Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 11 år siden

Sam Raimi (og Tobey Maguire) gjorde det så godt, at der idag befinder sig hele tre Spider-Man-film på min Top 200.

Det kan ikke gøres bedre, og det bekræfter denne anmeldelse da også.

Men jeg vil da følge med og se, om nogen anmeldere giver 'The Amazing Spider-Man' topkarakter (svarende til 9/10 eller måske endda 10/10), samtidig med at de betegner den som mere vellykket end Raimis film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 elwood 11 år siden

Historierne er nu ikke hel ens, den nye film her låner en del fra andre af spidermans comic books, blandt andet Gwen Stacy, som var hans primær love interest i Comic books'ne, i stedet for Mary Jane, som jeg mest husker fra de animerede serier, igen mere hardcore fans af Spiderman kan sikkert uddybe de her ting mere.

Og hele ide'en med at han selv fremstiller sine web shooters, mener jeg også er taget fra tegneserierne. Og at faren arbejde hos OsCorp er også nyt, hvertfald hvis vi sammenligner med Sam Raimi's film, hvor vi jo ikke rigtig høre noget om faren, men kun Uncle Ben.

Så og sige vi har set og hørt det hele før, synes jeg er og strække den lige lovlig meget 8-)

Glæder mig nu til og se den i hvertfald.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 HonoDelLoce 11 år siden

#2

Ganske enig.

Samtidigt er selve Peter Parker-rollen markant anderledes, synes jeg. Meget mere i tråd med hvad jeg husker fra tegneserier og -film; altid frisk på en dum kommentar, grænsende til det småprovokerende.

Jeg syntes faktisk godt om de tre foregående Spidey-film, men de falder simpelthen i karakter efter jeg så denne.

Det er på ingen måde en perfekt film, men det er ikke desto mindre en Spiderman-film meget mere min smag end Raimis versioner, ikke mindst (faktisk nærmere omvendt) på grund af portrætteringen af Peter Parker og hans alter-ego.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#4 Slettet Bruger [2304699472] 11 år siden

Sam Raimis udgave henter en del fra Ultimate-universet og MJ var i årevis en stor del af Parkers liv, mens Gwen Stacy nok mere er en figur, der taler til lidt ældre fans af serien.

Se fx. på de første X-Men-film, det er også en noget anden historie end i tegneserien, fordi Wolverine er så populær en figur, at man ikke ville lave en film uden at have ham og nogle af de andre populære figurer med, hvilket så gjorde, at man lavede "skabelseshistorien" helt om.

MJ var vist Parkers kone i tegneserierne, da Raimis film kom ud og havde været en meget stor del af universet i rigtigt mange år, mens Stacy døde i tegneserierne i 1970'erne - selvfølgelig er hun dukket op igen i andre former, men figuren er mest blevet brugt til at understrege de problemer, som Parker har med at være Spider-Man, altså at folk er døde undervejs og hvordan det har påvirket ham.

Umiddelbart tror jeg, at Iron Man måske er den eneste superheltefilmatisering, hvor man næsten kan pege på et præcist nummer af serien, hvor historien er taget fra, igen, når vi taler om gamle superhelte, der har rigtigt mange numre under bæltet.
Gravatar

#5 Outbound Sith 11 år siden

Anmeldelsen beskriver fuldstændig den film, jeg havde forestillet mig/frygtet. Jeg springer over, indtil jeg kan se en version, hvor alt andet end scenerne med Emma Stone er klippet fra. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#6 Silver666 11 år siden

Outbound Sith (5) skrev:
Anmeldelsen beskriver fuldstændig den film, jeg havde forestillet mig/frygtet. Jeg springer over, indtil jeg kan se en version, hvor alt andet end scenerne med Emma Stone er klippet fra. :)
Det samme her
Gravatar

#7 Collateral 11 år siden

Så når man nu i stigende grad ikke har kunnet udstå Raimis vision vil denne få bedre karakter? Håber på endelig få en fremragende Spidey film.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#8 IK 11 år siden

Collateral (7) skrev:
Så når man nu i stigende grad ikke har kunnet udstå Raimis vision vil denne få bedre karakter? Håber på endelig få en fremragende Spidey film.


Tror godt at den vil falde i din smag. Har du set ''500 days of summer''?
Gravatar

#9 misuma 11 år siden

Jeg synes ikke anmeldelsen ligger op til 4 stjerner, men pyt.

Jeg er helt klart frisk på at se filmen, trods lighederne med Raimi's vision. Jeg er så også typen som snildt ville kunne se 5 forskellige instruktører lave hver deres Spidey-versioner selv hvis historien var den samme. Det ville være de små forskellige detaljer jeg ville lure efter.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#10 Slettet Bruger [2304699472] 11 år siden

Spider-Mans skabelse er en historie, der næsten er på niveau med Supermans og Batmans historier - der er ikke ret meget man kan pille ved og ikke ret meget man bør pille ved, med mindre man vil have samtlige Spider-Man-fans på nakken.

Man kunne dog have gjort ligesom man gjorde med Hulk, selvom de to Hulk-film ikke er i serie med hinanden, at man bruger introen til filmen til at fortælle skabelsen og derefter hopper direkte ind i en ny historie.

Dels er Raimis udgaver ikke specielt gamle og dels er Spider-Man den mest populære Marvel-helt overhovedet, så alle kender hans skabelse godt nok til, at man ikke behøver at grave alt for meget i den.

Anyways, så burde jeg nok lette måsen og gå i biffen og se den, så jeg kan være med i snakken. :)

Skriv ny kommentar: