går i sin enkelthed ud på, at der fra en konkurrerende kampagne bliver ringet op til Akademi-medlemmer eller journalister. Først roses konkurrenten, men opkaldet afsluttes med en kritisk kommentar, der er designet til at skabe negativ omtale.

Den type kampagne benyttede Harvey Weinstein, da han i Oscar-sæsonen 1998-1999 stod over for den tilsyneladende umulige opgave for “Shakespeare in Love” at besejre “Saving Private Ryan” i kampen om Bedste film.

Kampagne-chef for “Saving Private Ryan”, Terry Press, afslører, at Weinstein-kampagnen brugte ‘hviske-kampagne’ imod “Saving Private Ryan”, som af konkurrenten blev kaldt en fremragende film – altså kun de første 20 minutter:

”Det var første gang, at jeg blev opmærksom på en ‘hviske-kampagne’ imod en anden film,” siger Press til The Hollywood Reporter.

“Shakespeare in Love” vandt syv Oscar-priser i 1999 – heriblandt i kategorien Bedste film.

Oscar-showet afholdes d. 24. februar.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: