Det er svært helt at klassificere “Beast” som en bestemt type film. Én ting er dog sikkert: Det er momentvis en horrorfilm, der koncentrerer sig om den menneskelige krop, som hurtigt kan blive til et monster i forklædning. Det er en kunstnerisk film, der skylder en del til tidlige David Cronenberg-film som “Shivers” og “Rabid”, der alle ligeledes handler om, hvordan kroppen degenereres, når selve individet gør det samme. “Beast” er simpelthen en perle, der stiller store spørgsmål og heldigvis lader tilskueren finde svarene i sig selv.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 X&O 12 år siden

Jeg har altid undret mig over hvorfor 'den her type film' altid får høje karakterer?
Gravatar

#2 skittlez 12 år siden

X&O (1) skrev:
'den her type film'


Gode film?
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#3 RasmusFL 12 år siden

Jeg har endnu ikke læst en anmeldelse der nævner Zulawskis 'Possession', som Christoffer Boe selv har ytret enorm forkærlighed for. Plakaten og handlingen kunne give indtryk af dette nærmest var den danske version af den film
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4 Skeloboy 12 år siden

#1 - ?!? du undrer dig over, hvorfor nogen folk godt kan lide film, du ikke kan lide? ;)

Christoffer Boe er en glimragende instruktør! Mangler at se Offscreen, men Reconstruction, Allegro og Alting Bliver Godt Igen viser hans evner. Anede faktisk ikke han kom med en ny film, men nu glæder jeg mig dæleme til at se den :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#5 skittlez 12 år siden

#4 Glæd dig også rigtigt meget til Offscreen. Tror Beast minder mere om den end de andre. Boe er også en af mine danske favorit-instruktører. Han udfordrer mediet hver gang han laver en film.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#6 JannikAnd 12 år siden

#5 - Udfordrer mediet ligefrem?
Gravatar

#7 Highland Park 12 år siden

#3: Ja, men med det twist at det denne gang er Nicolas Bros karakter, der ("Possession"-spoiler!)
får et hysterisk anfald og aborterer i metroen!
Boe har tilsyneladende skabt Bruno som en krydsning af Anna og Mark.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 X&O 12 år siden

Skeloboy (4) skrev:
#1 - ?!? du undrer dig over, hvorfor nogen folk godt kan lide film, du ikke kan lide? ;)

Christoffer Boe er en glimragende instruktør! Mangler at se Offscreen, men Reconstruction, Allegro og Alting Bliver Godt Igen viser hans evner. Anede faktisk ikke han kom med en ny film, men nu glæder jeg mig dæleme til at se den :)


Du antager at jeg ikke kan lide filmen. Det er fuldstændig irrelevant for diskussionen. Jeg tror vidst ikke at det vil komme bag på mange hvis en film som den her høster gode anmeldelser, men kun i omegnen af maksimalt 15.000 biografgængere løser billet til den. Lad os for dikussionens skyld antage at dette er scenariet.

Hvis det forholder sig således, må der jo være en grund til det, eftersom det ikke ville være et særtilfælde. Hvad gør at filmanmeldere kan lide den her type film, men biografgængerne ikke? Er det fordi det er en bestemt type mennesker som udgør det danske anmelderkorps, er det fordi anmeldere er klogere, bedre læst (hvad film angår), eller er bedre til at forstå film? Uanset hvad grunden måtte være, er det et faktum at mange af denne type instruktører tilsyneladende kun er i stand til at tilfredsstille den mere intelektuelle del af seerne. Hvorimod film som Sex and the City 2, The Expendables eller Twillight for den sags skyld er i stand til at underholde masserne eller i hvert fald få dem til at indløse billet til filmen. Hvilke elementer indeholder de sidstnævnte film som ikke er mulige at overføre til de førstnævnte film? Forhåbentlig ønsker en hver instruktør med statsstøtte i ryggen at flest muligt mennesker indløser billet til deres film. Men hvorfor ser vi så, så få film der succesfuldt formår at kombinere det kunstneriske med det underholdende? Er det fordi det er to selvmodsigende kræfter? Eller er det i lighed med den sidste kategori af film, fordi skaberne bag dem, ikke formår at underholde hele vejen rundt, fordi de på nogle områder går på kompromis? Er den første type film mere helstøbt og dermed bedre end den anden?

Umiddelbart kunne en årsag til at film som 'Beast' formegentlig ikke formår at hive mange folk ind i biografen, være at folk ikke forstår filmen - og i så fald må filmen have nogle mangler. I min verden skal en film kunne underholde alle, og de mere intellektuelle lag skal blot være med til at gøre en god film endnu bedre. Det skal ikke være det filmen lader sig basere sin endegyldige succes på. For at kunne konkurere handler det vel i bund og grund om at en film skal være lettilgængelig for folk der ikke gider bruge mere tid på en film end dens spilletid.

Det jeg måske vil frem til, er at jeg altid sidder med en mistanke om at mange af de her film, får flere stjerner end der måske retmæssigt tilkommer dem, fordi anmelderne ikke forstår filmen 100%. Og hvad de ikke forstår tillægger de en større værdi. Dette tomrom udfyldes med fantasien og idéen om en bedre film.
Gravatar

#9 Skeloboy 12 år siden

X&O (8) skrev:
I min verden skal en film kunne underholde alle

Jeg forholder mig til det her...jeg er dybt, dybt uenig og hvis du har den indstilling, forstår jeg godt din undren...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#10 Slettet Bruger [2165146568] 12 år siden

Meget af det handler også om marketing og hvilke film som filmselskaberne følger er nemme at sælge til den brede befolkning. Det handler også om hvor mange biografer der ønsker at vise filmen.

Der er trods alt stor forskel på om en film bliver vist i 80 biografer eller kun 15. Med i ligningen skal der også huskes på at ikke alle i befolkningen er filmentusiaster og følger anmeldelser i tykt og tyndt. Mange er påvirkelige overfor diverse reklamespots og i det hele taget kampagner. Det er lidt svært at få folk i biografen for at se en film, hvis de ikke engang aner at den eksisterer.

Så fordi at en given film får flere biografgængere end en anden betyder det ikke nødvendigvis at biografgængere bedre kan lide denne.

Og så er der også forskel på om det er en dansk film eller en udenlandsk film.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.

Skriv ny kommentar: