At Abdellatif Kechiche sammen med filmens to dragende hovedroller, Adèle Exarchopoulos og Léa Seydoux, delte Den Gyldne Palme, er noget af det mest sigende ved filmen. Man kan ikke forestille sig den uden de to i rollerne eller uden Kechiches hårdnakkede insisteren på langsomheden og nærbilledets betydning for fortællingen. “Adèles liv – Kapitel 1 & 2” er en symbiotisk oplevelse af de helt store. Tre timer uden pause – med kameraet helt op i snotten på en ung kvinde – gør noget fysisk ved en. Det er intimitet extrême.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Slettet Bruger [2124398676] 10 år siden

Jeg glæder mig til at se den og jeg er sgu noget overrasket over, hvor mange biografer, den kommer op i. Jeg regner dog med at springe biografoplevelsen over og nappe den i hjemmebiografen, nu da der ryger en masse penge til julegaver og andet godt i december.
Gravatar

#2 Ispep 10 år siden

Jeg er også ret overrasket over den kom op i så mange biografer. Skal se den på søndag.
Gravatar

#3 Slettet Bruger [2124398676] 10 år siden

Ja, den er endda oppe i små prut-biografer i provinsen og Københavns omegn, det er sgu noget spøjst.
Gravatar

#4 Collateral 10 år siden

Den er del af Biografklub Danmarks, så vil rigtig gerne ind og se den i biffen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#5 bjarke 10 år siden

Jeg må indrømme, at jeg altså ikke er gået på røven som mange andre. Det er bestemt et fint og intimt drama, og de to piger i front er fantastiske. Den satte sig dog aldrig for alvor i mig. Men bestemt en på mange fin coming og age/kærlighedshistorie. Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#6 Twister 10 år siden

En eminent film. Jeg var tryllebundet fra start til slut. historien krøb ind under huden på mig og jeg har ikke kunne slippe den siden jeg så filmen for nogle uger siden. Skuespillet er intet mindre end fantastisk og filmen skildrer, hvordan de helt små ting kan fortælle mere end flere minutters dialog (et smil, et blik, en nervøs rynken etc.). En af de mest effektive demonstrationer i nærbilledets kraft.

Historien er enormt øm, rørende og troværdig skildret. Karaktererne er troværdige, empatiske, sympatiske og nemme at identificere sig med.

En af de bedste film jeg har set i meget meget lang tid!
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#7 Snaden 10 år siden

Bruno (1) skrev:
... Jeg regner dog med at springe biografoplevelsen over og nappe den i hjemmebiografen, nu da der ryger en masse penge til julegaver og andet godt i december.


Ja ja...det skal du jo sige.....fap fap fap... :)
Gravatar

#8 jannie dahl astrup 10 år siden

#1
En mulighed: Brug julegaveopsparingen på at tage HELE familien med i biografen og se Adèle - måske i en lille prut-biograf - og så Nymph()maniac dagen efter. Det ville jeg gøre. Glædelig jul :-)
Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?
Gravatar

#9 danish99 10 år siden

Al respekt fra mig til homo par, men det fylder efterhånden alt og alle steder, men er næsten unormal hvis man ikke er blandt disse mennesker, jeg laver et flag for hetro folket og trøjer hvor der står vi er stolte af at være hetro.
King
Gravatar

#10 Slettet Bruger [2124398676] 10 år siden

danish99 (9) skrev:
Al respekt fra mig til homo par, men det fylder efterhånden alt og alle steder, men er næsten unormal hvis man ikke er blandt disse mennesker, jeg laver et flag for hetro folket og trøjer hvor der står vi er stolte af at være hetro.


Ok, prøv at sæt dig ned og tæl alle film med et romantisk tema mellem hetero-par, der har været i de danske biografer i 2013 og sammenlign så det tal, med antallet af film, der har været i de danske biografer om homoseksuelle par.

Fortæl mig så igen hvor meget det fylder...

Skriv ny kommentar: