Efter filmens åbningsminutter dør tempoet en anelse, men under filmens sidste akter gælder det om at holde godt fast på hat og briller. Jaguar Paws langvarige flugt udgør god underholdning, men klicheerne står dog i kø, og på trods af flere nervepirrende momenter og intense opgør, så ender det hele med et lidt ufyldestgørende antiklimaks, der samtidigt virker en anelse påklistret. I modsætning til filmens bedårende facade og formidable actionscener savner Gibson og Farhad Safinias manuskript lidt bid.

Man kan sige, hvad man vil om Mel Gibson, og der er blevet sagt meget siden den skæbnesvangre dag 28. juli sidste år, hvor instruktøren blev anholdt for spritkørsel, før han pludselig fik et antisemitisk anfald, der har efterladt et uudsletteligt ar på mandens image. Men “Apocalypto” bør ses og fortjener at blive set som et fuldstændig selvstændigt værk uafhængigt af dens instruktørs personlige eskapader. Gibson er unægteligt en filmmager fra isse til tåspidserne, og “Apocalypto” er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm og forhåbentlig lang fra hans sidste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-rupert giles 17 år siden

#30 Ja, den lignede gammelt opvaskevand visse steder. Men det ligner nu ikke Imperial at ligge inde med dårlige kopier, så måske er der bare tale om en overvurdering af filmens kamera arbejde? Jeg synes også at baggrundene i skoven blev lidt slørede og flade at se på. Men det er hvad DV gør, hvilket fungerer fint, hvis det er en storbysfilm, det drejer sig om (Michael Manns to seneste), men når det er i en jungle bliver det lidt fladt. Og så blev de mange panoreringer også ret udhviskede, synes jeg. Det var TYDELIGT, at den var optaget på digital. Ulig Star Wars, der i den grad lignede film.

Hvad ved jeg. Jeg tror ikke at filmen ville blive bedre af at være filmet bedre. Problemerne var langt mere fundamentale, nemlig på manuskriptstadiet.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#32 king b 17 år siden

#31 Imperials kopier kan sagtens være problematiske, selv om det ved Gud i himlen ikke burde være tilfældet. På Prestige var der også udfald på lyden og farveskift mellem akterne - og det samme gjaldt Inside Man, kan jeg huske. Meget underligt at kopierne er så ringe. Det er måske fordi biografbilletterne er så billige, host host...
Gravatar

#33 duuk74 17 år siden

En 6-7/10. Giver anmelderen ret.
Men uden tvivl en stærk film der sætter sig, og en ekstrem film på mange måder. Derfor havde jeg ret svært ved at vurdere den umiddelbart efter at have set den.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#34 filmz-div 17 år siden

Jeg har lige set den. Det er virkelig en stærk film, en af de bedste jeg nogensinde har set..
Den fortjener helt klart at blive set !
"Cinderella Man"
Gravatar

#35 Zabriskie 17 år siden

Nu har jeg også fået set Mel's Epos. Var skuffet. På billedsiden lagde jeg, som andre også har nævnt, også tydeligt mærke til de digitale filmoptagelsers mangler (tror bestemt ikke der er tale om en dårlig kopi). Ellers så levede billedsiden forholdsvist op til mine forventninger. Indholdsmæssigt...
jeg synes at skuespillerne af og til spillede lidt halvskidt, dialogen vaklede visse steder, og man følte aldrig rigtig med den gruppe der bliver taget til fange.

Derudover var det en spændende visualisering af en civilisation der på det gældende tidspunkt ligger under for det religiøse vanvid. Dog bliver det lidt tvetydigt når intruktøren selv ligger under for et mildere religiøst vanvid, som han endda også har lavet en film om (passion of the Christ).

Af samme grund fandt jeg det lidt fortolkningsmæssigt forurolignde da europæerne ankom med korset til sidst i filmen - var det redningsmændende, både i konkret og overført betydning? Hvis det var har Mel overgået sig selv i kristen selvfedhed
Le temps détruit tout
Gravatar

#36 filmz-Bruce 17 år siden

lolmanden skrev:
Af samme grund fandt jeg det lidt fortolkningsmæssigt forurolignde da europæerne ankom med korset til sidst i filmen - var det redningsmændende, både i konkret og overført betydning? Hvis det var har Mel overgået sig selv i kristen selvfedhed.


Jeg fortolkede slutningen helt anderledes. At Maya kulturen og Jaguar Paws ønske om blot at få lov og jage i pagt med naturen, som hans forfædre, nu endegyldigt gik sin dommedag i møde. Afsluttet da Cortez i 1521 besejrede den Aztekiske kejser.

Den anden fortolkning, kan jeg kun se, hvis man kender Mel Gibson og hans overbevisning. Men da flertallet er uvidende herom, vil jeg tro, den anden fortolkning er den mest udbredte.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#37 Bates 17 år siden

Er jeg den eneste der synes panter scenen var ufrivillig morsom?
Jeg mener...det var jo tydeligt at se, at manden sloges med en dukke :)

Jeg må indrømme at jeg blev noget skuffet over filmen. Havde set virkelig frem til den, men det eneste tidpunkt hvor jeg virkelig rykkede helt frem i sædet var da de blev ført op til pyramiden.

Men den skal da ses igen på et tidspunkt.
Gravatar

#38 filmz-incubus 17 år siden

#37

Var det en spoiler? ;)
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#39 igotthepower 17 år siden

Et sandt mesterværk - har aldrig siddet så uroligt i et biografsæde ...

Mads Frandsen

Skriv ny kommentar: