Den løse hånd og de mange detaljer er da også en af hovedårsagerne til, at “Bjergkøbing Grand Prix” lader til at være fuldstændig uopslidelig, og at den kan ses igen og igen uden at tabe i styrke. Af den grund giver det også god mening at udsende den igen i denne nyrestaurerede udgave. Man kan – og bør – diskutere, hvor grænsen går for, hvor meget man må pille ved de oprindelige film, og mest diskutabelt er det uden tvivl, at man har valgt at konvertere filmen til et andet billedformat. Men faktum er, at resultatet ser blændende ud, og at filmen fremstår umådelig godt på det store lærred, hvor man med fryd kan nærstudere dukkerne og modellernes mange detaljer.

At gense denne pragtfulde film i biografen er i det hele taget en fantastisk oplevelse, og selvom tiden er blevet en anden, og teknikkerne er blevet digitale siden dengang, så fremstår den stadig forbløffende uformindsket i sin styrke. Der findes simpelthen ingen 3D-effekt i verden, der kan matche denne vidunderlige charmeboble.

Se også: Filmz TV: Fokus på “Bjergkøbing Grand Prix”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Batsy 12 år siden

Kunne ikke være mere enig Benway!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#2 Patriarch 12 år siden

Har aldrig set den. Måske man skulle tage knægten ind og se den. Har bare ikke noget grundlag for at vurderer om det er noget for ham. Han virkede ikke specielt interesseret da han så traileren.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 filmkorn.dk 12 år siden

Tjek lige teaseren på forsiden. Fimz :-)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#4 Therien 12 år siden

They don't make them like this anymore..
Gravatar

#5 Plissken 12 år siden

Nu har de vel ikke lavet den sædvanlige dødssynd og lagt nye stemmer på?!
Jeg krummer tæer hvergang en af de klassiske Disney eller lign. får ny lyd...
When there's no more room in hell...
Gravatar

#6 elwood 12 år siden

Den nye udgave er superflot og klart et gensyn værd. Heldigvis har man bibeholdt de originale stemmer som har mange skægge oversættelser fra norsk som Sofus’ klassiske replik: ”Træk mig da lige direkte tilbage i fuglekassen!”.

Heldigvis nej

Men tit når det sker er det så ikke på grund af noget med rettigheder, ja rettigheder fra dem bag stemmen, eller dem der "administrer" det for de ja afdøde.

Jeg synes og kunne huske at da Fragglerne f.eks. blev sendt i tv igen, på DR 1 var der ramaksrig da det ikke var de originale stemmer, og vi ikke var i et værksted, men et fyrtårn ?

Kan hvert fald huske at der var noget i den stil, og det handlede vidst netop om stemmerne og rettighederne.

Senere da de sku ud på DVD fik de dog den del på plads.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 X&O 12 år siden

Det her virker ærlig talt som den mest ligegyldige anmeldelse, jeg nogensinde har læst på Filmz. Anmelderen har åbenbart en ganske særligt forhold til den her film som tydeligvis præger bedømmelsen, og det virker derfor som om vedkommende har bestemt sig allerede inden filmen fik et gensyn. Lur mig om den ikke har nogle mangler hist og her, som tilsyneladende bliver overset.

Hvis ens første møde med en film efterlader en så våd i bukserne, at man stadig er i stand til holde varmen så mange år efter, er det nok fordi man har et ganske særlig forhold til filmen - som ret beset kan gælde for alle film - gode som dårlige. Det burde dog efter min mening ikke præge en anmeldelse, uanset om der er tale om genpremiere.
Gravatar

#8 HelmerJ 12 år siden

De har da ikke kun ændret billedeformatet, de har også været inde og cutte i nogle af scenerne, mere bestemt der hvor Sofus render rundt på gulvet med Ludvigs hat som rat. Hans fantastiske replik "Afbanen din trafikklovn" var ikke med.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#9 doctor doom 12 år siden

Det er så en af de anmeldelser jeg slet ikke forstår. Jeg så den, da jeg var stort barn, og dengang fandt jeg den ganske god. Forleden så jeg den i Kinopalæet med min snart 4-årige datter. Både hun og jeg kedede os bravt. Jeg måtte "oversætte" lange passager, da sproget ofte ikke var forståeligt for børn under 10-12 år - særligt i den første ½ time. Med moderne briller på vil jeg give den 3 stjerner.
Gravatar

#10 doctor doom 12 år siden

elwood (6) skrev:
Træk mig da lige direkte tilbage i fuglekassen


"Træk mig da lige baglæns ind i fuglekassen" :-)

Skriv ny kommentar: