De unge trækkes ikke længere i biografen af etablerede skuespillere eller kendte komikere. I stedet kigges der mod YouTube, hvor unge SoMe-stjerner er det nye. Og det nye skal nu hjælpe filmbranchen.

Se også: Kendte YouTubere laver det nye filmprogram “Showfabrikken”

Det er forsker i mediesociografi og sociale medier, Jesper Tække, der forklarer den nye tendens:

”Ungdommen er gået væk fra almindelig flow-tv og mere over på de sociale medier som YouTube, hvor de følger de store YouTube-stjerner,” siger forskeren til DR.

Det skifte har filmbranchen også set. Senest med drengerøvs-komedien “Laid In America”, hvor hovedrollerne besættes af YouTuberne KSI og Caspar Lee, der har henholdsvis 16 millioner og 6,5 millioner følgere på YouTube.

Og det er en helt naturlig udvikling, som er kommet for at blive, mener Jesper Tække:

”Massemedierne mister seere, og for at lokke de unge tilbage igen til deres film- og tv-serier prøver de at hente disse SoMe-stjerner ind.”

“Laid In America” får premiere digitalt d. 26. september.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (13)
Gravatar

#11 Stetso-G 8 år siden

Venner, de her film er ikke beregnet til jer. I er 10-20 år uden for målgruppen.
Og dyrkelsen af SoMe er noget større i USA, end det er i Danmark, så jeg kan godt forstå jeres undren.
Men det er allerede ved at ske. Folk, der er store på Vine, Snapchat, Instagram og ikke mindst youtube, bliver inviteret ind i fjernsynet i samme desperate håb om, at deres berømmelse kan smitte af på et døende medie. Selv Southpark har inviteret Pewdiepie med i et afsnit.
Nej, I kommer ikke til at løse billet til en film med nogen af SoMe-stjernerne. Men det er ikke et vildskud Tække kommer med. Fremtidens stjerner kommer ikke længere udelukkende via TV.
Gravatar

#12 paideia 8 år siden

Retfærdigvis skal det siges, at der skam også er talentfulde skuespillere, der er kommet fra de sociale medier. Et oplagt eksempel er Dylan O'Brien (Maze Runner). Som i alt andet gælder Sturgeon's Law dog: 90% af alting er lort, så jeg medgiver, at han er en undtagelse.
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#13 moulder666 8 år siden

Der er vel ikke specielt meget nyt under solen her. Når en person når en vis grad af popularitet, uanset ved hvad, kan medierne se, at de vil kunne tjene penge på at smide dem ind i et eller andet og giver dem et godt tilbud - og sådan har det vel mere eller mindre altid været?

Er du en populær sanger? Hyret! Stand-up-komiker? Ja tak! Sportsstjerne? Yup! Celebrity, der ikke kan noget som helst, men stadig er kendt? Det er vist lige dig vi leder efter.

At de så henter fra social media viser bare, at det efterhånden er det nye sort og har opnået en kæmpe poularitet...

Og som #12 siger: Der findes også masser af talent fra social media. Men 9 af 10 af gangene går det bare galt.

Det samme ser vi jo med alle de andre de hiver ind. Stand-up komikere, f.eks. Der er garanteret masser af talenter derude, og nogle gange rammer man een som Denis Leary, der rent faktisk KAN spille skuespil - men 9 af 10 gange får man Mick Øgendahl!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: