Efter filmens åbningsminutter dør tempoet en anelse, men under filmens sidste akter gælder det om at holde godt fast på hat og briller. Jaguar Paws langvarige flugt udgør god underholdning, men klicheerne står dog i kø, og på trods af flere nervepirrende momenter og intense opgør, så ender det hele med et lidt ufyldestgørende antiklimaks, der samtidigt virker en anelse påklistret. I modsætning til filmens bedårende facade og formidable actionscener savner Gibson og Farhad Safinias manuskript lidt bid.

Man kan sige, hvad man vil om Mel Gibson, og der er blevet sagt meget siden den skæbnesvangre dag 28. juli sidste år, hvor instruktøren blev anholdt for spritkørsel, før han pludselig fik et antisemitisk anfald, der har efterladt et uudsletteligt ar på mandens image. Men “Apocalypto” bør ses og fortjener at blive set som et fuldstændig selvstændigt værk uafhængigt af dens instruktørs personlige eskapader. Gibson er unægteligt en filmmager fra isse til tåspidserne, og “Apocalypto” er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm og forhåbentlig lang fra hans sidste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Old Son 17 år siden

Enig med #17 - den visuelle skildring af mayasamfundet var uden sidestykke! For mig var det virkelig som at blive flyttet i tid og sted til en verden, jeg aldrig havde set skildret før. Personerne og miljøet i "storbyen" var så fremmedartede og særprægede, at man glemte alt om Hollywood. Og uden nogen anden dialog end indianernes eget sprog var illusionen komplet.

Bevares, plottet kunne stå bag på et frimærke, men f-ck det. 5/6!
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!
Gravatar

#22 Zabriskie 17 år siden

Angående det visuelle; jeg har ikke set filmen, men hold kæft hvor ser de stills i anmeldelsen godt ud...
Le temps détruit tout
Gravatar

#23 Old Son 17 år siden

#22 Så skulle du se dem bevæge sig ;)
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!
Gravatar

#24 filmz-rupert giles 17 år siden

Hm. Tjah. Nah.

En besynderlig film. Den vil frygteligt gerne være en slags Sodoma og Gomorra historie, men det drukner i action og tjubang. Tredje akt er nærmest Rambo med mayaer. Ikke synderligt originalt. Spændende er det vel på en eller anden måde, men hurtigt glemt. Jeg kan heller ikke se grunden til meget af filmens udpenslede vold. Jeg er selv glad for horrorfilm og dertil hørende splat, men her virker det lidt malplaceret og påtaget. Man skal konstant lige se lidt mere, end man normalt gør. Hvorfor? Ingen anelse.

Og så kunne jeg ikke lade være med at grine, da
hun sked den unge i vandet. PLOP!!!

Ufrivilligt komisk.

Og alligevel er jeg nu meget glad for at have set den, men sådan er der jo så meget. Den ligner ikke andre actionfilm, jeg har set. Ikke på overfladen, i hvert fald. Men mon det var Mels hensigt blot at lave en voldelig action-basker?

Mon dog.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#25 filmz-incubus 17 år siden

#14 Jeg så en rigtig flot udgave i Kinopalæet i Lyngby.

6/6 herfra. Ikke så meget at sige udover at det er en de bedste film jeg har set inden for de sidste par år.

Mht. voldsdelen, så synes jeg overhovedet ikke den var overdrevet på nogen måde. Blodmængden blev holdt på et niveau, der forekom realistisk i forhold til filmens sammenhæng.
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#26 filmz-rupert giles 17 år siden

#25 Men jeg synes netop, at der ikke var meget pointe eller sammenhæng at tage af. Når budskabet drukner i larm og Rambo, så kommer volden til at virke meget påklistret. Jeg havde for eksempel ikke brug for at se en af de meget onde skurke holde et spædbarn op i det ene ben og nærmest slynge det rundt. Det syntes jeg var unødvendigt. Det gjorde også at skurkene blev meget onde. Og dermed uinteressante. I det hele taget ville det have været mere interessant, hvis det påståede forfald og sammenbrud af kulturen var sket som et resultat af en kompleks og gradvis udvikling og ikke blot fordi de onde var rigtigt onde, så havde det hele fungeret meget bedre. Men der er tale om en film med onde skurke og gode helte og et plot, der under al pynten ligner alle andre action-film.

Som sagt er jeg ikke sart, når det kommer til filmvold. Jeg kan tage meget, og det kan endda være sjovt sommetider, hvis filmens univers lægger op til det. Men i den her film er det ikke sjovt. Det gør heller ikke filmen mere effektiv. Det vidner bare om en instruktør, der ikke kan holde igen, når det er nødvendigt.

Jeg har meget svært ved at se, hvad Gibson ville med den her film.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#27 jessup 17 år siden

Jeg glæder mig til denne film - den skal ses i weekenden.
This is just until June
Gravatar

#28 filmz-Enjoy 17 år siden

En af de bedste film jeg har set. Den er spædende fra start til slut. Hvad mere kan man forvente.
Gravatar

#29 filmkorn.dk 17 år siden

Fremragende! Dog en underlig udvakset kopi de viste i Imperial. Eller er det meningen farverne skal være så falmede?
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#30 filmkorn.dk 17 år siden

Nå, har lige læst en amerikansk anmeldelse, hvor anmelderen slutter af med at skrive følgende.

More remarkable still is that pic was shot on the new high definition Genesis camera system. Without a doubt, "Apocalypto" is the best-looking big-budget film yet shot digitally; one can't tell it wasn't shot on film.


Imperial må have ligget inde med en meget meget dårlig kopi. Jeg synes det var mega tydeligt, at den var skudt digitalt.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: