Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.
Skriv ny kommentar:
#141 RasmusFL 12 år siden
Jeg elskede 500 Days of Summer og var derfor spændt på i hvilken retning Marc Webb kunne tage en Hollywood'sk millionbudgetfilm. Superheltefilm oven i købet.
Men meget gik galt. Det virkede som en opgave han ikke magtede.
De - for mig - største problemer var en næsten gennemgående kunstig belysning af indendørsscener, der gav filmen et ærgerligt mat og TV-agtigt præg. Overbelysning af vætrste skuffe. 500 Days of Summer var i den sammenhæng en genistreg af både naturlighed og kulør
Rhys Ifans overspiller og CGI-lizard er ikke vellykket. Ifans leverer sine replikker så tykt at de forekommer komiske, det samme gør lizard og dens (af en eller anden grund) smilende ansigt. For meget CGI, der virkelig var lige til at se igennem, og i mine øjne var det en designmæssig fejlskøn af give lizard det rundet, menneskelignende ansigt.
Og så det smil. Jeg må indrømme at jeg slap et højlydt grin flere gange.
Historiefortællingen afviger ikke fra Raimis i hverken stil eller indhold. Humoren tager slæbet når spændingen ikke er nok, og især det føler jeg fælder filmen når actionscenerne koger op og helt/skurk-kampene selvfølgelig søger publikums emotionelle engagement.
Med lidt god vilje giver jeg 3/6 - ikke mindst for Garfield og Stones gode kemi, de få glimt af POV-scener når Spidey svinger sig og et generelt godt effektarbejde med alt andet end lizard.
#142 Ericmase 12 år siden
#143 Leach 12 år siden
Jeg giver dig fuldstændig ret... det er præcis den oplevelse jeg havde med filmen. Jeg voksede dog ikke op med Raimis version... Jeg voksede op med Spider-man tegneserien tidligt om morgenen på TvDanmark. Jeg har så efterfølgende forelsket mig i en anden Spider-man tegneserie "The Spectacular Spider-Man" som jeg virkelig kan anbefale. I "The Spectacular Spider-Man" er humoren når han kæmpe mod sine skurke noget af det bedste og noget som også godt kan li' ved "Amazing" noget som Garfield gør godt og en side som Toby aldrig vil kunne spille... så skulle det da være den ufrivillige af slagsen.
Spider-Man skal nemlig pire og håne modstanderen med sin humor og jokes.
Snakken om at den var unødvendig kan jeg godt se synspunktet i, men historien om Peter Parker var for mig velkendt selv inden Raimis versioner.
Jeg er glad for en velfortalt Flash historie hvor det også kommer frem at det er mere end et jock-nerd forhold Peter og Flash har.
Jeg giver den også samme bedømmelse 5/6 mest af alt fordi Harry ikke er der(hvilket han burde være) men det skal nok komme i næste film hvor jeg også forventer at Gwen dør(måske evt. 3. film) og MJ bliver introduceret
#144 Collateral 12 år siden
Gjorde jeg også :) Har kun læst tegneserierne sporadisk, så kender ikke synderligt godt til de plots der ligger deri. Raimis film dukkede op senere og jeg var lykkelig over at se "min" helt på det store lærrede. 2eren fik jeg aldrig set og da 3eren så dukkede op blev jeg enormt skuffet. På det tidspunkt var jeg også blevet en smule ældre og mere kritisk, men kan ikke forestille mig at have syntes virkelig godt om den film i nogen alder.
#145 misuma 12 år siden
#146 Collateral 12 år siden
Den bedste? Den har jeg da lige set i biffen fornylig :D
#147 misuma 12 år siden
Jeg overvejer stærkt at få set den nye igen...meget snart.
#148 Collateral 12 år siden
Overvejede jeg også stærkt, men det synes min pengepung ikke.
#149 The Insider 12 år siden
#150 Zombi 12 år siden