Jovist, karaktererne, plottet og replikkerne i James Camerons megasucces måtte gerne være blevet revurderet af en anden forfatter, men Cameron kan noget særligt med action, teknologi og følelser, som Michael Bay og Co. slet ikke magter. Fra et teknisk standpunkt er Blu-ray-udgivelsen fejlfri. Disken har et af markedets absolut bedste HD-transfers, hvis ikke det bedste, og lydsporet er omtrent af samme kaliber. Det er en skam, at der ikke medfølger noget ekstramateriale, men det vil næppe afholde millioner af fans fra at købe filmen nu. Og igen og igen…
#71 filmz-ab 14 år siden
Dybsindigt dét der :-)
#72 filmz-Bruce 14 år siden
Col. Quaritch: You are not in Kansas anymore.
Det tager jeg som et hint til Judy Garland i Wizard of Oz
Toto, I've a feeling we're not in Kansas any more.
Hvem ved. Måske er 2'eren Wizard of Pandora og Jake Sully med røde sko :)
#73 BN 14 år siden
Den scene, hvor denne dialog leveres, har nu en fin humor.
Filmen er i øvrigt det hele taget klinisk renset for romantisk dialog, så sammenligningen med Ep. 2-3 forstår jeg ikke lige. (Jeg formoder, at det er replikkerne mellem Anakin og Padmé, du hentyder til)
#74 filmz-Bruce 14 år siden
#75 BN 14 år siden
Som værkfører på en arbejdsplads med adskillige udlændinge, hvis sprog jeg (gennem arbejdet) havde lært den grundlæggende del af, kan jeg kun nikke genkendende til den simpelhed, der præger replikkerne mellem to personer, der ikke taler samme sprog. Mange udlændinge udtrykker sig ligeså simpelt og ubehjælpsomt på dansk som Neytiri gør på engelsk. Og jeg har selv forsimplet mit sprog, når jeg skulle gøre mig forståelig overfor disse udlændinge. ... Filmen (både den bogstavelige og den billedlige) ville have knækket for mig, hvis den indfødte Neytiri havde talt flydende engelsk.
Så lige netop i denne og andre scener mellem Jake Sully og na'vierne vil jeg betegne den simple dialog som et must.
#76 Riqon 14 år siden
Ahh shit, det havde næsten lykkedes mig at fortrænge den stupide floskel, men nu kom det alt sammen tilbage. . . . .
#77 BN 14 år siden
Du må finde en psykoterapeut, der kan behandle dit trauma. ;-)
#78 filmz-Bruce 14 år siden
Well here's to you, your majesty. I'll tell you what. I may a fucked my life up flatter than hammered shit, but I stand here before you today beholden to no human cocksucker. And workin' a payin' fuckin' gold claim. And not the U.S. government sayin' I'm tresspassin' or the savage fuckin' red man himself or any of these limber dick cocksuckers passin' themselves off as prospectors had better try and stop me.
That should do it!
#79 Riqon 14 år siden
#80 Muldgraver 14 år siden
Vel, som individer rummer vi vel(/forhåbentlig) en mulighed for at vokse i evne og sind, sådan at vi modnes i vores menneskelighed. Det kan hurtigt komme til at lyde moralsk, men det er egentlig ikke meningen, grundlæggende handler det nok bare om med tiden at erkende hvad man som menneske har mulighed for at være, og i mit foregående indlæg skulle særligt betones, at selvom tiderne og sæderne ændrer sig, er det vist begrænset hvor meget mennesket har udviklet sig. Historien gentager sig, og uanset hvor stor en størrelse mennesket kalder sig, dør enhver civilisation stadig. Men skidt pyt, det var indledningen på planophivelsen, så lad os bare lade det ligge :)
Fair nok, lad os lade det ligge.
Så ikke flere brud til Bruce.
Dobbelt op på fair nok :)
Så vidt jeg kan forstå på andre tråde, begrunder du dybest set pligten med Gud? Men det bliver vist også et andet debatplan? :)
Jeg vil nu være så udiplomatisk at sige at de to eksempler på subjektiv journalistik ikke er særligt brugbare for hvad jeg tænker som subjektiv journalistik (for mig at se virker sådanne udsagn og tilgange for ligegyldige). Jeg læser ikke nok dagspresse til at kende nuanceniveauet, men jeg er stødt på flere gode artikler som havde et klart defineret kendskab til en sag, med en historie som de fandt tilstrækkeligt interessant til de ville fortælle den, og i deres fortællinger bragte deres personlige udtryk med sig, og dermed kunne give en tankevækkende vinkel på emnet. Det er vel den samme brug af subjektiv fantasi som gør enhver fagmand særligt god? En sådan fantasi kan vel sagtens præsentere en sag sagligt . Egentlig tror jeg nok bare ikke der er så meget håb for fagene i sig selv, de er underlagt et større tidsåndsapperat (haha, konspiratorisk, ikke sandt? :) ), men individet kan forhåbentlig fortsætte med at nyde sin faglighed, også selvom den ikke lige rammer moden.