Gravatar

#11 Skeloboy 14 år siden

Er det for i øvrigt Freaks, han slår over på?
Gravatar

#12 dyg 14 år siden

#11 - Det ligner det utroligt meget.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

#11: Uden tvivl. :)
Jeg synes desværre ikke, at det bidrager med noget som helst til fortællingen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 Highland Park 14 år siden

Det er ellers en god, om end ikke ligefrem original, lille kortfilm, hvori der bliver udvist en fin fornemmelse for billedkomposition, skuespil og atmosfære. Det fungerer også godt med den ekstremt sparsomme dialog (selv om jeg havde lidt svært ved at fange hendes ord (derfor rart med underteksten)), men jeg ville ønske, at jeg fik lidt mere at vide om hovedpersonerne gerne i form af små antydninger (det behøvede slet ikke at tydeliggøres), for jeg blev desværre ikke rørt af fortællingen. Jeg savnede nogle flere detaljer om karaktererne, hvilket kunne puste lidt ekstra liv i historien med en mere personlig oplevelse (og evt. fortolkning) til følge.

Brugen af sne som stemningsskabende element i den kontekst fik mig i øvrigt til at tænke på den smukke sidste sætning i James Joyces mesterværk af en novelle "The Dead":
His soul swooned slowly as he heard the snow falling faintly through the universe and faintly falling, like the descent of their last end, upon all the living and the dead.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#15 martin_v 14 år siden

Igen, tak for den positive feedback.

#9 Tak for de forskellige forslag til festivaler. Jeg er tilmeldt withoutabox og de har heldigvis en rigtig overskuelig måde at klare sagerne på, men jeg vil lige checke dem ud, som du har nævnt.

#10 Hvorfor tror du at filmen har god chance for at blive vist på Berlinalen? Går de efter specielle film i kortfilmsprogrammet?

Og ja det er gode gamle "Freaks". Den eneste måde klippet bidrager på er stemningsmæssigt og så selvfølgelig som en hyldest.

#14 Tak for, at du går lidt hårdere til den. Dine kommentarer giver en masse tanker om, hvorfor vi i sin valgte at gøre det ene frem for det andet, men jeg vil dog spare jer for en længere udredelse af vores bevæggrundlag.
Gravatar

#16 Skeloboy 14 år siden

#14 - kan godt følge dig. Det kan være små subtile referencer.

For at gå helt i petitesser, så er klippet, hvor han træder ind af døren også lidt misvisende. Det minder alt for meget om en gyser. Et bekymret ansigt ville nok være bedre. Men igen - det er en lille detalje, kan bare lige huske den skurrede lidt, da jeg så det.
Gravatar

#17 Lord Beef Jerky 14 år siden

#15 De tager imod det meste, men vil gerne sprede sig så internationalt som muligt. De kortfilmsprogrammer jeg har fået set der, er spredt over alle genrer og nationaliteter, og de har forholdsvist mange film på deres kortfilmsprogram. Jeg tænkte bare, at hvis du skulle have en chance hos en af de større festivaler, skal Berlinalen bestemt ikke glemmes--- og det ville tilmed være et glimrende springbræt til en karriere, hvis de skulle tage imod den.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18 natterjack 14 år siden

#16 - Enig, jeg tænkte hustruvold eller lign. på det tidspunkt.
Gravatar

#19 Collateral 14 år siden

Det falder mig ind at lydsiden er noget af det allermest vellykkede, ved et generelt meget vellykket produkt. Jeg syntes det er et stykke stemning, og det forsøger aldrig at være mere. Netop i kraft af dette stiger så alligevel til et niveau, som bare er højere end så meget andet. Pisse godt!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#20 Twister 14 år siden

Jeg synes filmen er utroligt vellykket set ud fra et teknisk perspektiv, og dette skal produktionscrewet have stor ros for. Det fremgår tydeligt at der er at gøre med folk der kan deres kram.

Jeg bryder mig dog ikke helt om måden hvorpå historien fortælles. Med dette mener jeg at der er en hel del shots der, for mig at se, fortæller det samme, og dermed egentlig ikke bidrager yderligere til historien. Faren ved dette er at i mister publikums interesse og historien fangede mig dog heller aldrig helt omend jeg synes slutningen er ganske velfungerende. Jeg føler i forsøger at slå seerne oven i hovedet og tvinge os til at forstå jeres historie, frem for at have tiltro til at "mere ikke altid er bedst".

Det er et fint tema i tager op og det er sådan set skildret meget godt. Produktionen er dog for lang i forhold til den historie der fortælles. Et regel jeg selv plejer at forsøge at følge, og altid går igen når mine egen produktioner får kritik af mine professorer, er at en kortfilm der forsøger at fortælle en deprimerende, langsom, dyster eller lignende fortælling aldrig må medføre at publikum bliver kedet eller så berørt at den dystre tone at de bliver smidt at historien. Kortfilmens fineste opgave må i bund og grund være at opretholde seerens opmærksomhed og stadigvæk berøre seeren på det tematiske plan. Særligt midten af filmen synes jeg bliver kedelig idet der ikke fortælles noget nyt men istedet er der tale om "filler" der bare skal få fortællingen til at gå. (jeg kan jo selvfølgelig tage fejl, men det var sådan jeg oplevede det). "Filler" er velegnet i feature film fordi der her er plads til sådanne sekvenser, men i kortfilm er det vigtigt at man altid opretholder seerens interesse.

Dog må jeg altså igen sige at jeg er imponeret over den tekniske kvalitet på produktionen. Tematikken er som sagt også fin og historien grundstamme er også interessant. En rigtig flot produktion, som dog til tider bliver lidt intetsigende pga. gengangere (her taler jeg om shots der ikke fortæller noget nyt). Men i skal have kæmpe ros for filmens visuelle stil :) flot klaret.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang

Skriv ny kommentar: