“The Artist” er en film, der ivrigt spiller på alle de strenge, der plejer at appellere til anmeldere og filmfolk. Resultatet er en film, der på én gang er klassisk, forudsigelig, charmerende, ufarlig, velfungerende og klichéfyldt. Til gengæld kan man kun tage hatten af for dens veleksekverede æstetik, og eftersom den understøttes godt af en flot BD-udgivelse (det er i øvrigt også en pokkers lækker boks, filmen kommer i!), så kan man jo passende benytte lejligheden til at se (eller måske endda gense) filmen og overveje, om ikke den måske er bare en smule overvurderet.

Se også: Filmz TV: Interview med “The Artist”-instruktøren Michel Hazanavicius.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 11 år siden

fra anmeldelsen:

Uforudsigelig er "The Artist" ikke just.


Uforudsigelighed er en stærkt overvurderet størrelse, som i sig selv ofte ender i forudsigelige klichéer.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 MMB 11 år siden

Jamen dog, denne anmeldelse er jeg jo overraskende enig i. Bortset fra, at jeg til tider synes Hazanavicius bruger stumfilmsgenren til noget genialt ved netop at afvige fra de gamle stumfilm. Jeg skrev følgende, da jeg så den: http://filmz.dk/forum/anmeldelser/artist-the-71695...
Gravatar

#3 Richard Burton 11 år siden

The Artist blev ikke levnet mange chancer, da den kom med på Cannes festivalen. Men publikum og kritikere verden over elskede den og den gik på sejsrigt korstog de næste 8 måneder.

Peter Bradshaw fra Guardian opsummerer godt

This witty and moving homage to the silent movie era is one of the most purely enjoyable movies in years


Witty, moving and purely enjoyable.

Jeg priser mig lykkelig over, at det indre følelsesregister den dag, lod mig henfalde til simpel fornøjelse og bevægelse og lod klassisk, forudsigelighed og stereotyper være ligegyldige andenrangs parametre for værdien af mit biografsyn den aften. Og jeg glemmer ikke publikums engagement på de simple virkemidler filmen igennem i Grand og min datters strålende øjne efter tæppefald, da hun sagde "hvorfor laver man ikke flere af den slags film far?".

Filmen havde ingen agenda foruden end at hylde den klassiske stumfilm, ved at gøre brug af samtlige konventioner, filmiske som teatralske. Den lykkedes over al evne og beviste, at simpel beherskelse af films mest elementære elementer, selv i 2012 kan udmanøvrere glorious technicolor og subsonisk lyd og give folk en witty, moving and enjoyable oplevelse, selv om den er nok så klassisk, forudsigelig og klichéfyldt.

Var den bedste film i 2012? Langtfra! Den bedste Oscar nominerede film i bedste film kategorien 2012? Absolut!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#4 steadi07 11 år siden

Jeg var egentlig ligeglad med filmens eventuelle mangler, da jeg kom ud af biografens mørke. Ligesom #3, så spillede filmen i stedet på de tangenter, som det sjældent opleves.

Fantastisk film. Jeg har sjældent været så glad efter en film, som efter denne. Glæden ved filmmediet brænder virkeligt igennem.
Gravatar

#5 Richard Burton 11 år siden

#4 Speaketh the truth brotha :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#6 pulse83 11 år siden

Jeg er også 100% enig med anmeldelsen, og kan huske min skuffelse efter at have set den. "Var det bare det?" Ligeledes blev skuffelsen forstærket af at filmen, i mine øjne, ikke levede op til den fremragende (!!) trailer til filmen. Jeg syntes netop at traileren lagde op til at der ville blive leget med, og samtidigt givet hyldest til, stumfilmsgenren, men det var i virkeligheden "bare" en stumfilm. Hverken mere eller mindre.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#7 Hr. Nielsen 11 år siden

Filmen er jo et tilbage til basics og jeg finder det nærmest som en misforståelse at kritisere filmen for at være forudsigelig. Filmens triumferer jo netop ved at bevise, som det også blev skrevet tidligere, at det der virkede, det virker stadig, så man behøver ikke smøre 'krymmel på isen', som jeg mener at mange film netop gør i dag, da de ikke stoler på at deres produkt kan stå alene. Men det kan The Artist, den beviser at det stadig er det basale der er eller kan være en grundlæggende ingrediens i en film, hvis formål det er, med simple kendte virkemidler, at få det frem som vi som mennesker, gik i biografen eller så for dengang og som vi stadig den dag i dag stadig går i biografen for. For at blive rørt, bevæget osv. Det er netop det der er dens 'genialitet'. At filmen ikke rammer alle tangenter, hvad ingen gør, så den ikke fortæller en begavet historie er hvad det er, men det var heller aldrig dens formål.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#8 BN 11 år siden

The Artist - (Michel Hazanavicius, 2011)

Romantisk komediedrama og samtidig en herlig hyldest til ikke blot stumfilms-klassikerne, men også til Hollywood og filmmediet generelt.

'The Artist' er ikke blot en flot hyldest til de gamle stumfilm; nej, det er også en af deallerbedste stumfilm jeg nogensinde har set. Det er en simpel, men meget veloplagt, medrivende, elegant og humørfyldt fortælling vi får serveret. Og selvom det ligner en historie man har set før, så har den sådan friskhed over sig, at det er som at se en af stumfilm-klassikerne for allerførste gang. Filmen er tydeligvis lavet af folk, der elsker film, og deres begejstring og entusiasme skinner virkelig igennem.

Den franske skuespiller Jean Dujardin er fantastisk i den mandlige hovedrolle som stumfilmsstjernen George Valentin, hvis karriere trues af talefilmens ankomst. Hans karakter er tydeligvis bygget over Douglas Fairbanks, men hans smil, dans og generelle fremtoning leder også tankerne hen på Gene Kelly. Bérénice Bejo er ligeledes både som type betragtet og med sin udstråling perfekt som den kvindelige filmstjerne Peppy Miller.

Billedsiden er forrygende med sin efterligning af stumfilms-tidens cinematografi og karakteristiske virkemidler, og så er jeg ikke mindst begejstret for Ludovic Bources livfulde, originale musik, som stil- og stemningsmæssigt indfanger selve essensen af Hollywood og de mange stumfilm- og musical-klassikere, filmbyen gennem årtierne har skænket os.

10/10 - hvormed den har fået sig en plads på min Top 200

P.S. Med hensyn til at filmen skulle være forudsigelig og klichéfyldt, som jeg har set andre kalde den, kan jeg ikke sige det bedre end Filmz-bruger Vakse Viggo:

Vakse Viggo (7) skrev:
Filmen er jo et tilbage til basics og jeg finder det nærmest som en misforståelse at kritisere filmen for at være forudsigelig. Filmens triumferer jo netop ved at bevise ... at det der virkede, det virker stadig, så man behøver ikke smøre 'krymmel på isen', som jeg mener at mange film netop gør i dag, da de ikke stoler på at deres produkt kan stå alene. Men det kan The Artist, den beviser at det stadig er det basale der er eller kan være en grundlæggende ingrediens i en film, hvis formål det er, med simple kendte virkemidler, at få det frem som vi som mennesker, gik i biografen eller så for dengang og som vi stadig den dag i dag stadig går i biografen for. For at blive rørt, bevæget osv. Det er netop det der er dens 'genialitet'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9 Ispep 11 år siden

Vise ord af Vakse Viggo :D Jeg har ikke set The Artist endnu, og umiddelbart tror jeg godt jeg vil kunne værdsætte den for dens enkelthed. Men måske heller ikke mere. Nåh, men jeg skal få den set en skøn dag.
Gravatar

#10 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (9) skrev:
Jeg har ikke set The Artist endnu, og umiddelbart tror jeg godt jeg vil kunne værdsætte den for dens enkelthed. Men måske heller ikke mere.
BN? Nå nej, det var Ispep?
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: