“Aladdin” er måske ikke den største perle i Disneys enorme, glitrende skattekiste, men det er formentlig selskabets sjoveste film – ikke mindst takket være Robin Williams’ sensationelle indsats i lydstudiet, hvor han lagde røst til historiens gemytlige lampeånd, hvorefter filmmagerne skabte tegnefilmshistoriens måske festligste figur med afsæt i Williams’ arbejde. Det er både underligt og ærgerligt, at Williams nærmest ikke dukker op i diskens ekstramateriale, men her er trods alt en masse ekstra godter, og filmen ser fantastisk ud i HD og lyder lige så godt. Derfor – og fordi “Aladdin” simpelthen er en vittig og visuelt vidunderlig familiefilm – bør denne Blu-ray smides ind under samtlige børnefamiliers juletræer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lord Beef Jerky 10 år siden

Da jeg så filmen i sin tid, var jeg ikke ligefrem skide begejstret. Syntes den manglede den typiske Disney-charme. Jeg tror jeg skylder den et gensyn, for den er sikkert meget bedre end de sidste mange Disney-film, jeg har set, og så kan jeg bestemt ikke længere kalde den for den dårligste Disney-film, jeg endnu har set. Then again... jeg ser ikke gamle film. De ser så mærkelige ud....
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2 Mikkel Abel 10 år siden

Lord Beef Jerky (1) skrev:
Then again... jeg ser ikke gamle film. De ser så mærkelige ud....


Uhhhh! Offensivt!
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 10 år siden

Mikkel Abel (2) skrev:
Offensivt!


Det er anden gang jeg læser det udtryk indenfor 1 minut! Det må være et tegn!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 X&O 10 år siden

What kun 5 stjerner til filmen!? Hvad trækker ned?
Gravatar

#5 The Insider 10 år siden

#4, som der kort bemærkes i anmeldelsen: At den underliggende historie er rimelig (og måske en tand for) traditionel, og at flere af figurerne står lidt i skyggen af Genie :-) Men jeg var meeeeeget tæt på de 6! En MEGET stor 5'er :-)
War. War never changes.
Gravatar

#6 Outbound Sith 10 år siden

Ifølge DVD Compare findes det omtalte, manglende kommentarspor med animatorerne kun på DVD-udgaven (også den danske). Det findes ikke på nogen af BD-versionerne...
http://dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=226...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#7 MallePalle 10 år siden

Jasmin er bedårende i den her. Min favorit disney.
Stay Strong, Stay Beautiful, Stay Woman!
Gravatar

#8 Fredag 10 år siden

God anmeldelse, der fint (om end kort) sætter ord på filmens styrker. Jeg husker jeg så den danske version først og var dybt imponeret, den var simpelthen skide skæg. Da jeg senere skulle se originalen, som jeg glædede mig voldsomt til, med Williams bag Genie stemmen blev jeg ærligt skuffet. Den var jo ikke sjovere, som jeg troede den ville have været. I dag ville jeg dog nok mere værdsætte originalen.
Gravatar

#9 Nagash 10 år siden

Sjovt du siger det Fridag. Jeg så den med danske stemmer, i biografen som knægt. Da jeg så fik den på DVD, så jeg den også med danske stemmer igen. Pludselig en dag, fik jeg lyst til, at se den med originalsproget, og har aldrig set den på dansk siden. Den oplevelse gjorde så, at jeg også måtte se alle de andre Disney på originalsprog. I dag ser jeg helst ikke noget som er dubbet, netop på grund af den oplevelse. Eneste eksempel i nyere tid, er faktisk den netop genudgivne Bjergkøbing Grand Prix.
Gravatar

#10 Giraffen 10 år siden

Nagash (9) skrev:
Sjovt du siger det Fridag. Jeg så den med danske stemmer, i biografen som knægt. Da jeg så fik den på DVD, så jeg den også med danske stemmer igen. Pludselig en dag, fik jeg lyst til, at se den med originalsproget, og har aldrig set den på dansk siden. Den oplevelse gjorde så, at jeg også måtte se alle de andre Disney på originalsprog. I dag ser jeg helst ikke noget som er dubbet, netop på grund af den oplevelse. Eneste eksempel i nyere tid, er faktisk den netop genudgivne Bjergkøbing Grand Prix.


Jeg har det faktisk på samme måde. Specielt fordi at jeg ikke har set flere af Disney filmene i flere år, så selv om jeg stadig holder rigtig meget af de danske stemmer og kan huske flere af sangene ret tydeligt fra min barndom, fortrækker jeg faktisk at se de engelske versioner i dag.

Skriv ny kommentar: