Med “Babel” har Alejandro González Iñárritu kreeret et insisterende monument over klodens og ikke mindst menneskehedens tilstand. Det er et gevaldigt spark i mellemgulvet og en skarp opfordring til selvransagelse. Med stjerner som Brad Pitt, Cate Blanchett og Gael García Bernal på rollelisten skulle succesen være sikret, men selv uden havde “Babel” nu nok klaret sig. Til styrkerne hører en universel og vedhængende fortællng, der med sin væsentlighed, klippestil og lydkulisser må høre til blandt sidste års absolut bedste film. Blot er det ærgerligt, at udgivelsen ikke rummer plads til nævneværdigt ekstramateriale.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 squee 16 år siden

Enig, enig, enig, enig!
Rigtig god anmeldelse og rigtig god film!
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#2 chuck 16 år siden

Synes det er en udemærket film, men rent følelsesmæssigt bliver jeg ikke vanvittig engageret i personerne. Fabelagtig klippet! 4/6
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#3 Highland Park 16 år siden

#2: Enig - filmen er fint konstrueret men påvirkede mig ikke særlig meget følelsesmæssigt. Var mere tale om flot håndværk end stor kunst i mine øjne. Den hurtigste vej til publikums hjerte er, desværre, alt for ofte at spekulere i menneskelig lidelse. Filmens grundlæggende fortælling & pointe er desuden set før - og meget bedre. Intet nyt under solen - og det behøver ikke nødvendigvis at være dårligt ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#4 McPeter 16 år siden

Havde pudsigt nok fornøjelsen af at se Babel på DVD i går og synes det er en fantastisk rammende anmeldelse af både filmen og de tekniske sider, selvom jeg dog personligt lander på en 5/6 frem for 6/6 for selve filmen.

Utroligt flot klippet og utrolig stærk lydside og soundtrack. En skam at der - som nævnt i anmeldelsen - stort set kun benyttes fronthøjtalerne.

Og så var jeg også meget skuffet over det fraværende ekstramateriale. Når man sætter disken i får man en Dansk, Svensk, Norsk, Finsk menu, men når man har valgt sine undertekster er der INTET mere. Ikke engang en menu hvor man kan vælge lydinstillinger, scene-selection, etc kommer der. Meget besynderligt, for tror virkelig det er en film der kunne have haft en hel del interessandt ekstramateriale, bl.a. i form af et kommentarspor.

Jeg ved ikke om der findes udgivelser med en ekstradisk el.lign.? Nogen der ved det?
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#5 filmz-gofferoffer 16 år siden

Jeg er helt enig i anmeldelsen. Faktisk havde jeg håbet på, at Babel ville have vundet for Årets Bedste Film, men endnu engang må jeg bare være uenig i Oscar-uddelingens beslutning (selvom The Departed er fremragende og uhyrligt underholdende, og det er slet ikke en skuffelse i forhold til tidligere års vinder, Crash).
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#6 squee 16 år siden

#5
Helt enig! Oscar akademiet er altid uenig med mig.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#7 king b 16 år siden

Babel er en fremragende film.

Men kære Uffe, kan du ikke snart begynde at anmelde lydsidens kvalitet i stedet for bare at skrive om, hvor meget der kommer ud af baghøjttalerne? Selvfølgelig er mængden af surround en del af helhedsindtrykket, men ærlig talt siger det ikke nødvendigvis særlig meget om kvaliteten af dvd'ens lydspor. Der findes også fremragende mono-lydsider, der gør sig rigtig godt på dvd...
Gravatar

#8 McPeter 16 år siden

#7 - Selve soundtracket, altså musikken, synes jeg er fremragende - meget stemningsskabende og synes det bidrager til handlingen. Men som anmelderen savner jeg noget mere liv i forhold til hvad der sker på billederne mht. "lydeffekter". Jeg ved godt det ikke er en actionfilm som sådan, men jeg kender andre eksempler hvor stemningseffekterne er Babel klart overlegne. Prøv fx at lyt til Se7en, hvor man kan høre naboerne spille musik og skændes i lejlighederne omkring. Sådanne små detaljer bidrager til oplevelsen, men efter min mening er det bestemt ikke godt nok det som Babel leverer. Jeg ville nok selv give lydsiden højst 3/6.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#9 lagoni 16 år siden

#4 - cd-wow har en R3 2-disc, hvor der dog kun er en 'making of' på 88 min. Den koster kun £8,99: http://www13.cd-wow.com/detail_results_2.php?produ...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#10 king b 16 år siden

#8 Hver sin film, hver sin lydside. Se7en er en milepæl i moderne lyddesign, ingen tvivl om det. Jeg bliver bare træt af, at det hele skal handle om, hvor meget der kommer ud af baghøjttalerne. David Finchers nye Zodiac er f.eks. primært i mono, men derfor er lydarbejdet stadig fremragende. Fincher og lyddesigneren Ren Klyce har bare valgt denne æstetik, fordi filmen er holdt i en 70'er-stil, som ikke lægger op til akrobatiske surround-øvelser. Den slags show-off ville også have været vildt upassende i Babel.

Skriv ny kommentar: