Efter filmens åbningsminutter dør tempoet en anelse, men under filmens sidste akter gælder det om at holde godt fast på hat og briller. Jaguar Paws langvarige flugt udgør god underholdning, men klicheerne står dog i kø, og på trods af flere nervepirrende momenter og intense opgør, så ender det hele med et lidt ufyldestgørende antiklimaks, der samtidigt virker en anelse påklistret. I modsætning til filmens bedårende facade og formidable actionscener savner Gibson og Farhad Safinias manuskript lidt bid.

Man kan sige, hvad man vil om Mel Gibson, og der er blevet sagt meget siden den skæbnesvangre dag 28. juli sidste år, hvor instruktøren blev anholdt for spritkørsel, før han pludselig fik et antisemitisk anfald, der har efterladt et uudsletteligt ar på mandens image. Men “Apocalypto” bør ses og fortjener at blive set som et fuldstændig selvstændigt værk uafhængigt af dens instruktørs personlige eskapader. Gibson er unægteligt en filmmager fra isse til tåspidserne, og “Apocalypto” er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm og forhåbentlig lang fra hans sidste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-BrotherJack 17 år siden

Filmen har ingen relevans, men er flot visuel. Sådan læser jeg anmeldensen. Hvordan er filmen så helstøbt? Og gives 4/6 til et kun godt visuelt håndværk?
Gravatar

#12 McPeter 17 år siden

Er lige kommet hjem fra forpræmieren - en enormt overvældende filmoplevelse.

Først og fremmest er den utroligt flot filmet og billedsiden alene fortjener at man ser den i biffen. Den er dog brutal - meget brutal. Det er nok den film hvor jeg mest forventede at der pludselig var nogen der ville rejse sig og gå - men det skete dog ikke. Den kører lige til kanten og nok også lidt over i visse tilfælde. Bestemt ikke for sarte sjæle...

Filmen formår at holde spænding helt til slut og beviser på fremragende vis at man altså ikke behøver en bil for at kunne lave en god -jagt scene. ;-)

Filmen forstod også at få én til at leve sig ind i indianernes liv - både glæder (svigermor-jokes holder altid) og sorger...

Skal nok lige komme mig over det umiddelbare sanseindtryk før den endelige karakter, men den burde ligge på 4-5 stykker ud af 6. Bestemt en seværdig film og jeg er da sikker på jeg skal have anskaffet mig den en dag.

#8 - decideret ringe? jeg er måløs... :-o
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#13 filmz-vassago 17 år siden

Jeg kan kun tilslutte mig at "Braveheart" er ringe. Jeg blev da grebet af filmen første gang jeg så den, de forskellige slag osv. - men ved gensyn var det ligesom noget man havde set så mange gange før, og der faldt den så sammen med et brag for mig, for jeg synes ikke ligefrem at historien var så fængende længere. Jeg har det på samme måde med "Saving Private Ryan" - så hellere en omgang "BoB" :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#14 king b 17 år siden

#11 Det virker, som om du kun har skimmet anmeldelsen - der bliver fremhævet adskillige kvaliteter ved filmen. Begrebet helstøbt er dog nok lidt af en tilsnigelse, men The Insider kan da forsvare sig med, at han skriver, at filmen er Mels "mest helstøbte". Det betyder jo ikke nødvendigvis, at den rent faktisk er helstøbt :-)

Nå, men ud over alt ordkløveriet, vil jeg gerne melde mig i 4/6-gruppen. Apocalypto er flot, vellavet og temmelig original hvad angår selve konceptet. Til gengæld er den ikke særlig original hvad angår manuskriptet - det bliver ret forudsigeligt nu og da.

I øvrigt: Har nogen af jer set en rigtig flot kopi af filmen i København? Jeg så den til en forpremiere i Imperial, og der var billedet irriterende mat i farverne. Gad godt se en ordentlig kopi. Kunne være cool, hvis den blev vist digitalt, når den nu er skudt på HD.
Gravatar

#15 keitel 17 år siden

glaeder mig ogsaa til Apocalypto,men at der er nogen der synes at Braveheart er ringe, fatter jeg ikke en brik af. Det er verdens uden tvivl bedste film, og den fungere ogsaa efter den 24 gang.
Gravatar

#16 filmz-Bruce 17 år siden

Wow! Ja jeg var sgu imponeret over, hvor godt Mels film virker. Jeg havde ikke forventet mig så helstøbt en film.

Mht. voldelig, så rørte den mig på den konto ikke en 1/10 ifht. Passion of Christ. Men scenerne med børnene gjorde tilgengæld (selvom de var mere psykiske end fysiske).

Har ikke så meget at sige lige nu. Men det ser ud til næsten alle de bedste film i år, tilhører den udenlandske kategori. Manuskript nok ikke særlig original, men udførelsen er tilgengæld upåklagelig, ligefra casting til settings til snak på originalsproget. Meget imponerende!

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 filmz-kikuchiyo 17 år siden

Jeg synes i er alt for hårde ved den. Jeg synes den filmoplevelse jeg havde med Apocalypto rangerer som en af de største i det seneste års tid. Jeg synes det er en noget nær perfekt skildring af en tid som ikke er blevet afbildet før på det store lærred (ikke hvad jeg ved af i hvert fald).

Man kan sagtens argumentere for at den mangler en dybde, som andre mesterværker synes at have, men når man bliver så underholdt og fortryllet af en film, som jeg blev med denne synes jeg alligevel den kvalificerer.

9/10
Gravatar

#18 maniac 17 år siden

Meget flot og fængslende film. Jeg var godt underholdt.

Men var jeg den eneste der sad og tænkte under filmen, at det er utroligt som hovedrolleindehaveren ligner fodboldspilleren Ronaldinho? :)
Gravatar

#19 filmz-XENTiNEL 17 år siden

#18 jeg var stensikker på at det var ham indtil jeg tænkte lidt over det hehe..

Jeg vil gi den 3.5/6 fordi det er en yderst flot film. Filmen havde potentiale til at blive rigtig stor, men der var simpelthen for mange klicher og historien halter for meget. Skuespillet og alt de visuelle var helt i top, men det er bare ikke nok.
---------------------------------------
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... Oswald was a fag!
Gravatar

#20 mvejen 17 år siden

God film....men jeg synes ikke den er bedre end Braveheart.....

We'll make spears, long spears, twice the size of a man....Some men are longer than others....Your mom's been telling stories about me again

Skriv ny kommentar: