Instruktøren Joss Whedon har præsteret det umulige: Han har samlet en lang række af Marvels største tegneseriefigurer i én film, der fornemt sammenvæver drilsk humor og nervepirrende action, og som giver hver eneste karakter den helt rette mængde spilletid i rampelyset. Filmen ser fuldkommen fantastisk ud i HD, og den lyder nøjagtig lige så godt, men skiven måtte gerne have rummet mere ekstramateriale. Hvorom alting er, så er denne udgivelse simpelthen et must – uanset om man har hang til superheltegenren eller ej.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Therien 11 år siden

Jeg syntes ikke mixet var til 6/6 - det slog mig som en anelse fladt.. Ellers er jeg meget enig..
Gravatar

#32 doom WAD 11 år siden

Ved jeg har flertallet imod mig, men kan ikke dy mig for at gentage, at dette nok er en af de ringeste superheltefilm, jeg har set. Den var simpelthen så himmelråbende plat, uinteressant, uepisk, kedelig og ufrivilligt komisk. Og jeg tror ellers jeg har set de fleste i genren, ligesom jeg er en mega genrefan.

Avengers er dårligere end Fantastic 4, og den får den ellers udskælte X Men 3 til at ligne en Oscar-rydder.

Det peakede, da Scarlett trak sine mini damepistoler midt i bossfighten og skød til højre og venstre mod rumslæderne. Da var jeg og mine følgesvende tæt på at hoste blod op af grin.

Bevares, de findes da ringere - fx 1990-udgaven af Capt America, men den var også lavet på et noget andet budget og er imo i dag en kitchseværdighed.

Ved nærmere eftertanke er X Men Origins Wolverine, X Men First Class og Superman Returns lige så ringe som Avengers. Så meget skylder man dog Avengers at nævne.

Men nu er jeg jo også manden, der har Batman & Robin som guilty pleasure, så jeg forventer ingen medvind her :-)
Gravatar

#33 Slettet Bruger [3727133888] 11 år siden

#32 -

Du kan jo starte med at argumentere for hvorfor det er en af de ringeste nogensinde, så kan det jo være, at du får medvind.
Gravatar

#34 doom WAD 11 år siden

Medvind får jeg næppe :-)

Det er til tider svært at sætte ord på. Men for det første synes jeg simpelthen hele setup'et med fire så aparte figurer, der skulle fungere sammen, grundlæggende var komisk. Jeg er med på, at det er jo hele det tegnede forlægs præmis, men det gør det altså ikke til en god oplevelse for mig. Det er jo i forvejen en krævende opgave for en instruktør at få sit publikum til at acceptere en superhelt; eller et hvilket som helst andet scifi-element, i øvrigt. At skulle få publikum til at acceptere hele fem (plus det løse) viste sig så en umulig opgave her (med mig som publikum). en grøn kæmpe, en mand i en flyvende dragt, en gud, en anabolofficer og en petit karate-catwoman - plus en gay amor og tonsvis af rumvæsener taget fra The mummy el lign, det var bare alt, alt for meget; alt, alt for blandet og alt, alt for komisk. For mig døde filmen således i den første halve time, da selve filmens præmisser ikke kunne sluges. Det kan sammenlignes med den noget udskælte Spinderkopf Drei: den forsøger at præsentere Spiderman, Venom, Sandman, Symbioten plus New Green Goblin. Altså 5 superhelte/skurke. Og i Spider3 lykkes det endog væsentligt bedre end i Avengers, imo. Hvorfor så gå ind at se Avengers, når man ved den omhandler de figurer? Nu kan der jo være mange årsager til at gå i bio; en aftale, en friaften, ekstrem god omtale eller at man blot vil give den en chance. I mit tilfælde var alle disse forhold til stede. Men såvel jeg som mine to medgængere, der ellers også er superheltefans, synes den var mega mega svag. Den var simpelthen arkeeksemplet på, at indpakning i et kæmpe 3D effekthelvede til en mia dolløjsere ikke redder en rodet affære. Igen, jeg er klar over at det var de figurer instruktøren havde at lege med. Det er bare ikke mit problem (omend det blev det :-D)
Gravatar

#35 doom WAD 11 år siden

Det skal også siges, at Avengers fra start havde hårde odds hos mig, da mine karakterer til ophavsfilmene også er lunkne: Ironman 1+2 og Cpt America 3,5 af 6 stjerner. Bana-Hulk = 2,5 stjerner og Norton-Hulk = 1,5 stjerner. Thor ikke set, men jeg har hørt den er den svageste af ophavene.

Men kan jeg så overhovedet lide superheltefilm, vil nogen spørge? Yes! Perler er blandt andet:

Superman 1978
Spiderman 1-2
X-men 1-2 (hvor præmissen med mange forskellige figurer virker)
Nolan Batman Trilogi (omend måske mere en scifi-krimi trilogi)

Har også en guilty pleasure for Stallone-Dreed, omend han bestemt ikke er tegneseriens Dreed.
Gravatar

#36 Lord Beef Jerky 11 år siden

#35 Hvad fanden?! Kan du ikke lide Superman 2?!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#37 doom WAD 11 år siden

Doc Doom (34) skrev:
... fire så aparte figurer ...


Eller fem (plus) er det vist :-)
Gravatar

#38 doom WAD 11 år siden

Lord Beef Jerky (36) skrev:
#35 Hvad fanden?! Kan du ikke lide Superman 2?!


Jo den er ok.
Gravatar

#39 Slettet Bruger [3727133888] 11 år siden

#35 -

Hulk med Eric Bana er så ikke en af optaktsfilmene. :)
Gravatar

#40 Andreas Ebbesen Jensen 11 år siden

Må faktisk sige, at jeg er enig med Doc Doom. Jeg kunne egentlig meget godt lide filmen, da jeg så den i biffen, men da jeg genså den for nylig, fandt jeg den gabende kedelig og uinteressant. Ved gensyn er der simpelthen for mange ting, der irriterer. For det første er der hele plottet. At hele filmens handling bliver skubbet frem af så håbløs en McGuffin (the tesseract) er til at dø af grin over, og lugter altså gevaldig meget af Michael Bay på en dårlig dag.

Der er heller ikke rigtig nogen kemi mellem skuespillerne - kun forcerede jokes og en Robert Downey Jr., der kører den af på rutinen. Og så er det virkelig dårlig skrevet, at hele grundlaget for superheltenes samarbejde bliver etableret, fordi en eller anden anonym agent bliver dræbt.

Måske var Avengers så dårlig anden gang, fordi jeg så den lige efter Mission Impossible: Ghost Protocol. Den film er et godt eksempel på, hvordan man skriver og instruerer en hæsblæsende actionfilm.
'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' - Woody Allen

Skriv ny kommentar: