Filmen henter en masse hjem på skuespillerfronten. Leonard DiCaprio, der unægteligt er blevet noget mere mandig at se på siden teenagerollerne, giver en fornem præstation. Hans rolle er muligvis tæt på klicheen, men suppleret med hans duperende beherskelse af en sydafrikansk accent og en overbevisende indsats tror man (næsten) på figuren. Djimon Hounsou kan som få levere smertelige skrig og hyl, selvom man måske føler, at man har set ham spille denne rolle før. Jennifer Connelly er også udmærket, men gives ikke så meget at arbejde med. Hendes rolle i filmen er hovedsagligt blot anledning til, at DiCaprios godt gemte samvittighed kan manifestere sig.

Til trods for at være godt underholdende, plages “Blood Diamond” dog af en tendens til at dvæle for meget i sentimentaliteten, således, at potentielt effektive scener bliver små-kvalme i stedet. Værste fejltrin er dog en lidt langtrukken slutning, og en total overflødig epilog, der giver den ellers velfortalte historien en noget belærende afsked. Alligevel er “Blood Diamond” en anbefalelsesværdig film, der har mere på hjertet end de fleste storproduktioner. Filmen er måske ikke en perfekt udskåret diamant, men den skinner dog stadig med sit eget lys.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kalle Ferm 17 år siden

Jeg synes også det er en ret så god film. Bevares, ikke perfekt men dog rigtig god. Og så var det dejligt at se at en film tager sådan et emne op.

Er ret så glad for at have set den nu - skal selv til Sierra Leone i februar for at møde en masse af de skæbner, som krigen har efterladt. Skal ned og besøge en kirkes freds- og forsoningsarbejde.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#12 pulse83 17 år siden

#10 Den er stadigvæk stilmæssigt malplaceret. En rap-sang hører ikke hjemme i en sådan film. Også selvom den handler om blod-diamanter.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#13 dolphinfriendly 17 år siden

Jeg blev også ret positivt overrasket, filmen var virkeligt underholdende og havde noget på hjertet. Til trods for budskabet virker lidt forceret indimellem, ændrer det ikke på at filmen er solid og effektiv håndværk. DiCaprio understreger endnu engang hvilken klasseskuespiller han er, og hvis en Oscar faldt af i svinget pga. denne præsentation ville det absolut være fortjent.

Go Leo!

4,5/6

Gravatar

#14 filmz-XENTiNEL 17 år siden

Jeg vil nu også gi #10 ret, den rap sang var ikke malplaceret. Det er jo sådan musik børnesoldaterne hørte i filmen - om de gør det i virkeligheden ved jeg så ikke...
---------------------------------------
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7... Oswald was a fag!
Gravatar

#15 Zabriskie 17 år siden

# 7

Jeg er HELT enig... get off him, and respect his work
Le temps détruit tout
Gravatar

#16 king b 17 år siden

#14 På sæt og vis har du helt ret i, at rap-sangen passede perfekt til filmen. Den stank nemlig af spekulation.

Hvis man gerne vil være åh, så god mod Afrika, hvorfor hyrer man så ikke en afrikansk komponist til at lave musikken og ikke en Hollywood-komponist, hvis løn alene kunne fuldfinansiere 50 afrikanske landsbyers forbrug i et års tid?

Så lige Weekendavisens anmeldelse:
"Det er lidt, som hvis John le Carré skrev om sagen til Femina (...) Blood Diamond er et velgørenhedsshow, der bliver ved, når de sidste gæster er gået."

Sådan skal det siges :-)
Gravatar

#17 filmz-bobafettich 17 år siden

3/6 herfra.

Alt for lige ud af landevejen og Hollywood opskriften....
Men det er Edward Zwick også ret kendt for, han har stået to af mine all-time hade film, Legendernes Tid og Den sidste samurai.

Blood Diamond har i det mindste en pointe og formår at formidle en vigtig historie, det skal den have point for.

Men lidt mere kød på historien og dens karakterer, og mindre tjubang, så havde det hele virket mere troværdigt.

Hvis bare Alejandro González eller Fernando Meirelles havde siddet i instruktør stolen, så havde den sikkert haft lidt mere substans...selvfølgelig med et bedre manus....
Gravatar

#18 ajust 17 år siden

Synes tv-traileren så lidt for fesen og "standard hollywood"-agtig ud, men det kan være man skal give den en chance, hvis man kan lokke vennerne med :)
Gravatar

#19 mini_jette 17 år siden

Jeg er ret sikker på jeg skal se denne her...! Men kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg skal forvente...her får den jo fine ord med på vejen... Men en af mine holdkammerater brugte lige 10 min. idag på at sable den ned...!?
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#20 filmz-Aras 17 år siden

Det er jo op til dig selv at bedømme filmen, og det er jo lidt svært, hvis ikke du ser den ;)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".

Skriv ny kommentar: