Gravatar

#31 filmz-vassago 19 år siden

jeps, men ikke miniDV :)

Du kan ikke assemble tidskoder, du kan ikke synce noget op via en ekstern tidskode generator osv. I såfald vil jeg meget gerne have et link til kameraet.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#32 Thorsby 19 år siden

Assemble er vel at klippe i forhold til fx. en EDL? Jo, det vil jeg mene man sagtens kan på miniDV materiale idet at tidskoden altså ligger indlegret i DV. Om DV-decket så kan styre det præcist nok er vel så problemet, men det må de store DV-decks kunne (som jo sagtens kan håndtere et mini-DV bånd) - og dette miniDV bånd behøver vel ikke stamme fra et kamera, men kunne være en kopi af noget andet hvor det var relevant nok at bevare tidskoden.
Jeg ved ikke om der findes et miniDV kamera der kan jam-synce. Sikkert ikke, men derfor er der stadig en ganske anvendelig tidskode.
http://www.imdb.com/name/nm1302765/
Gravatar

#33 filmz-vassago 19 år siden

Er EDL ikke kun noget man benytter i forbindelse med rigtig film - ikke digitale medier?

Mht tidskoden på miniDV, så er jeg ret sikker på at du ikke kan gøre netop de ting jeg har nævnt, har læst lidt på det og spurgt nogle tv-teknik nørder, og det tyder ikke på at mediet/formatet tillader det. Der er en tidskode, men ikke som man kender den fra professionelt udstyr, SMPTE.
Gravatar

#34 filmz-pou 19 år siden

@vassago
"Så kan man jo ikke rette på noget, hvis man vil have lavet noget om - hvis du altså sletter råbåndene.
"

Jop det kan du da sagtens.
Du har jo DVD'en.
Gravatar

#35 filmz-vassago 19 år siden

Du kan jo ikke skifte en sekvens med en anden, medmindre du også har smidt råbåndene på DVD - du kan i hvert fald ikke gøre sekvenser længere, eller erstatte dem med andet - kun korte ned, og så er det jo også komprimeret med MPEG2,

Det kan man så kun hvis også har du smidt alt materiale ukomprimeret på DVD, men så fylder 2 timers råbånd 27GB, dvs ca. 6 DVD'er.
Gravatar

#36 gi-jones 19 år siden

Det er ved at blive en lidt sær diskussion. Selvfølgelig sletter man ikke råbånd, hvis det der ligger på dem har noget værdi. Hvis man har brugt en hel dag af ens egen og andres dyrebare tid på at lave en optagelse, så gemmer man den altså for ever and ever!
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#37 Thorsby 19 år siden

#33 EDL er kort for "Edit Decision List" - og dækker over lister der oversætter "tidskoder" fra kilde data (bånd, film stumper, fil bunker) til en færdig film/video. Termen bruges vist relativt bredt og er ihvertfald også gældende i video verdenen. Jeg troede det var det du mente med assemble (som jeg nok ikke helt hvad dækker over?).

Nuvel, DV har som sagt en tidskode der følger hver eneste frame. Den kan man klippe ud fra, man kan hente materiale tilbage ind i en redigering ud fra denne med frame-præcision, man kan synce flere maskiner sammen efter den osv. Det er ganske rigtigt ikke SMPTE, men det er for så vidt også ligegyldigt, da SMPTE blot dækker over et tidskode format (LTC) og en måde at gemme dette på båndet (DV gemmer i formatets natur tidskoden i et digitalt format ved siden af hver frame, istedet for et kontinuerligt kørende tidskode spor). Det vigtige er at der er HH:MM:SS:FF kode der følger hver frame. Større maskiner kan så håndtere denne via SMPTE/LTC eksternt og således arbejde sammen med andet udstyr. Den største begrænsning er at langt de fleste DV-kameraer som sagt blot starter på 00:00:00:00 når man indsætter et bånd, uden mulighed for at jamme til en ekstern kilde eller presette noget andet.
http://www.imdb.com/name/nm1302765/

Skriv ny kommentar: