Men heldigvis lader Whedon og hans veloplagte skuespillere aldrig spektaklet overskygge de spektakulære superhelte. Jovist, special effects og kulørte kostumer er flotte at se på, men det er ikke den slags, der kan få 142 minutter til at flyve af sted. Det kan til gengæld det blændende samspil mellem Chris Hemsworth (Thor; ikke verdens bedste skuespiller, men hamrende karismatisk), Chris Evans (Captain America; pokkers charmerende), Mark Ruffallo (Hulk; superb som altid) og førnævnte Downey Jr. Dygtige stjerner som Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson og Jeremy Renner brillerer også i mindre, men mindeværdige biroller, og så var det en genistreg at gøre den magtsyge halvgud Loke (Tom Hiddleston) til historiens hovedskurk. Hiddleston var det bedste i “Thor”, og her er han endnu et stærkt trumfkort i Whedons imponerende kortstak. To timers bedre underholdning mønstres næppe i år.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 moulder666 11 år siden

Damn, den glæder jeg mig da så voldsomt meget til at se.

Man burde jo næsten lave et event ud af det - filmaften med Ironman, Ironman 2, Thor og Captain America efterfulgt af Avengers i biffen!

"glemte du ikke en film så?" - Nej - i mine øjne var begge "Hulk" film ringe nok til at lægge sig ned og hulke over!

Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#32 Babo84 11 år siden

#30

Det er da ikke mere fjollet end meget andet, der ikke er "realistisk" og ikke udspiller sig i "vores rammer"? Det er FILM, og film er fiktion, og film er om nogle kunstneriske valg og friheder, til at gøre hvad man vil. Jeg kan ikke se pointen, at alle film skal strikkes efter samme skabelon, bestående af selvironi, humor etc. Verdenen vil godt nok være et kedeligt sted. Hey... Schumacher var jo hylende morsom med det han lavede, hvis man tænker over det. Jeg genså skidtet, og sjældent har superhelte film været sjovere. Altså på en ufrivillig komisk måde, men ikke desto mindre.
Gravatar

#33 Babo84 11 år siden

Kan lige så de danske aviser giver følgende til Avengers:

Politikken 4
Berlingske 5
JP 3
Ekstra Bladet 3
BT 5
CinemaZone 4
PI-filmland 4

Hvilket er udmærket, måske særligt for genren, men alligevel ikke overvældende?
Gravatar

#34 Slettet Bruger [37990408] 11 år siden

#33 -

Måske er det værd at nævne om det er 3/1000 eller 3/3 :)
Gravatar

#35 Zombi 11 år siden

Den skal ses i aften og forventningerne er forholdsvis høje nu. :)

Men jeg stoler på Insider og er som regel enig i hans kritik, så det skal nok blive sjovt.
Gravatar

#36 Therien 11 år siden

Babo84 (33) skrev:
Kan lige så de danske aviser giver følgende til Avengers:

Politikken 4
Berlingske 5
JP 3
Ekstra Bladet 3
BT 5
CinemaZone 4
PI-filmland 4

Hvilket er udmærket, måske særligt for genren, men alligevel ikke overvældende?


Det tyder på en udemærket film - et snit på 4.. Men årets bedste 2 timers underholdning? Tror sgu man har set for meget transformers og lignende :)
Gravatar

#37 Babo84 11 år siden

utyske (34) skrev:
#33 -

Måske er det værd at nævne om det er 3/1000 eller 3/3 :)


Kan du ikke regne den ud? :) Det er jo danske aviser, og de benytter jo 6-skalaen.
Gravatar

#38 Babo84 11 år siden

#36

Jep, det lyder som en fornuftig, kulørt og selvironisk superhelte film a la den første IronMan, og jeg er også sikker på, at tempomæssigt er den underholdende, men tempoet er ikke det eneste der er med til at "underholde". Indtil videre skal det nok passe, at Avengers sammen med MI4 nok er fine bud.
Gravatar

#39 the_paki_don 11 år siden

Jeg så filmen til midnatspremiere i går og var lidt træt, men er enig med The Insider: Filmen varer altså 2 timer og 22 minutter, men den tid flyver af sted.

Jeg var overrasket over, at der blev taget så godt hånd om alle karaktererne, at de kunne få deres øjeblikke. Jeg følte ikke, at nogen var ladt i stikken og var overflødige, lige med undtagelse af
Cobie Smulders, måske.


Enig med starten og var heller ikke synderligt imponeret over skurkene foruden Loke. Hold kæft, hvor er Tom Hiddleston dygtig i rollen som Loke. Tak, Kenneth Branagh, for det!

Special effects var ganske forrygende i filmen, omend man først rigtig får det at opleve i de lyse scener. Så den i 3D, da The Avengers bliver skovlet ud til befolkningen i de visninger for at maksimere profitten, men jeg var ganske tilfreds med den. Kunne dog nok have klaret mig med 2D.

Jeg vil ikke sammenligne The Avengers med nogen af de andre film nævnt: Prometheus, The Dark Knight Rises, Skyfall eller The Hobbit, fordi alle fem film har hver deres univers og kan sagtens eksistere uden at skulle "være bedre end de andre". Om man så foretrækker en film over den anden, er en anden sag.

The Avengers har ikke været mine yndlingshelte, da jeg læste tegneserier, men føler lidt, at jeg har gået glip af noget, hvis sammenspillet altid har været det samme mellem dem som i filmen, for holdet består af hver deres styrker og svagheder og komplimenterer hinanden fint. Kunne især godt lide det lille vink til de gamle X-Men tegnefilm fra 90'erne, hvor man så vores helte kæmpe kampe på tværs af kampfeltet og kameraet følger med i et sejt "one take".

Denne film må og skal opleves i biografen. Intet mindre kan (i den periode den er i biografen) yde den retfærdighed. Så må man jo dernæst ty til hjemmebiografen. :)

Ift. at se filmene op til er jeg enig. Dog synes jeg, at man kan springe Hulk filmene over, da hans præmis som karakter er ganske fint forklaret. Lidt på samme måde som Black Widow og Hawkeye ikke har haft deres egne film, så har man ikke behøvet at se Hulk i aktion før for at forstå, hvad der sker, når man gør ham sur. ;) Det samme gælder i øvrigt de andre karakterer, men følte det stærkest ved Mark Ruffalos (i øvrigt meget velspillede) Hulk og så er der jo Downey, som bare han træder ind i rummet, kan forklare dig, hvem han er. Hans karakterarbejde er kirurgisk skarpt.

Glæder mig til at høre andres holdninger!
Gravatar

#40 Babo84 11 år siden

Tak for den, Paki :)

Skriv ny kommentar: