“1408” prøver at give både spænding og gys, men intet af det lykkes. Historien er overdrevet, og selvom John Cusack gør hvad han kan i rollen som Mike Enslin, så kommer man aldrig til at føle den uhygge, som en gyser bør indeholde. “1408” indeholder ikke mere spænding end nyhederne på tegnsprog, og siden ingen andre end hovedpersonen vil bo på værelse 1408, kan man jo overveje at opbevare filmen på dette værelse, for så bliver det i det mindste brugt til noget fornuftigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Kiksmann 16 år siden

Jeg må sige at jeg mangler at vi får anmelderen med i denne her diskution, men jeg har gentangende gange bemærket at det gør man åbentbart ikke.
Men jeg fatter ikke at man sætter en som tydeligvis ikke bryder sig om den slags film til at anmelde dem.
Find dog nogen som kan lide den slags inden i sender dem ind og ser filmen det er da det mindste man kan gøre. Det sparer dem som bruger anmeldelserne for at gå glip af noget de kan lide. Og anmelderne slipper for at vi hagler dem ned bagefter, fordi vi mener de er helt afmarcheret.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#42 filmz-vassago 16 år siden

#41: Hvad er der at diskutere, anmelderen har jo skrevet sin holdning omkring filmen i anmeldelsen.

Men jeg fatter ikke at man sætter en som tydeligvis ikke bryder sig om den slags film til at anmelde dem. Find dog nogen som kan lide den slags inden i sender dem ind og ser filmen det er da det mindste man kan gøre.

Det er noget af det mest sorte jeg har læst i denne tråd. Sådan fungerer tingene jo ikke - hverken her eller andre steder. Politiken, EB, Filmnet, Cinemazone (så vidt jeg ved) - har jo ikke en bestemt type anmelder man benytter sig af til bestemte genrer - netop for at få et mere nuanceret billede af film.

Hvis man sendte Slasher/Horror buffs ind for at se en film som "Halloween", så ville man jo få et helt andet billede - og film generelt ville få langt højere rating - men på et forkert grundlag. Det handler jo ikke om at fedte for fans af genren, at please så mange som muligt, men at give et nuanceret billede som både Hr. og Fru Danmark samt de fleste andre kan forholde sig til.

... Og til sidst, hvordan ved du at anmelderen ikke kan lide denne type film?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#43 Mr.E 16 år siden

Ja.. her er der godt nok et eksempel, hvor jeg er direkte uenig med anmelderen. Jeg syntes at 1408 er en af de mest effektive gysere jeg har set i længere tid, og bestemt blandt de mest vellykkede King filmatiseringer. Jeg har genklang af "The Shining" når jeg ser den. Det at det faktisk holder. Det der især overraskede mig, var præmissen holder. At nærmest hele filmen foregår i et enkelt hotelværelse. Der formåes at blive bygget en solid stemning op, som blot eskalerer som filmen skrider frem. Jeg sad på kanten, og er ellers godt garvet og kritisk inden for gyser genren. Og hey.. en film om et hjemsøgt værelse på et hotel - hvor realistisk forventer man at det skal være??
Stor anbefaling til denne film. Den holder!
Gravatar

#44 NOWhere 16 år siden

Jeg er enig med anmelderen i, at filmen ikke var særlig uhyggelig, men det var mest fordi, jeg ikke helt forstod historien (spoilet nedenfor).
Jeg var dog glad for effekterne, som jeg synes burde hive den op på i hvert fald en stjerne mere alene. Det er jo trods alt ikke hånddukker og ketchup, det her. 3/6 herfra.

Jeg havde dog meget svært ved at forstå filmens logik:
Hvorfor får Enslin det postkort, hvem har sendt det? Hvorfor møder Olin(hotelbestyreren) op til Enslin's begravelse med den æske, er han på "værelsets" side og vil lokke konen ind i samme sindssyge? "Ofrer" Enslin sig til væreslet for at redde sin kone/andre fra samme skæbne? Er det i en anden dimension?

De fleste af Stephen Kings overnaturlige historier handler om en indre konflikt manifesteret i spøgelser o.lign. f.eks The Shining. Altså et symbolplan og et realplan.
Jeg har tolket det som, at Enslin er fanget af sin fortrængte sorg over sin datters død, og ender derfor i et mentalt loop af tragedie (hotelværelset), men hvordan er det Enslin ender på realplanet?
Gravatar

#45 filmz-vassago 16 år siden

#43: læs #38
Gravatar

#46 Kiksmann 16 år siden

#42: Jeg mener at han burde forsvarer sig og ikke blot lade sig sable ned.

Jeg tillod mig faktisk at kigge på hans profil, og ud fra den ville jeg klart ikke give ham en "gyser", næ snarer en action eller thriller. Jeg ved godt det kan være svært at skelne mellem thriller og gyser, selv for producenterne.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#47 filmz-vassago 16 år siden

Jeg er selv meget begejstret for gysere, men den gang jeg havde film listet i min profil var der vist kun en enkelt på listen - til trods for at 25-30% af samlingen er gys...

Og mht det andet, forsvare hvad? At han er uenig med dig... At man ikke kan li' filmen er da en ærlig sag. Ville du seriøst foretrække at man sendte en inkarneret gyserfan ind for at se en given film, for at få det bedste billede af dens kvaliteter eller mangel på samme. En dejlig unuanceret anmeldelse, godt farvet af præferencer - og hvis den så ikke lige levede op til hardcore fans og lign, så skulle man "undskylde" i forum for at man havde taget fejl, eller at man er uenig? Come On...
Gravatar

#48 elwood 16 år siden

Gode Gamle Mr. Bogart han anmeldte bredt, han anmeldte alt, fra de franske social realistiske stumfilms drama'er i sort hvid, til de pompøse larmene actionfilm med DMX og Steven Seagal, han var en mand der anmeldte bredt, og nogen gange hændte det han ku li dem (Exit Wounds)

obs! overstående beskrivelse kan måske være overdrevet lidt, men det er for at tydliggøre forskellen bedre 8-)

men hvordan sker det egentlig, trækkes der bare lod blandt anmelderne, om hvad de skal se, og dem som har været uartig tvinges til at anmelde den nyeste Rob Schneider film 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 chandler75 16 år siden

# 48 Anmelderne skriver sig selv på de film, de ønsker at anmelde.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#50 rockysds 16 år siden

#49 Så vi skal ikke forvente nogen anmeldelser af Rob Schneider-film? ;)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: