Hvad der sælger filmen som underholdning er dens mange visuelt duperende scener. Fra synet af tusindvis af pile, der skygger for solen, over angribende mutant-næsehorn til skibe, der bliver flået i stykker af stormbølger. Action leveres igennem adskillige imponerende slow motion sekvenser, hvor vi får demonstreret præcis hvor mange måder en mand kan slås ihjel på med et spyd. Meget andet har filmen dog ikke at byde på og scenerne kommer hurtigt til at trække ud. Efterhånden får man fornemmelsen af, at hvis scenerne blev vist i normalt hastighed, ville filmen næsten halvere sin spilletid.
“300” handler om effekter – ikke mennesker – og skuespillet er temmelig ligegyldig. Eneste undtagelse er Gerard Butler, som giver en betydelig overbevisning til kong Leonidas, hvad enten han lemlæster persere eller brøler ordrer. Selve handlingen udenom slaget er af rent mekanisk natur, med et persongalleri uden nogen form for dybde. Man bliver da heller ikke særligt involveret eller bevæget, da filmen udvikler en sentimentalitet, der ligger meget fjernt fra Frank Millers univers. “300” er et medrivende adrenalinpumpende voldsorgie, men, ligesom så mange af dens steroidproppede krigere, er den desværre også endt temmelig hovedløs.
#81 filmz-Kadann 17 år siden
5/6
Det bliver dog spændende at se om den holder ved andet gennemsyn.
#82 duuk74 17 år siden
#83 filmz-gofferoffer 17 år siden
Ikke desto mindre får den 5 / 6.
#84 filmz-Bruce 17 år siden
Der er jo ikke så meget at sige om filmen og historien, som ingen allerede er bekendt med. Filmen er en æstetisk oplevelse, med vægt på testosteron action, flot koreograferede sekvenser og machoattituder i et megalomanisk størrelses forhold. Man går ikke ind for at se denne film fordi man er historisk interesseret, men for at få to timers mandehørm og nogle oneliners man kan recitere, når man har mandeaften. Heldigvis var det mandeaften idag.
Filmen leverede varen i ovenstående kontekst, men levede ikke op til de forventninger, eller rettere forhåbninger, jeg havde gjort mig. Jeg havde håbet på mere, men med endimensionelle karakterer, flot CGI, mavemuskler og Speedo badebukser, kan man kun strække den til et vist punkt. Men jeg var tom efter tæppefald. Der var absolut intet, filmen havde rørt i mig, undtagen lidt ekstra produktion fra hypofysen i de to timer. Jeg følte mig som en spartaner, uden medfølelse for nogle af personerne i filmen, Leonidas inklusive.
Så virkelig god action film på sine præmisser, men spor af episk- eller storhed, eller for den sags skyld indlevelse i personerne, var der intet af.
Film: 3/6
Billede: 5/6
#85 filmz-Freddy-Boy 17 år siden
Til gengæld er jeg så en 17 årig drengerøv, og jeg kan godt forstå, at nogle andre ikke vil kunne lide den
#86 Slettet Bruger [1075694480] 17 år siden
#87 armadillo 17 år siden
I forhold til mine forventninger er den dog helt, helt i top. Jeg havde forventet episke slag og øjeguf - og damn, det fik jeg! :D
6/6
#88 lagoni 17 år siden
Ved ikke hvad mere der er at sige om filmen, alt for fed og rigtig godt lavet. 5-6/6.
#89 filmz-maxhh 17 år siden
Men alt i alt en underholdende film, der dog på ingen måde slog mig som episk eller gribende, dertil er personskildringerne for papirtynde, og kampscenerne for urealistiske. 3/6
Mvh
MaxHH
#90 filmz-Pulazzo 17 år siden
#78 Lol! Af samme grund mangler min cykel nu forhjulet!
Kald mig bare en klam, semi-belæst ignorant af en 30-sumthin, men jeg var da godt underholdt. Og fin anmeldelse, i øvrigt.
Jeg synes det er lidt trist, at så mange føler sig nødsaget til at nævne, at de skam godt ved at filmen "ikke har der store dybde", at "filmen jo skal ses på egne præmisser" osv. Det er ganske lødig underholdning! Det er OK at I kan li' den! Vi er sammen om det her! =)
Min kat den har tres buler