“21 Grams” er en film der skal ses. Skuespillet er på et meget højt niveau og Benicio Del Toro er billetprisen værd alene. Selve filmen ville muligvis have været bedre tjent uden den snørklede labyrint af fragmenterede scener, idet den følelsesmæssige gennemslagskraft mindskes som følge af den non-liniære opbygning. Det er umiddelbart svært at finde motivationen bag filmens formelle eksperimenteren. Ikke desto mindre er handlingen overordentlig intelligent skruet sammen, og det er uden tvivl stadig meget spændende at deltage i detektivarbejdet og forsøge at stykke den overordnede sammenhæng sammen.
Med to timer og fem minutter er “21 Grams” en relativ lang film og det mærkes. Tempoet hæves kun enkelte steder, og det er en fortælling der kræver en god portion tålmodighed. Har man den, vil man imidlertid blive belønnet med en af de bedste filmoplevelser igennem de seneste par måneder.
#1 filmz-Plimmer 20 år siden
#2 skittlez 20 år siden
Ydermere er Danmark stadigvæk elendige til at få film til tiden. Halvdelen af de oscarnominerede er mere eller mindre ude på dvd i USA omkring den tid de får biopremiere herhjemme, og så er der jo de mange film som er bedre end de oscar nominerede, hvor der kan gå år inden der er nogen der får sig nosset sammen herhjemme.
Nå, det var lige lidt brok, glæder mig til 21 Grams.
#3 El vez 20 år siden
Uanset hvad glæder jeg mig meget til at se den :)
#4 Skobbolop 20 år siden
wuwuw...
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
#5 Hasselguff 20 år siden
Filmen er i mine øjne dog ikke en kandidat til fem fulde kameraer.
#6 filmz-Plimmer 20 år siden
#7 filmz-flammable 20 år siden
#8 filmz-lybech 20 år siden
Jeg glæder mig meget til at se filmen, for den lyder til at være en film i særklasse.
#9 filmz-trillefix 20 år siden
-
#10 filmz-Alek 20 år siden
Med sin intense kameraførring, og dunkle billeder er "21 Grams" Et mesterværk i sig selv!
Den minder på mange måder om hans forrige film "Amores Perres", der var en fantastisk oplevelse, ligeså er denne.
Skuespillet er der intet at sige til, det er simpelthen fremragende! De oscarnomineringer var fuldt fortjent!
Historien fejler intet, og man kommer godt rundt om alle tre personer, og lever og føler sammen med dem!
Den skæve opbygning af historien, gav for mit vedkommende filmen et ekstra pust. Dog skal man lige den første halve time finde ud af hvad der er sket, og hvordan personerne er inderst inde. Det kan godt være lang tid for nogen, men når filmen er slut giver det hele sammenhæng.
González siger at han har fundet inspiration hos bla. Lars Von Trier. Og det kan man godt se en lille smule i hans film, overhovedet ikke fordi at de laver film af samme støbning, men fordi den intense gnist optræder i samtlige scener, hos begge kunstnere. Den gnist skal der til for at filmen kommer ind under huden på publikum.
Og den er der i "21 Grams", konstant!
Man kunne godt kalde filmen en slags amerikansk dogmefilm, men et overrumblende kunstværk lyder lidt bedre!
Mit råd: se den, mens chancen er der!
5 ud af 6 stjerner! (er på vej op mod de 6!)