Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.
Skriv ny kommentar:
#61 BN 12 år siden
Det amerikanske flag hænger på ligeså mange (læs: få) bygninger i storbyerne som det danske flag gør her til lands. Og det hænger ofte højt til vejrs. I klippet fra 1'eren knyttes der ingen patriotiske tanker til flaget - han mellemlander der bare. I klippet fra 2'eren hænger det det bare ovre i siden; der fokuseres ikke på det. Kun i 3'eren knyttes det sammen med det amerikanske sammenhold i New York efter 11/9-terrorangrebet, idet han i et stykke tid ses løbe foran flaget, mens den forsamlede folkemængde står og klapper som var det New Yorks brandmænd de hyldede.
Det var 3 gange. Det er ikke mange. Og det er kun i 3'eren, at flaget bruges til andet end mellemlandingsted og naturligt baggrunds-remedie.
Hehe, du må virkelig hade det amerikanske flag, når det (i 2'eren) ikke engang må ses i forbifarten. ;-)
#62 IK 12 år siden
Nej jeg hader ikke det amerikanske flag, eller noget som helst flag for den sags skyld. Indrømmet, jeg kiggede også nøje efter flaget i toeren og fandt det sgu. :) Jeg kan bare godt finde det lidt ucharmerende, for selvom filmen/figuren er lavet af amerikanere, er det en verdenskendt ikon, som mange unge, voksne og børn fra alle verdensdele elsker og relaterer sig til. For mig kan det godt føles som en påmindelse til os seere fra amerkanerne. ''Husk at det er os der har skabt Spider-Man''. Det kan godt være, at jeg gør et større nummer ud af det, end det egentlig er. Men jeg havde disse ting i baghovedet ved gensynet.
#63 nclka1990 12 år siden
Skuespillet er af høj klasse og instruktionen ligeså. Spiderman er blevet menneskelig i skikkelse af Andrew Garfield, der tilmed leverer super komisk timing, hvorfor humoren går meget mere rent ind i forhold til den første serie. Emma Stone er tilmed totalt uimodståelig som Gwen Stacy!
Marc Webb fortsætter de fornemme karaktertalenter fra (500) Days of Summer, og Garfield/Stone har en sjældent set god kemi sammen. Han formår at kombinere en sød og charmerende kærlighedshistorie med storslået action og superheltens eksistentielle udfordringer. Dét har skabt den bedste superheltefilm, jeg har set, siden The Dark Knight.
4/5
Fuldt review her (på engelsk): http://nclkafilms.tumblr.com/
#64 Babo84 12 år siden
Bare fordi det er eventyr, så må det altså gerne se ordentligt ud. Det ene udelukker squ ikke det andet. De klip IK fandt synes jeg altså kan bringe mig ud af illusionen, at man ikke har gidet gøre tingene anderledes. Det har man måske ændret og gjort anerledes i den nye film, kan jeg forstå. Det handler om indlevelse. Eventyr eller ej.
#65 BN 12 år siden
Selvfølgelig. Jeg har ikke påstået andet. Men det visuelle look i film som Star Wars, Back to the Future, Indiana Jones og The Lord of the Rings er mere farverigt og kulørt, ja, om du vil mere tegneserie-agtigt end f.eks. det mere hverdags-agtige, "grå" look i film som f.eks. 'Heat' og Bourne-trilogien. Der er kort sagt tale om en anden cinematografi, og derfor kan/skal CGI og andre effekter i f.eks. Star Wars have andre farver, en anden belysning og en anden skygge for at blive integreret i billedet (og dermed blive en del af illusionen) end hvis lignende effekter skulle lægges ind i en billedside á la den man ser i Bourne-trilogien.
Sjovt nok får Indiana Jones normalt ikke lave karakterer, selvom effekterne er old-school og bestemt ikke altid ser lige naturlige ud. Og det samme gælder The Lord of the Rings, hvor selv nogle der har kritiseret Gollums CGI-skabte udseende i visse scener, stadig har disse film som deres favoritter. ... Nu ved jeg så ikke, hvor meget dette trækker ned i karakteren for DIT vedkommende, hvis du da ellers er enig i kritikken.
Det havde de efter min mening heller ikke behøvet, for jeg er MEGET begejstret for CGI'en i Spider-Man, og det er masser af andre filmfans og filmkritikere også. Må jeg minde om, at Spider-Man 2 vandt en Oscar for Best Achievement in Visual Effects, altså Bedste Visuelle Effekter.
#66 Babo84 12 år siden
Pyha BN. Det er en hel anden snak. Men jeg takker for redegørelsen. Jeg ved ikke om der står idiot på panden af mig, siden du skærer disse ting i pap, men det kan jeg tjekke når jeg ser mig i spejlet :)
Jeg er helt bevidst om det "farverige" look. Det er ikke dét jeg hæfter mig ved. Men effekterne som er forældet, og det lidt nemme måde de har grebet tingene an på, eksempelvis ved at animere store dele af filmen, som altså idag virker ret kunstigt. Enig, det virkede godt i sin tid tilbage i 04, men jeg vil mene vi er nået MEGET længere. Og husk på, at jeg stadig holder af de to første film, og finder dem ikke dårlige. Derudover har jeg intet imod Raiders Of The Lost Ark, som er ret old school i sin tilgang, pånær lige slutningen. LOTR filmene har vi haft en debat om, og de er også begyndt at se "slidte ud" på effektsiden. At de stadig har en filmisk værdi, er en anden snak, men jeg taler om det tekniske aspekt.
#67 BN 12 år siden
Nej, Babo84, det er IKKE en helt anden snak! Jeg prøver jo netop at forklare dig, at jeg mener, at CGI-effekter i tilfældet med Sam Raimis Spider-Man-film godt kan "tillade sig" at se tegneserie-agtige ud, fordi den valgte billedstil eller cinematografi passer til det. ... Og når jeg skærer det ud pap, så er det jo bare fordi jeg vil være sikker på, at du forstår min pointe .......... hvilket jeg kan blive frygteligt i tvivl om, når du skriver: "Det er en helt anden snak." og når du bagefter tilføjer: "Jeg er helt bevidst om det "farverige" look. Det er ikke dét jeg hæfter mig ved."
At vi angiveligt "er nået MEGET længere" idag med hensyn til overbevisende CGI, er ligegyldigt. Teknik skaber ikke i sig selv en god film. Desuden hører man stadig den dag idag folk kritisere helt nye film for at indeholde dårligt CGI. Så nej, at en Spider-Man-film laves med den nyeste teknik er ikke nogen garanti for kvalitet. Man vil aldrig kunne gøre alle tilfredse.
Effekterne i Spider-Man 2 er ikke forældede, men holder fuldstændig her i 2012. ... Traileren til 'The Amazing Spider-Man' viser ikke flottere billeder eller effekter end Raimis film.
Men vi bliver ikke enig om det her .... og det gør heller ikke spor. :-)
#68 IK 12 år siden
Du har fuldstændig ret i det der. Men netop derfor har de valgt en anden tilgang til action og effekter.
#69 x marks the spot 12 år siden
Mht. at sammenligne Spider-Man websvinger-effekterne mellem Raimi og Webbs versioner, så tænkte jeg ikke én eneste gang på, at Webb's på nogen måde så fake eller "forkerte" ud. Enhver flyvende Spidey scene var "Amazing" (pun intended).
Derimod ser stort set samtlige scener i Raimis version, hvor Spidey svinger sig igennem byen, fake ud i sammenligning mellem de to. Deri ligger forskellen for mig: Believeability. Så om vi har med effekter at gøre fra 2002 eller 2012, så vil jeg hellere påstå, at manglen ligger i CG-animatorens kvalifikationer.
#70 Babo84 12 år siden
Tillade sig? Enten er effekterne overbevisende (uanset genre), eller også er de ikke. Tror du de bevidst har tænkt "okay, lad os gøre effekterne dårligere end det teknologien tillader, fordi det giver tegneserielook"? Jeg har INTET imod det tegneserie-agtige, som du også finder i film som Watchmen, X-men og IronMan. Jeg hæfter mig ved det tekniske aspekter, og her synes jeg ikke, at de gamle SpiderMAN-film holder sig så godt.
Og jo.. Overbevisende teknisk arbejde kan så absolut gør en film god. Det er efterhånden en kliche at påstå andet. Teknisk arbejde er med til at skabe en indlevelse og troværdighed. Er dette ikke i orden, mister filmen noget af sin illusion. Jovist, andre aspekter tæller os, men en film er en helhed. Bestående af mange elementer, som skal fungere sammen.