Artist, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 25. aug 2012 | Af: Tarantrier | Set på Blu-Ray
Okay, hør nu her: Vi er altså nødt til at få pillet “The Artist” ned fra den piedestal, den er havnet på. Filmen, der blandt andet blev belønnet med en Oscar i kategorien ‘årets bedste film’, er blevet så hypet og rost, at den efterhånden ligner filmverdenens svar på Brødrene Price. Og bevares, “The Artist” er en udmærket film, men at dømme ud fra de 15 seks-stjernede anmelder og de fem Oscar-statuetter, som pryder denne BD-udgivelses cover, så burde vi her have at gøre med intet ringere end et vaskeægte vidunder. Og det har vi ikke.
Historien er dermed lige så forudsigelig som en softice med krymmel, og så snart man har gnasket sig igennem krymlet, skal man (alt afhængig af ens glæde ved softice) kæmpe sig igennem resten af den noget kedelige og hurtigtsmeltende is. “The Artist” er altså en klassisk kærlighedshistorie, der følger den såkaldte berettermodel så slavisk, at filmen nok er relevant at bruge i introduktionskurser til filmskabelse. Uforudsigelig er “The Artist” ikke just.
Filmens store scoop er naturligvis dens stil, som til gengæld er et overraskende vellykket element. Det føles vitterligt, som om man ser en sort/hvid stumfilm fra 1920’erne, hvilket man må tage hatten af for. Det er bare godt gået! Men det er blot krymlet på isen, og de visuelle gimmicks, som instruktøren Michel Hazanavicius indimellem bruger stilen til, er hverken geniale eller overraskende. Man forventer faktisk, at i og med stil og indhold ligger så tæt op ad hinanden, så ville det være underligt, hvis ikke der blevet leget lidt med konceptet.
Billedet er ganske pletfrit, men eftersom filmen skal ligne noget, der er lavet i 1920’erne, kunne man godt frygte, at det ville virke urealistisk, hvis BD-formatet gav filmen et alt for moderne look. Den balancegang har man imidlertid formået at gå helt problemfrit: Det er klart et af de flotteste sort/hvid-transfers, jeg har set, men samtidigt bevarer det filmens antikke aura. Det kan dog lige akkurat ikke resultere i en topkarakter, da detaljerigdommen ikke er så overvældende endda.
Det er ret svært for en stumfilm, hvis ikke umuligt, at udnytte de auditive muligheder i BD-formatet. Man har øjensynligt forsøgt at få “The Artist” til at lyde som en film med 90 år på bagen. Dvs. lydsporet (stort set ren og skær musik) bruger udelukkende de forreste højtalere, og det skaber en troværdig fornemmelse af, at filmen rent faktisk stammer fra 1920’erne. Det er naturligvis på ingen måde et overrumplende lydspor, men det tjener filmen godt og belønnes derfor med fire stjerner.
Udgivelsen byder på 3 minidokumentarer om skabelsen af filmen, en Q&A med instruktøren og nogle af skuespillerne, nogle kedelige fraklip samt tre trailere til nogle Woody Allen-film, som Scanbox distribuerer. Mens de tre minidokumentarer er spændende nok (især “The Artisans Behind The Artist”, som blandt andet handler om fotograferingen og musikken), så er Q&A-indslaget ganske intetsigende. Ud over nogle spændende overvejelser om, hvad det vil sige at lave en stumfilm i dag, så virker holdet uoplagt, og intervieweren er heller ikke videre skarp. Det er altså ikke ekstramaterialet, man skal købe udgivelsen for.
“The Artist” er en film, der ivrigt spiller på alle de strenge, der plejer at appellere til anmeldere og filmfolk. Resultatet er en film, der på én gang er klassisk, forudsigelig, charmerende, ufarlig, velfungerende og klichéfyldt. Til gengæld kan man kun tage hatten af for dens veleksekverede æstetik, og eftersom den understøttes godt af en flot BD-udgivelse (det er i øvrigt også en pokkers lækker boks, filmen kommer i!), så kan man jo passende benytte lejligheden til at se (eller måske endda gense) filmen og overveje, om ikke den måske er bare en smule overvurderet.
Se også: Filmz TV: Interview med “The Artist”-instruktøren Michel Hazanavicius.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet