Man kunne også bruge en hel anmeldelse på blot at gennemgå filmens præstationer, for ud over de nævnte er der talløse andre skuespillere, der efterlader uudslettelige indtryk – mange af dem amatører, som sjældent eller aldrig havde spillet skuespil forinden. Som et veltimet og velkomment lyn fra en klar himmel lander “Babel” med et brag i biograferne. I en tid, hvor kløfterne mellem nationer og individer synes at udvide sig eksponentielt, maner Iñárritu til besindighed, medmenneskelighed og forståelse. Han fortjener din fulde opmærksomhed.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 blahblah 17 år siden

Crash er da overhovedfet ikke sort hvid, tvært imod.
Babel kommer da stort set ikke ind på kulturforskelle eller nogen som helst problematik ved globalisering.
Gravatar

#42 dolphinfriendly 17 år siden

#41 Det er da præcis det "Babel" behandler. De fire historier er sat i forskellige nationer, hvor mødet og kløften mellem nationaliteter og generationer i den grad er udsagt.

Der er nemlig gennem manglen på kommunikation at forskellene tegnes op, at der udløses konflikt og løsningsmodeller set udfra de enkelte nationer/nationaliteter og generationer. "Babel" er et nådesløst portræt af en verden, hvor det enkelte menneske er underlagt et reaktionsmønster bestemt af kulturel baggrund og politisk agenda som der pustes til af medierne. En verden der ændres så hurtigt, at mennesket ikke kan følge med i en kollektiv process, hvilket skaber forvasket misforståelse mellem generation og nation. Forældre og børn taler ikke "samme sprog", hvis de overhovedet taler oprigtigt sammen eller bare taler som udpenslet i den japanske del af filmen.

"Crash" er en girafsprog skildring af fordomme i USA, at vi alle er mennesker der har en årsag til de fordomme, men at de kan udbedres. Selv en sort forbryder kan vælge at gøre noget godt, en hellig og dybt principstærk betjent kan lave grusomme fejl bygget på fordomme udefra - men så kan han lære det ved at prøve at være i andres sko bare et afgørende øjeblik. Nej det var ikke sjovt vel? Ligesom en hvid overklasse kvinde der er dybst racistisk, godt kan lære det. Ellers skal hun gudhjælpemig da nok lære det ved selv at ryge ned af nogle trapper, så fik hun nok den at tænke over - hva'? For hey, vi er alle mennesker - fat det nu med en vognstang. Og hvis man ikke lige fattede den, så smækker vi lige en gang tudepop på og vupti, så har vi pludseligt en musikvideo med et patetisk medley over persongalleriet og de tænker da over hvad de har gjort. Jamen how abt that - når de tænker over det, må vi da også hellere gøre det.

Du må undskylde mig, men jeg synes "Crash" ikke bare udpensler men overklasker billedet med grove strøg og spandevis af kulørt kliché.

Gravatar

#43 filmz-michaell 17 år siden

#42 Helt enig. Crash var, efter min mening, alt for in-your-face. Det føltes som om intstruktøren var med på sidelinjen og råbte: "Hallo mand, det handler om racisme!"
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#44 blahblah 17 år siden

Hvor i Babel er det lige præcist vi ser forskellene mellem nationerne?

Vi ser godt nok fire historier der bliver forbundet, lidt let sluppet, i forskellige kulturer.
Men der bliver ikke taget stilling til noget, der er intet budskab bag det, ingen overordnet ide.

Var det lige at der blev nævnt hurtigt at det var et terroristangreb på konen der er en skarp kritik af medierne eller hvad? For jeg synes ikke det går bare at nævne det så hurtigt, uden at komme ind under huden på det. Det var bare en gimmick.

Han vælger at vise fire ret enkle historier, som dog er fantastisk godt instrueret, men manuskriptmæssigt ikke er det helt store.
Jeg synes det er for nemt sluppet.

Du kalder Crash's musikmontage over de forskellige karakterer og historier for patetisk?
Du så godt at der blev gjort stort set præcist det samme i Babel ikke?
Babel blev dummet lige så meget ned som Crash er, en kedelig tendens, men i ingen af filmene er det så slemt som i så mange andre film, og de gør det faktisk ikke så meget.

Men det bliver gjort i begge film.
Gravatar

#45 filmz-Arvin 17 år siden

Jeg må sige at jeg har aldrig været SÅ skuffet som da jeg så denne film. Øv altså.

Var ved at falde i søvn flere gange, og synes bare generelt at det var en underlig historie.

Synes bare i dag at når man laver en film som er underlig nok, så går anmelderne amok og giver maks stjerner.

Jeg var på ingen måde underholdt på den ene eller anden måde. Og jeg synes faktisk selv at jeg kan se andre film end dem som er lette at forstå.. men at denne har fået så gode anmeldelser er mig en gåde..

bevares der er gode præstationer af skuespillerne, men historien og hele temaet med japan-pigen er bare sygt!

Bare min mening...
Gravatar

#46 gravity 17 år siden

#45 det var også din mening vi gerne ville høre her :)

kunne måske bare være rart med et par argumenter.

jeg syntes det var en rigtig god film, den måde den beskriver temaerne ved hjælp af historierne.
der var dog noget jeg ikke helt forstod måske er der nogen der fangede den ?
det at hende japaneren fortalte at hendes mor var sprunget ud over altanen og ikke havde skudt sig selv, hvad var ideen med det?
Gravatar

#47 Benway 17 år siden

#46

Så vidt jeg husker gives der ikke et decideret svar på det, men jeg opfattede det som om at det var pigens egen fantasi om at begå selvmord.

Desuden hænger det muligvis sammen med filmens tema, at vi ofte ikke kan tale samme sprog. Hun fortæller om morderens død, uden rent faktisk at fortælle om det, og får derved den sympati og omsorg som hun tydeligvis mangler.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#48 filmz-gofferoffer 17 år siden

#47

Sådan forstår jeg det også.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#49 gravity 17 år siden

#47

er hvert fald en bedre forklaring end ikke nogen, tak for den
Gravatar

#50 blahblah 17 år siden

Er jeg den eneste der synes at navnet på filmen måske lidt er et forkert valg?

Skriv ny kommentar: