Bjergkøbing Grand Prix
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 7. dec 2013 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Nostalgi er sgu et kraftfuldt rusmiddel. Den kan indgyde os en helt særlig ekstase ved at trække os igennem en kavalkade af lutter positive minder, og på bare et splitsekund kan den begrave dagligdagens kvaler i glemslen ved – simpelthen – at sende os på en mental tidsrejse til fortidens bedre stunder. Og alene ordet Bjergkøbing er nok til at hensætte talløse danskere til barndommens så vidunderligt enkle, ubekymrede hverdag. Mange forestiller sig nok øjeblikkeligt cykelsmeden Theodor Fælgen i hans lynhurtige karet, Il Tempo Gigante, mens mundtøjet helt automatisk begynder at fløjte Bent Fabricius-Bjerres mægtige melodier.
Persongalleriet er gennemsyret af en barnlig begejstring, troskyldighed og nysgerrighed, som virker så reel, at ens indre barn prompte bliver vakt. Som en god, gribende godnathistorie bliver “Bjergkøbing Grand Prix” fortalt i et roligt tempo, uden at man nogensinde får lov til at kede sig. Man tryllebindes af de vidunderligt kulørte kulisser og dukker. Fabricius-Bjerres melodiske musik er blid og skøn som ens mors sangrøst, da man var spæd. Og her er ingen af de rent kommercielt motiverede fejltrin, der præger for mange af nutidens familiefilm. Ingen product placement. Ingen rærlige, nymodens popsange. Ingen overflødige figurer eller sekvenser, der kun er indsat for at score gysser på merchandise. Den totale (og totalt forfriskende) mangel på referencer til virkelighedens verden giver filmen et enestående tidløst islæt. I en film om store motorer er historien og dens karakterer primus motor. Simpel uden at være fordummende, gammeldags uden at være forældet – ja, “Bjergkøbing Grand Prix” er noget helt særligt.
Netop væddeløbet er en regulær triumf inden for stop motion – den nærmest uddøde filmteknik, der indebærer, at man bevæger figurerne en smule med håndkraft og tager et billede hver gang. Når du har gjort det 24 gange, har du selvsagt også 24 billeder, der sammenlagt udgør ét sekunds film. Derfor er det intet under, at det tog Caprino og hans lille filmhold fem år at få færdiggjort “Bjergkøbing Grand Prix”. Fem års intensivt arbejde på ét projekt kræver ikke blot stor tålmodighed, men også stor kærlighed, og den kærlighed skinner særligt igennem i dukkerne, der alle er vidunderligt udtryksfulde – lige fra hovedfigurer som Theodor, Sofus og Ludvig til mindre bifigurer som Sheiken, hans fornøjelige abekatteassistent og forfatteren Halfdan Brunskimmel, der – på den danske lydside – levendegøres af en dejligt entusiastisk Ulf Pilgaard.
Præsenteret i 1080p/AVC 1.78:1. Da “Bjergkøbing Grand Prix” blev udgivet på dvd for nogle år siden, valgte man at præsentere filmen i 16:9. Det gjorde mange fans arrige, eftersom filmen oprindeligt blev skudt og lanceret i 4:3. For at kunne præsentere filmen i 16:9 har man også måttet zoome ind i billedet og derved beskære det lidt i top og bund, men under visse scener har man dog undladt at beskære billedsiden og i stedet beholdt det oprindelige, næsten kvadratiske 4:3-billede, hvorefter man så har tilføjet ny billedinformation i siderne på 16:9-billedrammen. Folkene hos Caprino har gjort et formidabelt stykke arbejde, og det er simpelthen umuligt at spotte skillelinjen mellem det oprindelige 4:3-billede og de nye tilføjelser i siderne af billedet.
Derudover er billedkvaliteten simpelthen fænomenal. “Bjergkøbing Grand Prix” er virkelig en film, der bør ses i HD, for her kan man for alvor fornemme, hvor meget arbejde der er blevet lagt i filmens håndlavede figurer og scenerier – bare tjek åbningsbilledet af Bjergkøbing, hvor selv de små buske på bakkerne, grenene på træerne og bilerne på vejene er helt tydelige. Man har brugt mange kræfter og lang tid på at restaurere billedsiden, og det kan mærkes. Der er næsten ingen uvelkomne støvkorn eller pletter, men selvom Caprino-folkene også har været inde og pille lidt ved grynniveauet, så føles billedsiden på ingen måde forulempet af DNR (digitale støjreduktionsfiltre, der ofte udvander detaljerne og gør billedet mere uskarpt). Hverken edge-enhancement eller banding forekommer, kontrasten er superb, og farverne er så klare og mættede, at man på ingen måde fornemmer, at filmen har snart 40 år på bagen. Enkelte halvslørede/smågrumsede skud forekommer, men slet ikke nok til at berøve transferet en velfortjent topkarakter.
Først og fremmest de dårlige nyheder: Danske fans må desværre tage til takke med et almindeligt, komprimeret Dolby Digital 5.1-mix, der selvsagt ikke har samme auditive pondus som det norske DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor. Desværre medfølger heller ingen danske undertekster, så hvis man lytter til det norske mix, må man nøjes med norske eller engelske undertekster. Men det danske DD5.1-lydspor er trolds alt udmærket – baghøjtalerne bliver sjældent benyttet, og ofte er kun centerhøjtaleren i aktion, men replikkerne har en dejlig rumklang og kommer klokkeklart igennem, og panoreringerne på tværs af fronthøjtalerne fungerer godt.
Indimellem disker surround-højtalerne dog op med subtile atmosfærelyde (særligt fuglekvidder), der får filmens dukkeunivers til at føles mere levende. Kanalnetværket bliver mere aktivt under væddeløbet, hvor panoreringerne også udnytter baghøjtalerne flittigt og effektivt, og subwooferen rumler lidt (og endnu kraftigere på det norske mix), men hverken det danske eller norske lydspor sætter hjemmebiografen på nogen større prøve. Jeg foretrækker nu også klart et mix, der respekterer det oprindelige monospor og ikke bombarderer øregangene med nye lydeffekter, som ikke indgik i den oprindelige biografudgave.
Først og fremmest er det herligt at se, at folkene hos Caprino Filmcenter har lyttet til de fans, som var utilfredse med den nye 16:9-præsentation af filmen på dvd, og derfor har inkluderet den oprindelige 4:3-udgave. Godt nok er originaludgaven ikke restaureret, og billedkvaliteten er (mildest talt) ikke værd at råbe hurra for, men det er under alle omstændigheder en flot gestus over for filmens fans at inkludere begge versioner. Man kan i øvrigt let skifte imellem de to billedsider under filmen ved at trykke på fjernbetjeningens ‘angle’-knap. Jeg har hørt rygter om, at enkelte Blu-ray-afspillere (primært af den ældre slags) har svært ved at håndtere skiftet, men min PlayStation 3 håndterede det uden problemer.
Ud over at rumme selve filmen indeholder BD-skiven også det komplette manuskript til filmen – inklusive tegninger, noter og rettelser. Mange fans vil formentlig nyde at bladre det igennem (det optræder som en separat videosekvens, som man så skal pause manuelt via fjernbetjeningen). Her er også det oprindelige manuskript til de “Bjergkøbing Grand Prix”-sketches, som Caprino og forfatteren Kjell Aukrust (som oprindeligt skabte figurerne) havde planlagt at lave til norsk tv, før spillefilmen kom på tegnebrættet, men som blev så dårligt modtaget af direktørerne på tv-stationen NRK, at de aldrig blev indspillet.
Og her er endnu mere ekstramateriale. “Digital repremiere av filmen” (2 min.) er et gemytligt, norsk nyhedsindslag om filmens repremiere i biografen tilbage i 2010. “Solan møter Ludvig” (12 min.) er en sammensætning af flere norske tv-indslag, hvor det første er produceret umiddelbart efter Kjell Aukrusts død i 2002. Remo og et par tv-værter diskuterer den afdøde forfatter og hans karriere. Vi hører også, at Norges statsminister engang ringede til Remo og spurgte om lov til at bruge et klip fra filmen på en konference. Ja, det er svært at forestille sig, at noget andet værk har præget den norske filmkultur mere end “Bjergkøbing Grand Prix”. Et andet indslag viser, hvordan de originale Sofus- og Ludvig-dukker “mødte” hinanden igen for første gang i årevis, efter at Ludvig-dukken var blevet bortauktioneret i 1988.
Derudover er her fire videoer om Il Tempo Gigante: Et kort nyhedsklip fra norsk tv (2 min.), hvor verdens hurtigste mand, Usain Bolt, minsandten får sig en køretur i bilen fra filmen (som blev konstrueret i menneskestørrelse efter filmens oprindelige biografpremiere); en lille infomercial produceret af den norske tv-station TV2 (2 min.), hvor vi præsenteres for lidt fakta om vognen, mens Remo og et par andre nordmænd kører i den; en sekvens med en norsk bilekspert (5 min.), der gennemgår bilens indmad sammen med Remo, før han selv får en køretur; og endelig et ældre nyhedsklip (3 min.), hvor Ivo Caprino – kort før sin død – taler om bilen og et PC-spil baseret på filmen.
“Bjergkøbing Grand Prix” er snart 40 år gammel, men lur mig om den ikke stadig tryllebinder barnlige sjæle i alle aldre om 40 år. Den norske dukkefilm er dejligt ukrukket og bugner af charme, humor og visuel opfindsomhed. Filmens billedside er direkte lamslående i HD, og lydsiden imponerer også. Desuden huser udgivelsen timevis af velproduceret, interessant ekstramateriale, der formentlig besvarer samtlige spørgsmål, som fans måtte have om filmens tilblivelse. Uanset om man så er en dedikeret fan af “Bjergkøbing Grand Prix” eller en nysgerrig filmentusiast, der aldrig har set Ivo Caprinos pragtværk før, så bør man hurtigst muligt tilføje denne Blu-ray til samlingen.
Se også: Filmz TV: “Bjergkøbing Grand Prix”-interview med Remo Caprino
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet