“21 Grams” er en film der skal ses. Skuespillet er på et meget højt niveau og Benicio Del Toro er billetprisen værd alene. Selve filmen ville muligvis have været bedre tjent uden den snørklede labyrint af fragmenterede scener, idet den følelsesmæssige gennemslagskraft mindskes som følge af den non-liniære opbygning. Det er umiddelbart svært at finde motivationen bag filmens formelle eksperimenteren. Ikke desto mindre er handlingen overordentlig intelligent skruet sammen, og det er uden tvivl stadig meget spændende at deltage i detektivarbejdet og forsøge at stykke den overordnede sammenhæng sammen.

Med to timer og fem minutter er “21 Grams” en relativ lang film og det mærkes. Tempoet hæves kun enkelte steder, og det er en fortælling der kræver en god portion tålmodighed. Har man den, vil man imidlertid blive belønnet med en af de bedste filmoplevelser igennem de seneste par måneder.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Plimmer 20 år siden

Meget god anmeldese, den gav lige det pift af nysgerrighed jeg manglede for at tage ind og se den, når den engang kommer til Herning. Tak.
Famous last words: What duck?
Gravatar

#2 skittlez 20 år siden

Jeg glæder mig så meget til den film. Amorres Perros er jo et mesterværk. Jeg er dog ved at være ret træt af bio-fuckin-center i kolding, som aldrig gider at tage nogle chancer før de ser hvordan det går filmen i andre byer, eller før de bliver oscar nomineret el. lign.
Ydermere er Danmark stadigvæk elendige til at få film til tiden. Halvdelen af de oscarnominerede er mere eller mindre ude på dvd i USA omkring den tid de får biopremiere herhjemme, og så er der jo de mange film som er bedre end de oscar nominerede, hvor der kan gå år inden der er nogen der får sig nosset sammen herhjemme.

Nå, det var lige lidt brok, glæder mig til 21 Grams.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#3 El vez 20 år siden

Det er en spændende anmeldelse, men undrer mig over du kun giver den 4/6 når du roser den så meget.

Uanset hvad glæder jeg mig meget til at se den :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#4 Skobbolop 20 år siden

og det er med Naomi Watts!

wuwuw...
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#5 Hasselguff 20 år siden

"Desværre" tillader vores karaktersystem ikke lidt mere nuancerede vurderinger, for havde det været muligt at give halve kameraer ville "21 Grams" have fået fire og et halvt af slagsen.

Filmen er i mine øjne dog ikke en kandidat til fem fulde kameraer.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#6 filmz-Plimmer 20 år siden

Nogen der ved om BioCity regner med at vise den i mere end 2 biografer i 4 dage?
Famous last words: What duck?
Gravatar

#7 filmz-flammable 20 år siden

Den er ganske udmærket, men lige langtrukken nok til tider. Jeg syntes ikke at Penn/Watts fungerer så godt hele tiden, men som anmeldelsen også siger kan det muligvis være historieopbygningen og lige gyldigt hvad er Del Toro er for sej :-)
Gravatar

#8 filmz-lybech 20 år siden

En meget fin anmeldelse. Det undrer mig bare at du kun har givet den 4 af 6 "stjerner".

Jeg glæder mig meget til at se filmen, for den lyder til at være en film i særklasse.
Gravatar

#9 filmz-trillefix 20 år siden

er der nogensinde nogen film der får hele svineriet af stjerner... hvor i er enige?
-
...I´d explain it to you but your brain would explode.
Gravatar

#10 filmz-Alek 20 år siden

Alejandro González Iñárritu har skabt endnu en interresant, billedmæssigt fantastisk, rørende og speciel film!
Med sin intense kameraførring, og dunkle billeder er "21 Grams" Et mesterværk i sig selv!
Den minder på mange måder om hans forrige film "Amores Perres", der var en fantastisk oplevelse, ligeså er denne.
Skuespillet er der intet at sige til, det er simpelthen fremragende! De oscarnomineringer var fuldt fortjent!
Historien fejler intet, og man kommer godt rundt om alle tre personer, og lever og føler sammen med dem!
Den skæve opbygning af historien, gav for mit vedkommende filmen et ekstra pust. Dog skal man lige den første halve time finde ud af hvad der er sket, og hvordan personerne er inderst inde. Det kan godt være lang tid for nogen, men når filmen er slut giver det hele sammenhæng.
González siger at han har fundet inspiration hos bla. Lars Von Trier. Og det kan man godt se en lille smule i hans film, overhovedet ikke fordi at de laver film af samme støbning, men fordi den intense gnist optræder i samtlige scener, hos begge kunstnere. Den gnist skal der til for at filmen kommer ind under huden på publikum.
Og den er der i "21 Grams", konstant!
Man kunne godt kalde filmen en slags amerikansk dogmefilm, men et overrumblende kunstværk lyder lidt bedre!
Mit råd: se den, mens chancen er der!

5 ud af 6 stjerner! (er på vej op mod de 6!)

Skriv ny kommentar: