“21 Grams” er en film der skal ses. Skuespillet er på et meget højt niveau og Benicio Del Toro er billetprisen værd alene. Selve filmen ville muligvis have været bedre tjent uden den snørklede labyrint af fragmenterede scener, idet den følelsesmæssige gennemslagskraft mindskes som følge af den non-liniære opbygning. Det er umiddelbart svært at finde motivationen bag filmens formelle eksperimenteren. Ikke desto mindre er handlingen overordentlig intelligent skruet sammen, og det er uden tvivl stadig meget spændende at deltage i detektivarbejdet og forsøge at stykke den overordnede sammenhæng sammen.

Med to timer og fem minutter er “21 Grams” en relativ lang film og det mærkes. Tempoet hæves kun enkelte steder, og det er en fortælling der kræver en god portion tålmodighed. Har man den, vil man imidlertid blive belønnet med en af de bedste filmoplevelser igennem de seneste par måneder.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-kgn 20 år siden

Det eneste som jeg fandt lidt besvaerligt var castingen af "Sean Penn's" kone....men i betragtning af hvor mange detaljer der kan smutte - se den! Med mindre du har tendens til tilbedelse af skuespillere, for ellers har du lagt grundstenen til 'tempel Benicio'! Han er helt ovenud astronimisk.
Gravatar

#12 Corgan 20 år siden

**Spoiler**

Jeg blev meget skuffet over denne film. Jeg havde hørt meget godt om den, og selvom skuespillet var helt i top, så var handlingen unødvendig forvirrende.
Ideen med at springe i tiden er ikke noget der gavner filmen IMO. Faktisk har jeg endnu ikke fundet ud af hvad meningen er med det.
Anderledes var det jo med Memento, hvor man derved fik et indblik i hovedrollens tankegang.

...men hvad er meningen i 21 Grams med disse spring i tiden?!

Ofte sad jeg og tænkte: nå, hvor er vi nu i historien? Er det før den første operation eller før den anden?

Og det irriterede mig i høj grad.

Derfor ville 21 Grams nok ikke få mere end 2 ud af 6 stjerne.
Gravatar

#13 filmz-kgn 20 år siden

**Spoiler**

Hjaelper det dig, om du taenker paa, hvor den enkelte er spirituelt, og hvor de er paa vej hen? Tag framen hvor Sean Penn sidder med pistolen ved poolen; foerst taenker du han vil begaa selvmord, men senere viser det sig, at han har undladt at skyde Benicio........hvis det ikke er interesant og goer filmen vaerd at se igen, hvad er det saa?

For mig handler det om noejagtig den lille forskel mellem levende og doed - sjaelen, og dens evne til at bringe dig til en slags eqvilibrium. Jack/Benicio gaar fra en ekstrem til en anden foer han finder balance. Paul/Penn er ikke i balance med hans sind og faar en chance til at finde afklaring foer det bliver hans tid. At give seeren en saa klar medfoelelse af uklarhed og senere klar fornemmelse af 'AHA' - det er da super!
Gravatar

#14 El vez 20 år siden

Hvis en admin lige kan smide et par spoilerwarnings på de sidste to posts vil det nok være til fordel for folk der endnu ikke har set filmen :)

Jeg synes filmen var glimrende, og jeg synes det var spændende at sidde og stykke de små bidder sammen inde i hovedet, det gav lidt ekstra intensitet der ikke ville være der, hvis historien var blevet fortalt helt lineært.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#15 Corgan 20 år siden

#14:

Er det er stor spoiler at sige at der er 2 operationer? Det får man jo at se næsten lige i starten.
Gravatar

#16 El vez 20 år siden

Jeg er ihvertfald glad for jeg ikke vidste det, da jeg så filmen :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#17 filmz-kgn 20 år siden

Nej, hvor er jeg skyldig og aarh hvor er det synd.

Til mit forsvar - kan du lide filmen, skal du jo alligevel se den flere gange. Kan du ikke....ja, saa har du maaske mere en chance for at foelge med efter du har laest denne link.
Gravatar

#18 Bates 18 år siden

Meget enig med anmelderen. En utrolig stærk film som går rent ind. Der går lige 20-30 min inden man får styr på historien, da den skifter meget hurtigt imellem personerne (til tider for hurtigt). Der er dog visse tidspunkter i filmen, hvor tempoet
er utrolig lavt og filmen næsten går i stå. Både Sean Penn, naomi watts og Benicio Del Toro levere varen. Meget troværdige og sympatiske personer.
En film jeg klart vil anbefale folk at se, og som tidligere skrevet "Så er Del toro bare for sej!" :)

Er det bare mig eller er der en næsten slående lighed mellem Del Toro og brad pitt?

4/6

Skriv ny kommentar: