Filmen henter en masse hjem på skuespillerfronten. Leonard DiCaprio, der unægteligt er blevet noget mere mandig at se på siden teenagerollerne, giver en fornem præstation. Hans rolle er muligvis tæt på klicheen, men suppleret med hans duperende beherskelse af en sydafrikansk accent og en overbevisende indsats tror man (næsten) på figuren. Djimon Hounsou kan som få levere smertelige skrig og hyl, selvom man måske føler, at man har set ham spille denne rolle før. Jennifer Connelly er også udmærket, men gives ikke så meget at arbejde med. Hendes rolle i filmen er hovedsagligt blot anledning til, at DiCaprios godt gemte samvittighed kan manifestere sig.

Til trods for at være godt underholdende, plages “Blood Diamond” dog af en tendens til at dvæle for meget i sentimentaliteten, således, at potentielt effektive scener bliver små-kvalme i stedet. Værste fejltrin er dog en lidt langtrukken slutning, og en total overflødig epilog, der giver den ellers velfortalte historien en noget belærende afsked. Alligevel er “Blood Diamond” en anbefalelsesværdig film, der har mere på hjertet end de fleste storproduktioner. Filmen er måske ikke en perfekt udskåret diamant, men den skinner dog stadig med sit eget lys.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Scarface 17 år siden

Den skal klart ses. Tror ikke Leo overgår sig selv i The Departed, men håber stadig på en fed film.

Desuden skulle Leo have været nomineret for The Departed i stedet for den her (jeg er stadig sikker selvom jeg ikke har set den her endnu).
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#2 filmz-Godzilla 17 år siden

Synes anmeldelsen er meget rammende. Problemet med filmen er nemlig at bduskabet betyder for meget. Den vil virkelig gerne pointere at blood diamonds er noget skidt, og man ikke skal koebe det, eller hvert fald taenke sig om. Derfor synes jeg lige praecis, den bliver for sentimental.
Og at leo skal omvendes til sidst, kunne de altsaa godt have droppet. det var lidt for meget Titanic til min stil

Dog er jeg yderst enig i at Leonardo spiller forrygende. Han traekker virkelig filmen op. Haaber han vinder en Oscar for den. Tror nu jeg synes han er bedre i Departed.

4/6 anmeldelse
Gravatar

#3 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Jeg vil mene at DiCaprios præstation i begge film er stort set lige fremragende - men jeg kan sagtens forstå hvorfor man har valgt Blood Diamond, der byder på en mere markant hovedrolle (og så er der jo hans fantastiske sydafrikanske accent!).
Derudover vil jeg mene, at filmen klart er Zwicks bedste (har dog ikke set Glory...) og den blander fint underholdning og politisk drama.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#4 king b 17 år siden

Jeg synes, at Leo er KLART bedre i Departed. Forstår simpelthen ikke de mange Oscar-nomineringer til Blood Diamond. Selv rent teknisk er den forholdsvis kedelig og konventionel. Hvorfor skal den nomineres til bedste lyd, når hverken World Trade Center eller Children Of Men er nomineret?

Jeg begyndte faktisk at grine, da Blood Diamond rulleteksterne startede, og et hårdtpumpet hiphop-nummer bragede løs - det var som skabt til en musikvideo med en masse (konflikt)diamant-ringe og letpåklædte damer. Totalt malplaceret i denne temmelig platte, temmelig langtrukne og temmelig dobbeltmoralske Hollywood-snorker.

2/6
Gravatar

#5 MTK 17 år siden

Den var sgu lige en kende for Hollywood til at jeg ku' tage det seriøst, og da den efter min mening forlod sig på netop at behandle det politiske seriøst, så man lige ku' snuppe de tykke clichéer, overlevede den med nød og næppe kun på det gode skuespil fra Leonardo Di Caprio.

En forbier, og jeg har om muligt endnu mindre respekt for Oscarens kunstneriske værdi efter at ha' set Blood Diamond.
Gravatar

#6 filmz-grev_michal 17 år siden

Jeg er heller ikke nogen fan af Blood Diamond - en film der vil for meget men ikke lever op til det og simpelthen bliver for forudsigelig og kedelig.

På den positive side er det rart at se Di Caprio udvikle sig lidt med alderen, har altid haft et lille hadeforhold til ham. Men synes nu han er ved at komme godt igang.

Filmen:

2/6 - Der er simpelthen så mange gode film i år/sidste år at det vil være synd at fravælge dem for den her film.
Gravatar

#7 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Mht. Di Caprio, så synes jeg faktisk han har rygtet imod sig - han er jo en virkelig talentfuld skuespiller. Bare tag hans roller i "What's Eating Gilbert Grape", "Rimbaud", "Manden med jernmasken" og senest "The Departed". Siden "Titanic" har han desværre haft hele 'teenage-tøs poster' imaget imod sig (han spiller jo også rigtig godt i dén film), samt hans stadig drengede udseende.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#8 pulse83 17 år siden

Rimelig enig i anmeldelsen. Filmen er god underholdning, men kunne godt have haft lidt mindre actionscener og Hollywood-tjubang. De tre hovedaktører i form af DiCaprio, Hounsou og Connelly gør det rigtig godt, men DiCaprio skinner virkelig igennem. Han er en fornøjelse at følge på lærredet i samtlige minutter han er på. Personligt har jeg dog altid godt kunne lide DiCaprio og finder ham sært undervurderet. Sammenlignet med hans rolle i Departed, syntes jeg dog hverken at han er værre eller bedre i Blood Diamond. Filmen fungerer godt generelt, og indeholder enkelte rigtig effektive og rørende scener som desværre altid bliver afløst af flyvende patroner og store eksplosioner. Som #4 nævner, syntes jeg også at musikken i rulleteksterne var meget malplaceret! Specielt når man har et rigtigt flot Newton-Howard score at gøre godt med! 4/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#9 filmz-Aras 17 år siden

Jeg synes det er en fantastisk film! Leonardo spiller utrolig godt, selvom han også gør det i The Departed. Jeg så Blood Diamond før The Departed, og jeg synes rent faktisk han spiller en tand bedre i Blood Diamond. Helt sikkert en film der skal opleves!
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#10 gizmomis 17 år siden

Jer der syntes at den rap sang var så malplaceret under rulleteksterne, i lyttede da vist ikke rigtig til den tekst der blev rappet... den handlede jo netop om blood diamonds, børnesoldater og hvad filmen nu ellers handlede om..

Jeg synes personligt det var en rigtig god film.. og synes Leonardo klart fortjener sin nominering for den..

Skriv ny kommentar: