Der er ikke sket nogen voldsom udvikling fra første film til anden omgang. Det skulle da lige være, at Peter Parker nu – som alle os andre – søger oplysninger om sine fortidsforsvundne forældre på Google og ikke på Bing, som han så fjollet gjorde i første film. Samme stærke ungdomsportræt, hvor hjerte altid rimer på smerte, men også en superhelteoverbygning, der i bedste fald er en god undskyldning for at fortælle det, der helt simpelt er en dejlig dreng-møder-pige-forelskelsesfortælling.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 elwood 10 år siden

Var den der spoiler fra TAS 1 nødvendig for anmeldelsen ?



J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#12 Giraffen 10 år siden

Så meget som jeg kunne lide den animerede serie fra 90'erne, må jeg erkende at den første "Amazing" Spider-Man var enormt skuffende, så jeg tror bare jeg springer den her over.
Gravatar

#13 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#11 Det er et evigt godt og relevant spørgsmål, det her med om man nu afslører for meget eller for lidt.

Ved ikke om det her var nødvendigt, men tænker det faktisk slet ikke som en spoiler. Eller jo, men en så gammel en, at forældelsesfristen er gået på den. Som jeg heller ikke vil tøve med at skrive eller råbe, at Darth Vader er far til Luke, og at Leo synker med Titanic. På et tidspunkt er det okay, synes jeg.

I det her tilfælde har selskabet bag endda skrevet det ud i deres pressemateriale til filmen - og er der noget de normalt ikke vil have, vi må sige, gøre eller skrive, så bliver vi gerne bedt om at sætte vores førstefødte i pant, som sikring mod vi ikke afslører noget. Her råber de det selv ud.

Kan også se flere andre anmeldere hinter til eller skriver det direkte. Og skulle du gå ind og se filmen, så ville du få det 'afsløret' efter 5 minutter.

Det var mine tanker om 'spoilers', men andre har sikkert en anden opfattelse af, hvad man må og ikke må. Den er svær og til diskussion. Jeg forsøger aldrig at afsløre noget afgørende fra den anmeldte film, men filmhistorien har jeg det mere afslappet med.
Gravatar

#14 BN 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (13) skrev:
tænker det faktisk slet ikke som en spoiler. Eller jo, men en så gammel en, at forældelsesfristen er gået på den. Som jeg heller ikke vil tøve med at skrive eller råbe, at Darth Vader er far til Luke, og at Leo synker med Titanic. På et tidspunkt er det okay, synes jeg.


Angående spoilers i forbindelse med filmhistorien:

Men tager man så hensyn til nyere generationer?

Kan man, simpelthen fordi man SELV er to-tre eller fire årtier gammel (her medregner jeg min egen aldersklasse), gå ud fra, at alle de unge allerede kender filmklassikerne og - for den sags skyld - romanklassikerne? En del unge kommer her jo også fast, mens andre unge lejlighedsvis dumper forbi.

Jeg kan i øvrigt stadig støde på filminteresserede mennesker på 30 år og opefter, der ikke har set alle de samme gamle/ældre film som mig?

Er det "Bare ærgerligt, Sony Boy?" til disse?
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#15 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#14 Det er et godt spørgsmål. Jeg tror på alt med måde - jeg 'afslører' ikke ting for bevidst at ødelægge for andre.

Men når The Simpsons åbenlyst reference-provokerende eks. afslører, at Darth er far til Luke, så er det svært for os andre at lade som om andet. Ligesom når selskabet bag Spider-Man selv skriver i deres materiale, at Gwens far dør i film 1.

Som sagt er det svært og helt klart op til diskussion. Jeg vil måske vende den om at sige, at de bedste film er netop dem, hvor vi kender historien, men hvor måden den er fortalt på alligevel gør den værd at se - få gode film bæres af deres twists, synes jeg.

Jeg tjekker ud af diskussionen her for ikke at kapre tråden fra dem, der gerne vil diskutere den konkrete film, men vil gerne fortsætte i en selvstændig tråd eller via pm :)
Gravatar

#16 BN 10 år siden

Morten Vejlgaard Just (15) skrev:
Jeg vil måske vende den om at sige, at de bedste film er netop dem, hvor vi kender historien, men hvor måden den er fortalt på alligevel gør den værd at se - få gode film bæres af deres twists, synes jeg.


Twists, hvor man overraskes af en uventet drejning i plottet, er jo kun én slags slutninger. Jeg sigtede til slutninger generelt. Og det jeg taler er om, er udelukkende førstegangs-oplevelsen af en film, hvor man som oftest er uvidende om slutningen, måden en film slutter på, de forskellige personers skæbne og graden af forløsning og "happy ending" eller mangel på samme. Den oplevelse synes jeg alle skal have i fred og uden spoilers, om muligt.

Morten Vejlgaard Just (15) skrev:
Jeg tjekker ud af diskussionen her for ikke at kapre tråden fra dem, der gerne vil diskutere den konkrete film, men vil gerne fortsætte i en selvstændig tråd eller via pm :)


Jeg ville bare lige give udtryk for mine egne betænkeligheder og mit eget synspunkt. Og det er hermed gjort. :-)
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#17 Riqon 10 år siden

I Norge må vi vente en uge, før vi får filmen at se ...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#18 Driver 10 år siden

Riqon (17) skrev:
I Norge må vi vente en uge, før vi får filmen at se ...

Det overlever I nu nok ;)
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#19 Mikkel Abel 9 år siden

The Amazing Spider-Man 2

Yes! Jeg ser glædeligt frem til hver gang min yndlings superhelt svinger(huhu) sin vej til det store lærred, og denne gang var ingen undtagelse. Jeg er glad for, at man i rebootet har forsøgt sig mere tro mod tegneserien for universet har aldrig set bedre ud end det gør denne gang. Andrew Garfield er efter min mening et perfekt valg til Spider-Man, da han både rummer den kække del af karakteren, men også den mere følsomme side som ses i Peter Parker. Føler dog dette kapitel nogle gange bliver lidt FOR sentimental, mht. Parker der går rundt og hænger med mulen, og der bruges overraskende lang tid på dette uden det rigtigt leder nogle veje. Vi alle frygtede nok filmen ville lede at et skurke-overkill, men dette er lang fra noget tilfælde. Electro, dejligt spillet af Jamie Foxx, er udentvivl filmens hovedrolle, men der gives stadigvæk plads til bl.a. Rhino og Green Goblin, hvilket fungere upåklageligt da vi har mindst tre kapitler til at eventuelt bygge videre på disse. Electro gør som sagt en god skurk og det er da også kampene mellem ham og Spidey, der er filmens absolutte højdepunkter. Det er stort, det er farligt og den tunge musik supplerer fantastisk.
En ting som jeg virkelig også vil give ros til: musikken. Zimmer, Pharrell og co. har lavet et virkelig forfriskende soundtrack. Med alt fra dubstep, dyster bas, indie-folk, MGMT og heroisk tema til vores helt.

Omkring klimaks:
Aldeles hjerteskærende, men også et godt og modigt valg. Det bedste er dog at vi får set Peter Parker genvinde modet og tage dragten på igen, sådan at næste kapitel ikke skal bruge en masse tid på mere hænge med mulen. Og så håber jeg det også lukker op for en Spider-Man der er lidt mere 'kynisk'. Og få så Shailene Woodley med som Mary Jane igen, da vi mangler noget pænt at kigge på. :)


8/10
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#20 danish99 9 år siden

Den er desværre ikke i nærheden så god som den første.
King

Skriv ny kommentar: