Kunne man lide “De grønne slagtere” vil “Adams æbler” sikkert også falde i god jord. Historien er godt udtænkt, og det lader til, at den ønskede stemning er ramt lige i plet. Desværre når den ikke helt op på det samme underholdningsmæssige niveau, og det Anders Thomas Jensenske univers gentager sig selv og er måske allerede ved at udvikle sig til en kliché. Sidst men ikke mindst er slutningen tåbelig og nærmest totalt ulogisk, så når valget står mellem at give et lille 4-tal eller et stort 3-tal, ja, så må det nok blive sidstnævnte, der løber af med sejren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-adalsgaard 19 år siden

#25:
citat "bliver ved med at bruge de samme karikerede stafachefigurer, men hvor vil han hen med al den larm og støj?"

Filmen er fuldstændig spildt på dig og andre, der ikke har læst Jobs bog. Læs den, så forstår du bedre.
Den handler om mere end en krokodille...

Filmen er genial: 6/6
Gravatar

#32 chandler75 19 år siden

Det lyder da underligt hvis forudsætningen for at synes om en film er, at man skal have læst en 2000 år gammel bog...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#33 filmz-Kadann 19 år siden

#32 -

Eller nærmere at forudsætningen for at se en film, som er baseret på en hvilken som helst bog, er at man har læst bogen. Dels ville det nok sætte en hel del folk af vognen og dels er det jo heller ikke ligefrem god reklame for instruktøren, hvis han/hun ikke kan lave et produkt der kan stå på egne ben. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#34 Hive 19 år siden

#32 Det er vel ikke en forudsætning at man har læst bogen - men så vidt jeg forstår hjælper det en hel del...

Det er jo heller ikke en forudsætning at man har set Star Wars, Alien, Planet of The Apes m.m. for at se Spaceballs - men man forstår en del flere jokes hvis man har...

Sådan er det bare med nogle film. Jeg synes det er i orden.
Gravatar

#35 chandler75 19 år siden

# 34 "Spaceballs" er jo en decideret parodi, og der skal man næsten have set originalerne for at få noget ud af filmen.

Hvis "Adams æbler" derimod er en slags opdatering af Jobs bog (har ikke set filmen), burde filmens budskab jo kunne tale for sig selv... også selvom man ikke har læst bogen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#36 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#31: Jeg har da aldrig påstået at jeg ikke har læst Jobs bog - tværtimod. Som en hver belæst humanist kender jeg da min bibel og netop derfor mener jeg at filmen ikke holder vand. Ikke fordi den ikke behandler emnet, men fordi dens brug af referencen til Jobs bog fortaber sig i ligegyldige groteskerier, til tider anstrengt humor og en mangel på en egentlig stillingtagen til forlægget. Men hvis du nu rent faktisk læste mit forrige indlæg så havde du nok også fået det med...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#37 filmz-super6and 19 år siden

Lækker film, syntes dog at der mangler spænding hele vejen igennem.
Filmen har dog mange rigtig sjove spændingspunkter, hvor man næsten får tåre i øjnene, men den stiller roligt hen efterhånden hvilket også er det der dræber lidt af det sjove...

Men ellers en kanon film, med en fed humor!
Den skal ses!
Gravatar

#38 gi-jones 19 år siden

#36: Der er gået et eller andet galt her i denne diskussion. Adams Æbler er ikke hverken en filmatisering af-, en parodi på- eller en kommentar til Jobs bog eller Biblen generelt. Den bruges blot til at fortælle om den fortrængte følelse af at være forfulgt af Gud som Mads Mikkelsens karakter har.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#39 filmz-matt_bender 18 år siden

Fed film! Giver ret i at brugen af de samme skuespillerne igen og igen er et problem herhjemme, men i "Adams Æbler"'s tilfælde synes jeg faktisk alle skuespillerne gør det godt, og spiller hver især deres karaktér godt - uden at virke utroværdige. Historien kører fint, og der er masser af velsmurt, velkendt "dansk sort humor" undervejs. Bedste danske film længe. Til diskussionen om Anders Thomas Jensen er ved at køre i tomgang, vil jeg hertil sige, at han nok skal til at tænke i andre baner fremover (for det kan jo sagtens gå hen og blive for meget...). Mener vist også at have læst/hørt at "Blinkende Lygter", "De grønne slagtere" og "Adams Æbler" er en slags indirekte triologi, forstået således, at de egentlig ikke historemæssigt har noget med hinanden at gøre, men alle repræsenterer den samme skæve, sorte univers.
That rug really tied the room together.
Gravatar

#40 filmz-gimleno1 18 år siden

#38 Tjah, iflg. interview med Anders Thomas Jensen, Mads Mikkelsen samt Ulrich Thomsen ER den faktisk baseret på Jobs bog - eller skal vi kalde det en fortolkning af samme.. ;-)

Men lige meget hjælper det; tomgang, vi har set det før, det er blevet for nemt for den gode ATJ

Er jeg den eneste der har bemærket at Mads Mikkelsen stort set spiller nøjagtig den samme karakter som i De Grønne Slagtere? Bevares, han har fuldskæg og hår på hovedet - og præstekåbe - men ellers er alt det samme stort set ned til repetition af replikkerne....Thomsen er faktisk den eneste i denne film der er seværdig, for alle andre er det venstrehånds arbejde..

..og så kan man jo altid diskutere hvor sjovt emner som spastisk lammede børn og voksne mænd der fortrænger hele deres tilværelse så er....ikke særligt...
..my hovercraft is full of eels..

Skriv ny kommentar: