Trods en noget romantisk identifikation med den farlige (men dog på bunden gode) vaneforbryder og en klassisk westernhistorie, der kunne have hørt fortiden til, så bevarer Mangold tempoet til den bitre ende, og der er nok støv, hestevrinsk, hurtigttrukne seksløbere, slemme desperados og heltemodige mandfolk til at få én til at glemme det noget ordinære antræk i godt og vel to timer.
Skriv ny kommentar:
#61 filmz-donprehn 16 år siden
Wade vælger først at hjælpe Bale efter at Bale har fortalt hvordan han mistede sit ben. Hvis Bale ikke havde fortalt historien havde Wade ikke hjulpet ham. Ved at hjælpe Bale til toget giver Wade ham den ære, som Bale ikke har opnået tidligere i sit liv.
Wade fortæller og viser ved sine handlinger tidligere i filmen at han er en koldblodig morder ligesom sine bandemedlemmer, som er loyale overfor ham. Ydermere snakker han også om loyalitet til gruppen. Så jeg kan slet ikke få slutningen til at hænge sammen med resten af filmen.
Lur mig om der ikke er et test publikum, der har forkastet den oprindelige slutning.
Virkelig ærgeligt at en film der IMO kunne være blevet så god smider det hele på gulvet i slutningen.
#62 filmz-Bruce 16 år siden
Og ja ingen tvivl om, at far-søn forholdet influerer på Wade. Men det er også lidt det jeg synes ligger i "kodekstingen" og dermed nager i Wades moral. Men ja, enig
For Wade er det et spil på værdier- og moral. Han ved, at alle er til fals for ussel mammon. Byens borgere går gerne mod loven for penge og skyder uskyldige ned. Selv Pinkertons har en grænse for, hvor langt deres mod og vilje rækker. De udnytter dog fortsat gerne én mands desperation og tilbyder ham pengene for det, de ikke selv kan overkomme.
Wade følger kun med, fordi han er interesseret i at se, hvor lang Bales grænse strækker sig. Denne "kamp" startede i baren, hvor Bale bad om penge for det han mente var en rimelig erstatning, for det han havde været igennem ifbm. Wades dilligence røveri.
Wade er helt i kontrol med sin egen skæbne da de forlader hotellet. Til hver en tid kan han overmande Bale, men han vælger at følge med og overvære denne mands kamp og hjælper ham endda undervejs, da han drejer Bales opmærksomhed mod en uset skytte.
Da de når hytten mener Wade, at han har set nok og vil stoppe "legen". Bale har kæmpet bravt, men nu må han holde op mens "legen" er god. Bales ene tale rammer dog Wade i "moralens solar plexus". Hans beslutsomhed og opofrelse for familien og for at bevise noget overfor sønnen får Wade til at strække sig den sidste mil. Bale får lov til at søge sit mål, uanset den nærmest umulige overmagt. Her er en mand, som Wades penge ikke kan købe og hvis værdigrundlag ikke kompromitteres af noget så simpelt som odds. Wade ser en ligemand, eller måske endda en overmand, hvilket allerede har været udtalt under rejsen, med deres samtaler og Wades portrættering af Bale i Bibelen. En moral som Wade i hans profession som professionel kriminel, aldrig før har set hos andre og derfor kompromitterer hans eget moralkodeks.
Dette er en i særklasse fremragende afslutning på en western og i et normalt filmår, havde 3:10 To Yuma ikke været til at komme udenom til en Oscar nominering.
#63 Kalle Ferm 16 år siden
#64 filmz-Bruce 16 år siden
#65 filmz-bullettooth 16 år siden
#66 davenport 16 år siden
#67 BN 16 år siden
#68 BN 16 år siden
Jeg kan ikke rigtig beslutte mig for, om den skal have karakteren 4/6 eller 5/6. Umiddelbart har jeg ingen indvendinger mod filmen, men den historie den fortæller, er nok simpelthen bare for ordinær. Misforstå mig nu ikke! Jeg kan virkelig godt lide en klassisk western som den her. Men den kan ikke konkurrere med milepæle som 'Unforgiven', 'The Last of the Mohicans' og 'Dances With Wolves', og den har heller ikke samme tyngde som 'Wyatt Earp'. ... Den er dog fuldt ud på højde med klassiske western-fortællinger som 'Rio Bravo', 'Open Range' og tv-serien 'Lonesome Dove'.
Arh, den skal have 5/6, for den er næsten perfekt indenfor sin egen genre.
#69 dolphinfriendly 16 år siden
Fra 4/6 til 3/6.
#70 filmz-ab 14 år siden
Filmen: Absolut min favorit i genren.
6/6