Gravatar

#1 filmz-vassago 20 år siden

Er der nogen der kender til sites hvor man kan downloade gratis musik, eller billig musik der er "royalty free" (kan ikke huske hvad det hedder på dansk) - musik man kan bruge til video, tv, film - uden at skulle betale Koda og lign til kunstere.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#2 filmz-write-off 20 år siden

Jeg ved at musik kan blive så gammelt at man ikke skal betale for det! Det meste klassiske musik skal man ikke betale for, men tilgengæld skal man jo passe på at skaffe sig en cd med den musik fordi at den der har genindspillet musikken har copyrights!
Men jeg ved at jeg har set noget med en side med royalty "fri" musik som kan hentes uden problemer - skal nok lige prøve at finde den til dig :)
Gravatar

#3 filmz-vassago 20 år siden

Det vil dælme være fint :)
Gravatar

#4 filmz-gimleno1 20 år siden

Jeg mener at musikken skal være minimum 50 år gammelt, og ellers stadig leve op til en del andre krav samtidig
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#5 filmz-vassago 20 år siden

Ophavsretten til en værk varer som hovedregel indtil 70 år efter ophavsmandens død, dvs. i ophavsmandens levetid plus 70 år. Beskyttelsestiden for de nærtstående rettigheder er kortere: 50 år efter fremførelsen, optagelsen, udgivelsen eller udsendelsen.
Gravatar

#6 filmz-vassago 20 år siden

...og den ophavsret kan videresælges eller videregives til andre. Så reelt kan den vare for evigt.
Gravatar

#7 filmz-vassago 20 år siden

Jeg skynder mig lige at tilføje, at der er forskel på om jeg vil bruge f.eks et Mozart nummer kommercielt (så skal jeg betale penge til dem der har lavet cd'en), og hvis jeg f.eks selv valgte at spille et Mozart nummer, hvilket man gerne må, uden at skulle betale, da han er død for mere end 50 år siden. Hvis jeg har forstået loven rigtig.
Gravatar

#8 filmz-write-off 20 år siden

Hej Vassago her er et link til en side hvor du kan købe filmmusik for under $20 og det fede er selfølgelig at du kan høre musikken først ;)

http://www.sopersound.com/

Jeg googlede lidt og fandt en side som, hvis jeg forstår ret, ikke kræver nogle penge for musikken og der er meget at vælge imellem! Men du må hellere selv lige læse betingelserne.

http://www.freeplaymusic.com/

Der hvor jeg mente at have læst om "Royalty free music" var fra en poster på imdb's SHOP TALK DIRECTORS - men efter at kigge ca. tredive sider igennem ser det ud til at det er blevet slettet. Men hvis du har et logon kan du jo bare spørge dem om en sådan side findes! Og hvis du ikke selv har et logon, vil jeg med glæde spørge for dig!?

Håber du kan bruge noget af det :)

Mvh David

Ps. jeg har lige læst at i amerika er det minimum 70år efter at kunstneren er død, før musikrettighederne "tilhører" menigheden (men de stemmer nok bush ind igen, så tag ikke deres ord på det!)
Gravatar

#9 filmz-vassago 20 år siden

#8: retten til at synge det uden at skulle betale afgift ikke, vel ikke retten til at bruge f.eks elvis' musik i en reklame, for de rettigheder er jo videregivet - eller hvad?

og mange tak for links :)
Gravatar

#10 filmz-write-off 20 år siden

#9 Selv tak. nej det har du sikkert ret i! Men jeg ved intet - det var bare noget jeg læste! Kunne du bruge linket? Elllers må du jo sige til med IMDB.

Skriv ny kommentar: