“3:10 to Yuma” bevæger sig inden for traditionens rammer af den westerngenre, som filmen åbenlyst er et udspring af. Men trods en forudsigelig udvikling og arketypiske vendinger fornemmes instruktøren James Mangolds fascination af en af filmhistoriens mest produktive stilarter. Skuespilpræstationerne imponerer og atmosfæren er genkendelig, men der savnes fornyelse, og så er det ikke til at komme uden om filmens lidt for løse ender og indledningsvis lidt for fraværende dynamik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Erlingur666 15 år siden

Den er pikke god undskyld spogert. MEN DEN ER FANEDEME GOD
Gravatar

#12 cansi 15 år siden

Har aldrig været en stor fan af western indtil jeg så denne film. Ben Forster overraskede mig virkelig meget. Men for mig var det igen min ynglings skuesspiller Christian Bale der var det helt store i denne film.
Og musikken som også fik en oscar nom. var helt fantastisk at lytte til...

5/6
Gravatar

#13 filmz-Bruce 15 år siden

Men han er nu ikke så ung mere, men nærmere en af de etablerede skuespillere :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 filmz-LBA 15 år siden

Det er længe siden, at Hollywood har produceret en rigtig god western af den gamle skuffe. Med denne film synes jeg, at de gør det godt igen. Det er ikke den bedste western, jeg har set, men den er bestemt ikke blandt de dårligste. Både Russell Crowe og Christian Bale spiller deres roller godt og plottet er udmærket. Dog, så kunne jeg ikke lide slutningen så meget. Filmen har fået 4 stjerner af mig. Den mangler de sidste to pga. filmens slutning, og så synes jeg ikke at videosiden var det bedste, da jeg så den. Specielt ved de scener, som foregik om natten og derfor var sorte.
Gravatar

#15 filmz-rasmusrask 15 år siden

8 skrev:
3:10 to Yuma er den bedste western siden Clint Eastwoods fabelagtige mesterværk Unforgiven.
Crowe og Bale spiller som altid herligt, men de bliver overskygget af den unge Ben Foster, der leverede en pragt præstation i denne rigtig gode western.

5/6


Amen!
Var også fuldstændig bjergtaget af Ben Foster i denne film.
- en comming man i Hollywood.
you see us together chasing the moonlight
my cinnamon girl
Gravatar

#16 Skeloboy 15 år siden

Ganske god western, men den tager nogle drejninger, som jeg enten ikke forstår, og hvis de ikke skal fortolkes, så er de bare temmelige søgte og trælse. Især slutningen, som folk her taler om...

Dog 4/6 stadig
Gravatar

#17 fubar 15 år siden

Så fik jeg endelig set denne utrolig medrivende western Jeg var som klistret til skærmen gennem hele filmen.
Skuespillet mellem Bale og Crowe, kulliserne, lydsiden, skurkene, ja alt fungerede perfekt.
Jeg var ikke i tvivl om, at jeg var vidne til en af de bedste wersterns i mands minde, desto længere mod slutningen jeg kom. Men... (ak ja, det berømte men)

Sluningen halter end del i forhold til resten af filmen, eller dvs det gjorde den for mig.
Jeg er helt med på at Crowe vil sørge for at knægten bliver stolt af sin far.
Men er der én der kan svare mig på hvorfor han dræber sine yderst loyale undersotter, der har gået gennem ild og vand for at rede ham?
Og hvorfor hopper Crowe på toget til sidst? Det virker ganske ulogisk, eller nærmere helt groteskt.
Gravatar

#18 inflector 15 år siden

Har lige set den her til aften på Blu-ray og jeg synes det er en fremragende film. God og solid historie båret af en flok virkeligt kompetente skuespillere. En film der kommer til at ryge i afspilleren ret ofte.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#19 filmz-repsak 15 år siden

Jeg tror grunden til Crowe dræber sine mænd er fordi Crowe/Wade selv manglede en far da han voksede op og derfor blev den han er. Det er først da Bale/Dan fortæller ham om sine nederlag som fader og forsørger og om de løgne han har måtte fortælle folk, at Crowe får fuld forståelse for hans handlinger.
Da går det jo op for Crowe/Wade at Bale/Dan har brug for at hans børns respekt, kærlighed og accept. Bale får leveret Crowe til toget som planlagt. Med livet som indsats og kun håbet om lidt kærkommen respekt, penge til medicin til hans mindste dreng og penge til bevarelse af farmen.
Med et bliver han helt kompriløst skudt selvom Crowe er leveret og missionen fuldført.

Jeg skal ikke kunne sige om følelsen af ligegyldighed, anger og sympati for Bale/Dan og hans børn og kone gør, at Crowe/Wade skyder dem, men sådan har jeg valgt at tolke det. Vi ænser hele filmen igennem at Crowe/Wade har en forståelse, sympati og respekt for Bale/Dan og hans kamp for hans børns accept og hans ihærdighed for at fuldføre missionen.
Dette er måske Bales sidste håb for at vinde sine børn tilbage, redde sin yngste søn og farmen og han kan ikke vende hjem uden succes. Det er alt eller intet.

Jeg synes slutningen er stærk og rørende. Christian Bale ligger der på jorden og stirrer uden så meget som at sige et eneste ord, hvilket gør det hele meget rørende og følelsesladet.


[spoilertag indsat af red.]

I det hele taget synes jeg det er en fremragende film med Bale og Crowe i topform og ikke mindst gode debutter af Ben Foster og Logan Lerman.

Helt klart en af de bedste westernfilm jeg har set, selvom den er meget mere end et almindeligt revolver drama. Stærk film.
Gravatar

#20 filmz-repsak 15 år siden

Ydermere fornemmer man også Wade ikke føler sig som en del af banden som sådan, men mere ser dem som hans undersåtter. De er loyale overfor ham, men jeg tror ikke han ynder at knytte et ordentligt bånd til dem da de på mange måder er ligesom ham selv.
Mener også han i en scene kalder dem for "animals" og så starten filmen jo også med at han skyder en af dem, fordi denne person dummer sig. De har altså ikke særlig betydning for ham, men Wade har stor betydning for Charlie.
Jeg er sikker på Charlie skyder Evans af ren jalousi. Han fornemmer allerede i flugtaktionen, at Wade holder mere af Dan end ham. Flere gange opfordrer han Wade til at gøre modstand og bl.a. hoppe af taget, men han følger Dan istedet og Charlie opdager at Wade ikke vil reddes og at han har knyttet et helt specielt bånd til Dan.

Faktisk er Dan og doktoren de eneste personer på missionen i filmen der ikke fortjente at dø og stik mod al form for retfærdighed bliver Dan dræbt af den jaloux Charlie og jeg synes faktisk det var dejligt at Charlie fik, hvad han fortjente.

Jeg tror nøgleordet i scenen og hele filmen for den sags skyld er empati.


[spoilertag indsat af red.]

Skriv ny kommentar: