“Batman Begins” er ikke blot en glimrende og velfortalt nyfortolkning af Batman-sagaen – det er hyperunderholdning med både dybde og hjerte – uden tvivl den bedste Batman-film til dato. Så grib flagermusekappen, gør Batmobilen klar, og skynd dig ind i biografen: The Dark Knight has returned!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#191 filmz-Bruce 18 år siden

Hvis Batman skal vurderes ud fra samme præmisser som Begins, så ja, så holder den ikke til sammenligningen.

Men Tim er jo ikke Burton for ingenting :) Hans univers er anderledes og netop i dette fungerer Keaton, Vale og Nicholson eminent.

Men i mine øjne holder frk. Holmes præstation ikke i Begins!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#192 El vez 18 år siden

Hun er 'the weakest link', indeed. Men stadig acceptabel i mine øjne.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#193 BN 18 år siden

#190 - El vez:

Jeg er enig med dig i dit positive syn på "frk. Holmes". Jeg forstår ikke de mange der har kritiseret hendes præstation i "Batman Begins". Dog vil sige at sådan som rollen er skrevet, kan jeg måske have blot en anelse svært ved at betragte hende som en spændende kvinde for Batman. ... Men hvad angår den omstændighed, at Kim Basinger i Burton's "batman" fremstår mere som den gammeldags, hjælpeløse kvindetype, så forekommer det mig nu også, at kvindefigurerne ikke er særlig fremtrædende og heller ikke skildret som særlig stærke eller moderne kvindetyper i Batman-universet, bortset fra Catwoman. Har aldrig læst tegneserien, pånær måske et hæfte eller to for 25 år siden, men mener også at vide at det samme er tilfældet her. (Man kan så måske indvende, at der burde laves om på dette...)

Jeg har en forkærlighed for Burton's film i almindelighed og for hans Batman-film i særdeleshed. Jeg synes ikke at scenerne med Vicky Vale i "Batman" er fjollede. De er bare humoristiske. Og jeg elsker Keatons fremstilling af Bruce Wayne som en excentrisk og distræt mangemillionær, perfekt illustreret ved scenen med hans butler der render efter ham for at tage hans vinglas. ;-)

Ja det er bestemt et spørgsmål om man bryder sig om den forvirrende kameraføring i kampsekvenserne. Jeg synes det passer godt til filmen, og giver udtryk for Batmans mystik ...

Du har en god pointe dér. Jeg vil bestemt ikke afvise, at jeg måske ved gensynet med filmen netop vil fjerne mit forbehold ud fra netop dette præmis = Batmans mystik.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#194 El vez 18 år siden

Der er flere eksempler på stærke kvinderoller i Batman universet.

For at nævne nogle stykker:
Catwoman, Batwoman, Andrea Beaumont (Fra Mask of the Phantasm), Poison Ivy, Talia (Ra's al ghuls datter), og de animated series introducerede Harley Quinn og officer Renee Montoya.

Jeg synes det sjove i Burtons univers er godt, men går lidt af i vask, set i lyset af de mere dystre Batman-historier... En historie som tegneserien "Arkham Asylum" af Grant Morrison og Dave McKean tillægger universet en masse dybde og giver virkelig noget at tænke over - det er historier som disse der burde tages med i betragtning til fremtidige filmatiseringer, frem for den lette, komiske stil der stadig har et hint af Adam West over sig.
Gravatar

#195 BN 18 år siden

#194:

Nåda, jeg er vist stødt på en kender af Batman-tegneserien! :-)

Jeg vidste ikke det med de der kvinderoller.

En historie som tegneserien "Arkham Asylum" af Grant Morrison og Dave McKean tillægger universet en masse dybde og giver virkelig noget at tænke over - det er historier som disse der burde tages me i betragtning til fremtidige filmatiseringer, frem for den komiske stil der stadig til dels har et hint af Adam West over sig.

Med den seriøse og bevidst lidt mere realistiske stil "Batman Begins" har lagt ud med, så burde der nok også være en temmelig god chance for, at Adam West-stilen forbliver død og begravet.

Det bliver spændende med efterfølgeren til "Batman Begins". Alfa og omega er efter min mening at få én og samme skuespiller (Bale!) til at spille Batman, i stedet for skifte ud hele tiden. (Det blev noget rod med Keaton-Kilmer-Clooney.) Og nåja, en eller anden, instruktør eller manuskriptforfatter, må også sørge for, at stilen fastholdes ...
Gravatar

#196 El vez 18 år siden

Jeg har faktisk kun læst den ene Batman tegneserie :)

Men jeg har set de fleste afsnit af "Batman: The Animated Series", som har hugget en del fra tegneserierne.
Gravatar

#197 BN 18 år siden

#196 - El vez:

Ok. Er det så den samme animerede serie, som efter Burton's Batman-film adopterede Danny Elfman's tema og opdaterede Batmans dragt og udstyr ud fra filmenes design (f.eks. bilen og de klatre-liner han skyder afsted)? ... For jeg har da set et par glimt af en serie på dansk tv. Ved bare ikke hvad den nøjagtigt hedder.
Gravatar

#198 El vez 18 år siden

Ja det er den. En masse gode elementer er taget fra Burtons film, men der er skåret ned på fjolletheden. Det er iøvrigt derfra jeg har min signatur ;)

"Mask of the phantasm" (Dødsenglen på dansk) er en animeret film i samme stil. Den battler om førstepladsen på min personlige Bat-hitliste - den kan absolut anbefales.
Gravatar

#199 BN 16 år siden

Så fik jeg endelig genset 'Batman Begins' på dvd. (Havde kun set den én gang før, nemlig i biografen.)

Og jeg trækker endnu engang i land, ja, jeg dropper mine tidligere forbehold.

Jeg trækker bl.a. i land m.h.t. min tidligere kritik af kampscenerne. Før efterlyste jeg et bedre overblik i visse af slagsmåls-scenerne, men jeg er efter gensynet ikke spor i tvivl om, at Nolan bevidst har lavet disse scener på den måde. Batman fremstår spøgelsesagtig og lynhurtig, og effekten heraf er, at Batman fremstår som et virkelig skræmmende væsen. Og hans dybe, brølende stemme plus hans pludselige tilsynekomst og ligeså pludselige forsvinden fuldender dette billede og kompenserer rigeligt mangelen på overblik i visse af slagsmålene. ... Desuden er det nemt nok at følge med i andre af slagsmålene, deriblandt hans kamp mod Ra's Al Ghul og - forud herfor - nogle af dennes håndlangere.

Actionscenerne er formidable; f.eks. er biljagten gennem byen helt fantastisk god. Alle Batman's tekniske hjælpemidler og hans tricks og dragt virker optimalt.

Christian Bale er intens og fuldstændig overbevisende i rollen. Hvor Michael Keaton havde et par brændende øjne (i Tim Burton's to Batman-film), har Christian Bale et ondt, vredt blik, der på sin egen måde har en ligeså god virkning.

Jeg skrev tidligere, at filmen ikke havde et emotionelt punch - sikke noget vrøvl at skrive! :-) Det har den i allerhøjeste grad.
Gravatar

#200 filmz-DocDoom 16 år siden

#199: Jeg håber, at jeg får det på samme måde, når jeg ser den igen, for jeg har også kun set den i bio og har præcis samme forbehold omkring de kampscener. For mig ødelagde de et ellers positivt indtryk af filmen. Når den rammer en 50'er i min lokale Fona, så slår jeg til! :-)

Det er dog stadig den 'mindst dårlige' Batman-film. Alle Batman filmene er semi-sløve*! Trist, for Batman er cool.

(* Hvorfor fanden har jeg så tre af dem? Svar: Jeg gav en 20'er stykket)

Det samme kan man jo desværre sige om Superman. Alle Superman-filmene er dårlige**, og den seneste er den dårligste af dem alle!

(** den originale har nogle fede øjeblikke med masser af stemning, men helheden ødelægges af platheder, bl.a. Lex Luthors fjollede sidekick (ham den tykke) og hans åndsvage veninde)

Det er de færreste tegneserie-superhelte, der har fundet en heldig vej til det store lærred. Nu er jeg ikke så meget inde i superhelte-serier, men på stående fod kan jeg kun komme på Blade, X-men og Hellboy, som man er sluppet rigtig godt fra.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: