Beast
Udgivet 16. nov 2011 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Instruktør Christoffer Boe er kommet langt siden sin debut, “Reconstruction”, der var en kunstfærdig, men også meget kunstig og farveløs film om den rekonstruerede kærlighed. Her i “Beast” gemmer han sig ikke bag filmmediets rammer, men sprænger dem i stedet med en historie, der både får os til at hade og elske dens hovedpersoner. Her gives der ingen undskyldninger for de handlinger, figurerne står bag, eller de tanker, der hober sig op og ødelægger menneskelige relationer.
Skæbnen vil, at vores hovedperson opdager bedraget, og straks begynder noget indeni ham at vokse som et skinsygt uhyre, der vil ud. Bruno er elskelig, når han følsomt higer efter Maxine, mens han er let at hade, når han lader sit indre bæst overtage styringen. Maxine har sin egen personlighedsspaltning – hun er hjertevarm, når hun ser på elskeren Valdemar, mens hun fremstår fjern og kølig, når hun retter blikket mod den mand, hun har giftet sig med.
Der er en underliggende makaber stemning hele vejen igennem “Beast”, som ofte er direkte frygtfremkaldende. Boe konstruerer denne stemning med flittig brug af blodrøde farver, subtile og foruroligende ryk med det håndholdte kamera og sidst, men ikke mindst, den snigende og alligevel voldsomme underlægningsmusik af Sylvain Chauveau. Et godt eksempel på denne æstetiske pærevælling forekommer i en af filmens bedste scener, hvor Bruno indirekte truer Valdemar. ”Hvis du sårer mig, så svarer jeg igen” råber han med løftet pegefinger til sin ven, og musikken brummer pludseligt og giver os ængstelig hjertebanken under en allerede ubehagelig scene. Musikken er drastisk og bombastisk, men stjæler ikke opmærksomheden fra scenens egentlige fokus: Brunos jalousi, der er ved at gøre ham sindssyg.
Det er svært helt at klassificere “Beast” som en bestemt type film. Én ting er dog sikkert: Det er momentvis en horrorfilm, der koncentrerer sig om den menneskelige krop, som hurtigt kan blive til et monster i forklædning. Det er en kunstnerisk film, der skylder en del til tidlige David Cronenberg-film som “Shivers” og “Rabid”, der alle ligeledes handler om, hvordan kroppen degenereres, når selve individet gør det samme. “Beast” er simpelthen en perle, der stiller store spørgsmål og heldigvis lader tilskueren finde svarene i sig selv.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet