Filmens minimalistiske udformning vækker minder om 70’ernes film, og det er ikke mindst fristende at se Clooneys karakter som en slægtning til Jean-Pierre Melvilles tavse storbysamuraier. Sådanne film bliver ofte beskyldt for at være stil over substans, men med en mindre overfladisk synsvinkel har de snarere skåret alle de detaljer væk, som i bund og grund alligevel er ligegyldige. Ligesom dræberen selv ankommer filmen med knusende ro til sin logiske konsekvens uden at miste fokus eller ryste på hånden, og det er svært at være andet end imponeret over Corbijns træfsikkerhed. Med “The American” og “Control” har han nu lavet to stilsikre pletskud i træk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 13 år siden

Det lyder safstsuseme godt!
Gravatar

#2 Kviesgaard 13 år siden

Jeg havde fornöjelse af at se filmen i en lille biograf i Hamburg med origenal tale, heldigvis. Jeg fandt den tilbagelänede stil som et kärkomment afbräk fra bäde Bond og Bourne. Nok er jeg mest til aktion film, men film som The American skal man ikke snyde sig selv for. De giver en lidt at funderer over efter rulleteksterne.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#3 filmz-ab 13 år siden

Jeg venter lige til resten af de danske anmeldelser. Den står på 64% på RT, og det er fint, men denne mdr har været en dyr fornøjelse, så der er ikke råd til de store chancer :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#4 Slettet Bruger [1783606041] 13 år siden

Jeg fandt den desværre absurd kedelig. Jeg har intet imod film der er "tilbagelænede" (som Kviesgaard skriver), men når en film har en plotudvikling så langtrukken, at man kunne skære 30 minutter af spilletiden uden at ændre frygtelig meget på filmens pace, så er der noget galt. Jeg blev helt søvnig af at kigge på George Clooney, hvis ansigtsudtryk er fastlåst igennem hele filmens spilletid - lidt som man er vant til med Keanu Reeves.

Jeg gav den 2/6 da jeg fandt Violante Placido uimodståeligt fræk! :)
Gravatar

#5 x marks the spot 13 år siden

#4 Jeg giver dig ret.
Jeg fandt den desværre også dræbende kedelig og langsom. Havde hørt en masse god foromtale og traileren så da spændende - og temmelig actionpræget - ud, men jøsses den trak tænder. Jeg er ellers ikke meget til Bourne-filmenes ryste-cam og klip på under ét sekund, men her kunne der godt være klippet i filmens længde uden at gå glip af noget interessant.

Det er ikke spor overdrevet at sige, at hvis der var en enkelt scene, hvor Clooney løber op af nogle trapper eller holder en pistol, så er den med i traileren. Malket for ALT, hvad der foregår over snegle-tempo.

Jeg vil dog give filmens pr-afdeling en stor del af skylden for at levere en trailer, der virkelig snyder. Dette er IKKE en actionfilm. Resten af salens gæster til forpremieren i Dagmar så da også temmeligt skuffede og trætte ud bagefter.

Skuffende oplevelse.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#6 elwood 13 år siden

Jeg vil nu sammenligne den med Le Samurai, udfra hvad jeg har set, så jeg glæder mig til og se den.

Jeg er forberedt på hvad jeg skal se... næsten jeg ved hvertfald det ikke handler om action.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 filmz-ab 13 år siden

The Dude (4) skrev:
George Clooney, hvis ansigtsudtryk er fastlåst igennem hele filmens spilletid - lidt som man er vant til med Keanu Reeves


Enig. Han har ikke mange strenge at spille på.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#8 filmz-ab 13 år siden

Absolut suveræn film, der rummer mere end som så, hvis man lige giver den tid og rum til at udfolde sig. Det er tilmed en fantastisk skildring af en sammenbidt mand, der søger udflugt, og ny mening med tilværelsen, og det portrætteres sublimt af Clooney, selvom han måske ofte har de samme udtryk, men hans ansigt passer perfekt ind her. Fotograferingen er afsindig flot, og man bliver grebet af filmens kolde stemning lige fra det første isende billede (åbningsscenen er i særklasse). Filmen har en tilpas spilletid (under to timer) og selvom den dvæler ved detlajer, så fandt jeg ingen af scenerne overflødige. Det er en langsomt (men ikke for langsomt) drevet karakter film der skildrer tomheden, kynismen men også en film om at genfinde sig selv - den er bestemt ikke uden spændingsmomenter, ta' ikke fejl. Filmens symbolik er smukt. Cool film, der tåler mange gensyn.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#9 Kalle Ferm 13 år siden

Herlig film. Elskede stilen!
Helt enig med #8.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#10 filmz-Titta Di Girolamo 13 år siden

Må lige give mit besyv med her, når jeg har muligheden herfor og der er tale om den suverænt bedste film fra Hollywood indtil videre i år. Jeg har dog "genbrugt" fra andet sted :)

Når man som relativ uprøvet instruktør i spillefilmsbranchen laver en thriller så drænet for unødvendigheder, kunne man hurtigt fristes til at finde på diverse spydigheder, hvor ord som kæphøj og selvsikker indgik i en ikke rosende kontekst. Godt nok har Anton Corbijn den stærke engelske Control bag sig, men at bevæge sig fra et instruktørliv i musikbranchen som 55 årig og få chancen for at arbejde med George Clooney, der er godt nok et stykke vej. Selvom jeg nok startede synet ud med den indre jantelovs stemme, blev jeg langsomt revet med ind i den ganske enkle og i filmhistorisk øjemed traditionelle fortælling om den professionelle lejemorder, hvis synderegister er ved at indhente ham i både fysisk og psykisk forstand. Mere behøves der ikke at blive fortalt, for som sådan, er historien ganske banal. Det kan jeg dog garantere for, at eksekveringen langt fra er.

Formentlig vil den nøjsomme udnyttelse af lyd, den beherskede brug af løbsk kamera, samt de detaljerede personportrætter, lægge en solid dæmper på majoriteten af publikums ekstase. Således oplevede vi ihvertfald stemningen efter tæppefald. Men der var i den grad mening med galskaben. George Clooney spiller den amerikanske hitman, som har søgt tilflugt i lille italienske pittoreske by Castelvecchio. Med hvervet følger en professionel og distancerende facade, hvor de kølige beregninger holder mennesker og følelser på afstand. Det er nemlig i denne branche ikke sund mad og kildevand, som adderer år til den forventede levealder. Men en lokal præst og en vidunderlig donna af en prostitueret italiensk skønhed formår på forskellig vis at komme under Clooneys barriere og uden fordummende udpensling rammer instruktør Corbijn en perfekt balanceret tone af menneskelig indsigt i forskellige situationer, som frembringer langt mere drama og intensitet end en simpel genre thriller normalt formår.

Jeg var absolut blæst væk af en vidunderlig filmoplevelse, som jeg formentlig vil værdsætte endnu mere ved næste gensyn, ikke mindst fordi det var særdeles uventet. Det er ikke kun den vidunderlige brug af virkemidler for at opbygge suspense jeg bifalder, men respekten for en genre, som sagtens kan vendes, drejes og genopfindes i forsøget på at presse citronen. Corbijn har gjort det uventede, taget klichéerne og fintfølende modeleret dem ind i en sluttelig meget rørende og menneskelig historie.

Flere af scenerne er så enkle i deres udførsel, men har man sanserne på plads og stopper klynkeriet over, at filmen er kedelig, vil man bemærke den professionalisme snigmorderen har på sin rygrad og som vil forblive ubemærket for de adrenalin hungrende.

Perle oplevelse, som filmisk gav mig associationer til stilen fra Paulo Sorrentinos hoffotograf Luca Bigazzi.

Sådan blæser man lige sidste års Oscar felt til atomer!

Film: 9/10

Skriv ny kommentar: