Trods en noget romantisk identifikation med den farlige (men dog på bunden gode) vaneforbryder og en klassisk westernhistorie, der kunne have hørt fortiden til, så bevarer Mangold tempoet til den bitre ende, og der er nok støv, hestevrinsk, hurtigttrukne seksløbere, slemme desperados og heltemodige mandfolk til at få én til at glemme det noget ordinære antræk i godt og vel to timer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Godt med en god western indimellem, med flotte billeder og et godt og velspillende cast.

Den fortjener en god sal, med et godt billede og god lyd. 5/6 herfra.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#2 filmz-Bruce 16 år siden

Fantastisk western, intet mindre!

9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 DarkLight 16 år siden

Meget enig med anmelderen. God western, men skuespillerne tager i betragtning er der ikke fuld potentialeudnyttelse.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#4 icetea 16 år siden

Jeg er ikke helt enig. Skuespillerne gør det egentlig meget godt, men synes alligevel ikke at tempoet formår at blive holdt hele vejen igennem, og det bliver noget langtrukken af og til. Men en ok film. 3/6
Gravatar

#5 BN 16 år siden

Hos koryfæer som Ford og Hawks er det vilde vesten blevet synonym med sort/hvide stereotyper af ejegode ranchers, heltemodige gunslingers og skalperende rødhuder, og John Wayne lagde om nogen billet ind på definitionen af den amerikanske helt. Med "3:10 til Yuma" har James Mangold kreeret en underholdende, men også ganske stereotyp western, i familie med senere tiders forsøg på at kopiere the good ol' boys, så som "Open Range" eller "Wyatt Earp".


Med mindre jeg har misforstået ovenstående udtalelse fra anmeldelsen, så vil jeg nok betegne inddragelsen af "Wyatt Earp" som dagens mest fejlagtige kategorisering af en film.

"sort/hvide stereotyper" - "good øl' boys" ???

I filmen "Wyatt Earp" skildres den berømte sherif ganske nuanceret og viser os et menneske i den grå zone.

Gennem Kevin Costner's fremstilling får vi billedet af en mand, der til tider var et dumt svin med sin kyniske, mandschauvinistiske attitude overfor sine svigerinder og sin kvalmende forkærlighed for slægtninge (i filmen siger han: "Nothing counts so much as family - the rest are just strangers".), ligesom han til tider fremstår lettere psykotisk, såsom da han uden grund og i ren ondskab slår en gavmild herre ned, eller som da han truer anføreren for en gruppe hujende og larmende cowboys, som har ignoreret skiltet, der siger at ingen må bære våben indenfor bygrænsen. ... Desuden er han med til at nedskyde bøfler bare for at få deres skind (resten af dyrene efterlades) - som skildret i en tavs, sørgmodig scene i "Danser med ulve" var det især denne form for rovdrift på naturen, der chokerede indianerne.

Jo, Wyatt Earp skildres som en mand der ønskede at tjene loven og retfærdigheden, men også som en mand, der foretog sig visse tvivlsomme ting, og som havde visse tvivlsomme moralnormer. Han er skildret heroisk, men bestemt ikke udelt sympatisk!

Og de fleste af Earp-brødrene går meget op i lettjente penge (via pokerspil og prostitution ... en af brødrenes koner lever som luder). I det hele taget har de alle et ret forenklet, mandschauvinistisk syn på kvinder. Og hvad Doc Holiday angår, har kun ét eneste sympatisk træk: hans loyalitet mod sine venner. Derudover er han en voldelig ægtemand og alkoholiker, samt en hidsigprop og et storbandende, hostende og ævlende vrag.

"The good ol' boys" ??

Ikke i min begrebsverden!

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 filmz-Kragmose 16 år siden

Årets film, uden tvivl (så den under min ferie i The States)
Tøver ikke med at give 9½/10 :D:D

Nogen der ved om Blu-ray'en på Amazon vil fungere på europæiske afspillere?? Kan ikke vente på den udkommer herhjemme :D

EDIT: Det der billede til anmeldelsen skal så meget op og hænge i form af den største plakat jeg kan opstøve <3
Gravatar

#7 rockysds 16 år siden

#6 Det vil den.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#8 dolphinfriendly 16 år siden

Rigtig fin og klassisk western, der slet ikke overrasker på nogen måde og muligvis også holder alt for stramt fast i konventionerne, men "3:10 til Yuma" er såment rigtig god underholdning alligevel. Ben Wade karakteren, og det ligegyldige sideplot med sønnen, er dog mine store ankepunkter. Wade er ALT for brainy McGyver, hvilket simpelthen balancere på grænsen af at blive ufrivilligt komisk.

4/6

Gravatar

#9 tiany 16 år siden

hmm vidste ikke den byggede på en novelle af Elmore Leonard, så kan det være jeg skal se den alligevel - har altid haft en forkærlighed for hans bøger.
Valar morghulis
Gravatar

#10 Benway 16 år siden

Glimrende western der på mange måder er en tilbagevenden til de gamle westernfilms dyder hvor spændingen er baseret på personer og moralske valg snarere end effekter og skuddueller. Perfekt castet og særdeles velspillet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: