Jeg ved dette nok er nogen meget nemme spørgsmål for nogen af jer, men jeg har lige et par spørgsmål, da jeg er ny på området. Hvad optager et mini-dv på? Bånd, dvd? Noget andet? Og hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom.
Mini-DV optager på DV bånd/mini-DV bånd. Det er et digital media, og bør ikke sammenlignes med f.eks VHS eller lign. Det er ganske udmærket til amatør-brug.
Den største forskel på digital zoom og optiske zoom er kvalitet. Den bedste kvalitet fåes med optisk zoom, hvor det er din optik/linse der ved hjælp af forskydninger, kan forstørre ting, ligesom med en kikkert. Digital zoom er som navnet antyder, noget der sker digitalt, jeg ved ikke lige hvordan man skal forklare det nemmest. Men hvis du har et kamera med f.eks 10x optisk zoom og 20x digital zoom, så har du, ud over din normale forstørrelse (den optiske) mulighed for at zoome yderligere ind via digital hjælp.
Det går dog ofte meget ud over kvaliteten, billeder bliver slørede, grynede og pixelerede. Kameraet taget det billede du kan lave med din optiske zoom, og forstørrer det digitalt.
Du kan f.eks prøve at tage et alm. jpeg billede på nettet, og så forstørre det i et tegneprogram, så har du måske en ide om hvad jeg mener. Nogle kameraer har dog en "god" digital zoom, men det funktionen bør som udgangspunkt aldrig benyttes.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Hmm, båndene er nok forskellig pris, men tror dem jeg selv har kostede 200,- og jeg overfører til kameraet via Firewire kabel, husk at tjekke om du har et firewire stik i din pc...
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Et mini-Dv bånd koster typisk ca. kr. 100,- stykket i gængse butikker (Fona, Merlin, El-giganten, Bilka, etc. etc.). Ofte kan man dog få dem billigere, f.eks. hvis man køber flere samlet.
Og der burde som sådan ikke være den store forskel i kvalitet, så det er lige meget om båndet hedder Sony, Panasonic, Fuji osv. osv.
Bemærk også, at mini-Dv bånd er digitale bånd af "høj kvalitet", man kan således optage mange gange på et mini-Dv bånd uden at billede og lyd bliver dårligt (til forskel fra f.eks analoge VHS bånd der ret hurtigt bliver slidte).
#1 Slettet Bruger [192128596] 19 år siden
Hvad optager et mini-dv på? Bånd, dvd? Noget andet?
Og hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom.
#2 filmz-vassago 19 år siden
Den største forskel på digital zoom og optiske zoom er kvalitet. Den bedste kvalitet fåes med optisk zoom, hvor det er din optik/linse der ved hjælp af forskydninger, kan forstørre ting, ligesom med en kikkert. Digital zoom er som navnet antyder, noget der sker digitalt, jeg ved ikke lige hvordan man skal forklare det nemmest. Men hvis du har et kamera med f.eks 10x optisk zoom og 20x digital zoom, så har du, ud over din normale forstørrelse (den optiske) mulighed for at zoome yderligere ind via digital hjælp.
Det går dog ofte meget ud over kvaliteten, billeder bliver slørede, grynede og pixelerede. Kameraet taget det billede du kan lave med din optiske zoom, og forstørrer det digitalt.
Du kan f.eks prøve at tage et alm. jpeg billede på nettet, og så forstørre det i et tegneprogram, så har du måske en ide om hvad jeg mener. Nogle kameraer har dog en "god" digital zoom, men det funktionen bør som udgangspunkt aldrig benyttes.
#3 Slettet Bruger [192128596] 19 år siden
#4 Collateral 19 år siden
#5 filmz-vassago 19 år siden
#6 gi-jones 19 år siden
#7 Slettet Bruger [192128596] 19 år siden
#8 filmz-vassago 19 år siden
#9 Slettet Bruger [192128596] 19 år siden
#10 filmz-cybermaze 19 år siden
Og der burde som sådan ikke være den store forskel i kvalitet, så det er lige meget om båndet hedder Sony, Panasonic, Fuji osv. osv.
Bemærk også, at mini-Dv bånd er digitale bånd af "høj kvalitet", man kan således optage mange gange på et mini-Dv bånd uden at billede og lyd bliver dårligt (til forskel fra f.eks analoge VHS bånd der ret hurtigt bliver slidte).