Babel
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 15. maj 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Umiddelbart har en marokkansk gedehyrdes køb af et gevær til at skræmme sjakalerne væk fra hjorden, et amerikansk ægtepars skæbnesvangre forsoningsrejse i Marokko, en døv japansk teenage-piges sorg over morens harakiri og en mexicansk barneplejerskes rejse fra USA til sønnens bryllup i hjemlandet nemlig ikke synderligt meget med hinanden at gøre. Men det får de så alligevel. “Babel” er nemlig en universel historie, der viklet ind i tilfældighedernes spil understreger, at alle handlinger har konsekvenser – også når man ikke forventer det og særligt for andre end én selv.
Bag “Babel” ligger et skæbnebetonet rekviem over menneskehedens ultimative forfald, hvor mennesket trods kulturforskelle, fordomme og sprogbarrierer er uundværlige brikker for hinanden i den større sammenhæng. Spørgsmålet er imidlertid, om menneskene når at indse dette, før det er for sent. Den manglende forståelse for hverandre understreges elegant af de fire sideløbende historier, der er konsekvent flettet sammen i et semikronologisk udviklingsforløb, hvor filmens stemning og stemme bliver stadigt mere påtrængende og intens.
Det er i den sammenhæng i og for sig mindre væsentligt, at der er ganske store stjerner på plakaten. Selv om både Brad Pitt, Cate Blanchett og Gael García Bernal agerer trækplastre og i øvrigt også leverer fortræffelige præstationer samt solide personskildringer hver især, løber de ikke med al opmærksomheden fra en film, der både fortælleteknisk og indholdsmæssigt bevæger sig på meget højt niveau. Verdens befolkninger beskrives i ekstremer fra den fattigste gedehyrde i Marokko til den velhavende japaner, der forsømmer sin døvstumme datter i et samfund, hvor man ellers er på forkant med udviklingen og har alt, hvad hjertet begærer.
Symbolikken er til at tage og føle på i “Babel”, hvor vovemod og kulturkløfter fører til menneskehedens fatale undergang. Det er et betydeligt bidrag til en global dialog, hvor også miljøproblemer, terrorisme og krig fylder meget på dagsordenen. Men før den nødvendige dialog kan indledes, er det altså bydende nødvendigt, at verdens befolkninger forstår at tale med de samme tunger.
Med “Babel” har Alejandro González Iñárritu kreeret et insisterende monument over klodens og ikke mindst menneskehedens tilstand. Det er et gevaldigt spark i mellemgulvet og en skarp opfordring til selvransagelse. Med stjerner som Brad Pitt, Cate Blanchett og Gael García Bernal på rollelisten skulle succesen være sikret, men selv uden havde “Babel” nu nok klaret sig. Til styrkerne hører en universel og vedhængende fortællng, der med sin væsentlighed, klippestil og lydkulisser må høre til blandt sidste års absolut bedste film. Blot er det ærgerligt, at udgivelsen ikke rummer plads til nævneværdigt ekstramateriale.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet