“Armadillo” er visuelt ualmindelig flot, og dens fremtræden er på mange måder lige ud af en amerikansk krigsfilm, så man næsten forventer at høre John Fogerty skråle “Fortunate Son” på lydsiden. Vi er vidne til en ualmindelig fremragende dokumentar, der som få formår at bringe os tæt på soldaternes hverdag, og som efterlader et uudsletteligt indtryk.
Uden fortællerstemme lykkes det at formidle beretningen om soldaterne, så de enkelte folk bliver individuelle og vedkommende personer. Man ser dem som de store knægte, der er draget af sted mindre af pligtfølelse end af længsel efter eventyr og spænding. ”Det er lidt ligesom fodbold. Det ville være surt at træne uden nogensinde at spille en rigtig kamp,” forklarer en af de unge fyre. Ja måske, men det er de færreste fodboldkampe, der efterlader døde dyr, soldater og civile i deres slipstrøm.
Filmz TV har talt med instruktøren bag “Armadillo”. Du kan se interviewet her.
#1 Twister 14 år siden
#2 Twister 14 år siden
#3 Twister 14 år siden
#4 cyberzed 14 år siden
Det tekniske er så i top som det kan være situationerne taget i betragtning, jeg fangede mig selv flere gange i at sidde og lægge mærke til mange fede vinkler. Endda var der et tidspunkt jeg tænkte at det mindede lidt om den klassiske forside fra National Geographic med den lille pige (mener dog hun var fra Indien, men der var en vinkel der kunne skabe relation til det for mig i hvert fald).
Musikalsk er underlægningen meget god langt hen af vejen, der var et enkelt stykke hvor jeg synes musikken var lidt fejl i forhold til handlingen. Det er meget stemningsfuldt, men om det matcher Afghansk stil eller om det er noget andet (hvilket jeg har en anelse om at det er) skal jeg ikke gøre mig endegyldig dommer over.
#5 filmz-Bruce 14 år siden
Armadillo armadillo ..... armadillo.
Armadillo armadillo ..... ar ar ar armadillo. I say a rock me armadillo!
#6 weebs 14 år siden
Haha - FalcoBruce im Haus! :D
#7 filmz-Bruce 14 år siden
#8 The Insider 14 år siden
Angående filmen syntes jeg også, den var fremragende. Men der var visse scener, jeg følte var alt for iscenesatte - inklusive (bare rolig, den bliver vist i traileren, ingen spoiler) scenen, hvor en soldat tager et bad hjemme i DK og ser trist ud, mens vandet løber ned ad ansigtet, og der klippes til close-up osv.
#9 filmz-Fairytale 14 år siden
#10 myshkin 14 år siden
Barsk og deprimerende, men forbandet god dokumentar. Så den her i dag i Grand med min bror og vi gik ud bagefter på Rådhuspladsen. Så sidder vi ned og snakker om filmen og så kommer det på breaking news skiltet nyhed om endnu en dansk soldat slået ihjel.
- internet anonymous