Amazing Spider-Man 2, The
Udgivet 16. apr 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det, jeg godt kunne lide ved “The Amazing Spider-Man”, var, at titlen løj. Andrew Garfields foryngede reboot-helt var langt fra Amazing. Han var skrøbelig som et spindelvæv, taget væk fra den store scene og kæmpede i stedet imod en firbensskurk i skolegården. I sidste ende måtte han have hjælp fra politiet og svigerfar for at klare paragraferne. Coming-of-age-instruktøren Marc Webb gjorde Spider-Man til det, han er – Pubertets-Boy. 2’eren fortsætter i det spor i en nede-på-jorden-historie om en dreng, en pige og en superskurk ved navn Electro.
Men han er kun det næstbedste i denne anden omgang af den utroligt ikke så utrolige Spider-Man. Emma Stone bliver i den her film med sine tilpas tegneserieagtige rødmalede læber den mest interessante og slagkraftige sidekick-kvinde, jeg kan huske at have set i en selvtægts-udklædningsfilm. Selv ikke Kirsten Dunsts hjørnetænder fra den forrige trilogi kan matche Stones moderne feminist, der kan selv, vil selv, men som også gerne vil ungpige-rødmes, når ham den flotte edderkoppefyr spinder et stort ’I love you' ud over Brooklyn Bridge. Men som du måske husker fra første film, så er der knas i kærligheden. Gwens far døde for Peter, der måtte love at holde sig fra Gwen – for en/hendes sikkerheds skyld.
Skurk nr. 2 finder vi i overklassen hos enearvingen i Oscorp, hvor barndomsvennen til Peter, Harry Osborn, introducerer sig selv via en samtale med sin døende far med den stift uopfindsomme dialog-oplysning: ”Du sendte mig på kostskole, da jeg var 11 år.” Det vidste faderen sikkert i forvejen, og nu ved vi, at han, Harry, er uden for den pædagogiske – det bliver man på kostskole. Som en art ond lillebror til Clement Kjersgaard har Dane DeHaan udseendet til at gøre en god overklasseskurk, men det bliver bare for tegneserie-tydeligt med både ham og Electro, som begge mangler en ond nok plan til, at jeg kunne få ondt i sjælen over det, de udsætter stakkels Spider-Man for.
Der er ikke sket nogen voldsom udvikling fra første film til anden omgang. Det skulle da lige være, at Peter Parker nu – som alle os andre – søger oplysninger om sine fortidsforsvundne forældre på Google og ikke på Bing, som han så fjollet gjorde i første film. Samme stærke ungdomsportræt, hvor hjerte altid rimer på smerte, men også en superhelteoverbygning, der i bedste fald er en god undskyldning for at fortælle det, der helt simpelt er en dejlig dreng-møder-pige-forelskelsesfortælling.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet