“Batman Begins” er ikke blot en glimrende og velfortalt nyfortolkning af Batman-sagaen – det er hyperunderholdning med både dybde og hjerte – uden tvivl den bedste Batman-film til dato. Så grib flagermusekappen, gør Batmobilen klar, og skynd dig ind i biografen: The Dark Knight has returned!
Skriv ny kommentar:
#141 filmz-Bruce 19 år siden
#142 The Insider 19 år siden
Kampscenen er også en af de bedste, jeg nogensinde har set. I forhold til den meget rutineprægede og rene kampscene i etteren (som er ret forglemmelig), er denne her original og djævelsk opfindsom - og også særdeles intens. I modsætning til kampscenerne i fx Batman Begins, rummer hvert et klip en betydning, en handling. Og så virker den også godt koreograferet, i forhold til i fx Batman Begins (og LOTR trilogien), hvor man nærmere får en fornemmelse af, at det håndholdte kamera blev brugt, så man kunne spare penge og tid på at koreografere og træne skuespillerne/stuntmændene.
#143 filmz-Bruce 19 år siden
French Connection indeholder helt klart en suveræn bil-tog jagt, dog overgået (i mine øjne) af Friedkin selv, biljagten fra "To Live And Die in LA".
#144 filmz-Bruce 19 år siden
En forfriskende realistisk tilgang til værket og rart at se Nolan tager sig tid til at forklare bevæggrunde, baggrunde samt "bygge Batman op fra bunden".
Det eneste jeg fandt lidt søgt var:
Men lad nu det ligge :) Jeg nød filmen og synes skuespilpræstationerne var generelt gode. Synes faktisk ikke frk. Cruise var SÅ ringe. Den skal da klart ejes.
#145 filmz-moonbird 19 år siden
nu satser jeg også stærkt på at der kommer masser af sort humor i næste batman film, når det er jokeren der er skurken!
skuespillerne var generelt gode og efekterne flotte (jeg må også havde sådan en bil). der var gudskelov ikke særligt meget cgi i filmen. og der var absolut ingen overdrevne lange kysse scener.
det er en udemærket film, men den slår altså ikke Burtons to geniale Batman Film.
#146 filmz-Dennis 19 år siden
Som det er nævnt ovenfor, har tiden været hård ved filmen, f.eks Napiers sidekicks, musikken osv. Men stadig alt i alt en perfekt film.
Igår var jeg så i Imperial og havde blandede forventninger. Bla. fordi jeg ikke er så vild med Nolans "Insomnia" og fordi jeg har set hvordan en mand, kan ødelægge Batman Franchisen fuldstændig (Schumacer).
Jeg kom ud igen som en 17 årig, med trang til at redde KBH og hænge Batplakater op i huset derhjemme osv. Jeg er meget enig i det Yoda skriver om filmen.
IMO var slutningen fuldstændig modsat en alm. "amerikansk" slutning.
Jeg syntes kampscenerne var udemærkede, fordi det, som sagt, er den bedste måde at vise hvordan Batman fungere på. Med frygt, stilhed og overraskelse som det bedste våben.
Den måde Nolan / Goyer har grebet opgaven an på, er helt genialt. Opdatere historien, vise skabelsen af Batman, gøre ham mere menneskelig og f.eks. ændre radikalt på hans Batmobil osv.
I mine øjne var Michael Keaton dog stadig en "cool" Batman og mange af de one-liners der bliver brugt af Batman, minder da også meget om Keatons version. Bale er dog mere overbevisende og noget mere frygtindgydende.:
Fantastisk film. Eneste minus var min kæreste, som syntes den var OK, men "at jeg i øvrigt kunne glemme alt om at få Batplakater op og hænge"
#147 evermind 19 år siden
Hun lyder som en hård nød, din kæreste... måske skulle du
Hvordan tror du ellers, jeg får lov til alle mine ejendommelige, filmrelaterede ting derhjemme, hehe?
#148 evermind 19 år siden
Figurens baggrund blev tilføjet en ny troværdighed og psykologisk tyngde, og det gjorde mig slet intet, at den første time af filmen blev brugt på Bruce Wayne og hans skabelsesproces. Batman var virkelig forbrydernes skræk med sin guerilla-agtige angrebstaktik, hvor den ene bad guy efter den anden forsvandt skrigende ind i skyggerne. Efter forvandlingen til Batman, overgår filmen dog stil- og tempomæssigt til noget, der ligner mere gængs superhelteunderholdning, hvilket vel nok også egentlig er den mest naturlige (og tilsigtede) udvikling for historien.
Bale fungerede - som forventet - fremragende som Bruce (ikke ham fra filmz! :P)/Batman, Caine ligeså som Alfred og Oldman var perfekt underspillet som Gordon. Generelt fungerede skuespillerne godt i deres roller.
Jeg savnede Danny Elfman på musiktjansen. Det Zimmermanske score tjente sit stemningsmæssige formål, blot blev det ikke hængende. Da jeg i sin tid så Batman, var jeg opfyldt af Elfmans svulmende, dystre musik, da jeg forlod biografen (nåja, hehe, og Prince var jo lidt svær at glemme...), og jeg har elsket den lige siden. Jeg kan ikke huske noget af musikken fra Batman Begins, men måske kommer der efter næste gennemkigning. Eller næste. Det er jo en film, jeg kommer til at se mange gange, uanset om jeg får råd til endnu en tur i biografen - den skal ejes, snarligst muligheden kommer.
Og til sidst er og bliver det naturlige spørgsmål, som da også har fået sin helt egen tråd på nærværende side: Hvilken af filmene er den bedste. Og her må jeg til stadighed betænke mig... Burtons er dyster, grotesk og poetisk, mens Nolans er mere troværdig/realistisk og psykologisk. Begge har kvaliteter, jeg er vild med. Både Keaton og Bale ER Batman, og Michael Gough og Caine er begge skræddersyede Alfreder (hvis man kan sige sådan). Det er svært at overgå min kærlighed til Burtons Batman, som har været min yndlingssuperheltefilm i så mange år, men Batman Begins har virkelig argumenterne i orden... så indtil videre vil jeg lade min præference stå hen i det uvisse og bare nyde, at der på nuværende tidspunkt findes så fede batfilm, at det knapt nok er til at bestemme sig. :)
NB: Med det sidste mente jeg ikke Batman Forever eller Batman & Robin... måtte Joel Schumacher dø af gonnoré og rådne i Helvede for sin udlægning af pågældende univers!!
#149 filmz-Dennis 19 år siden
"Where dou YOU get all those wonderful toys" ;-)
#150 filmz-Bruce 19 år siden
Keaton
Bale
Paint it black!