Efter filmens åbningsminutter dør tempoet en anelse, men under filmens sidste akter gælder det om at holde godt fast på hat og briller. Jaguar Paws langvarige flugt udgør god underholdning, men klicheerne står dog i kø, og på trods af flere nervepirrende momenter og intense opgør, så ender det hele med et lidt ufyldestgørende antiklimaks, der samtidigt virker en anelse påklistret. I modsætning til filmens bedårende facade og formidable actionscener savner Gibson og Farhad Safinias manuskript lidt bid.
Man kan sige, hvad man vil om Mel Gibson, og der er blevet sagt meget siden den skæbnesvangre dag 28. juli sidste år, hvor instruktøren blev anholdt for spritkørsel, før han pludselig fik et antisemitisk anfald, der har efterladt et uudsletteligt ar på mandens image. Men “Apocalypto” bør ses og fortjener at blive set som et fuldstændig selvstændigt værk uafhængigt af dens instruktørs personlige eskapader. Gibson er unægteligt en filmmager fra isse til tåspidserne, og “Apocalypto” er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm og forhåbentlig lang fra hans sidste.
#31 filmz-rupert giles 17 år siden
Hvad ved jeg. Jeg tror ikke at filmen ville blive bedre af at være filmet bedre. Problemerne var langt mere fundamentale, nemlig på manuskriptstadiet.
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#32 king b 17 år siden
#33 duuk74 17 år siden
Men uden tvivl en stærk film der sætter sig, og en ekstrem film på mange måder. Derfor havde jeg ret svært ved at vurdere den umiddelbart efter at have set den.
#34 filmz-div 17 år siden
Den fortjener helt klart at blive set !
#35 Zabriskie 17 år siden
jeg synes at skuespillerne af og til spillede lidt halvskidt, dialogen vaklede visse steder, og man følte aldrig rigtig med den gruppe der bliver taget til fange.
Derudover var det en spændende visualisering af en civilisation der på det gældende tidspunkt ligger under for det religiøse vanvid. Dog bliver det lidt tvetydigt når intruktøren selv ligger under for et mildere religiøst vanvid, som han endda også har lavet en film om (passion of the Christ).
#36 filmz-Bruce 17 år siden
Den anden fortolkning, kan jeg kun se, hvis man kender Mel Gibson og hans overbevisning. Men da flertallet er uvidende herom, vil jeg tro, den anden fortolkning er den mest udbredte.
#37 Bates 17 år siden
Jeg mener...det var jo tydeligt at se, at manden sloges med en dukke :)
Jeg må indrømme at jeg blev noget skuffet over filmen. Havde set virkelig frem til den, men det eneste tidpunkt hvor jeg virkelig rykkede helt frem i sædet var da de blev ført op til pyramiden.
Men den skal da ses igen på et tidspunkt.
#38 filmz-incubus 17 år siden
Var det en spoiler? ;)
#39 igotthepower 17 år siden
Mads Frandsen