Filmen henter en masse hjem på skuespillerfronten. Leonard DiCaprio, der unægteligt er blevet noget mere mandig at se på siden teenagerollerne, giver en fornem præstation. Hans rolle er muligvis tæt på klicheen, men suppleret med hans duperende beherskelse af en sydafrikansk accent og en overbevisende indsats tror man (næsten) på figuren. Djimon Hounsou kan som få levere smertelige skrig og hyl, selvom man måske føler, at man har set ham spille denne rolle før. Jennifer Connelly er også udmærket, men gives ikke så meget at arbejde med. Hendes rolle i filmen er hovedsagligt blot anledning til, at DiCaprios godt gemte samvittighed kan manifestere sig.
Til trods for at være godt underholdende, plages “Blood Diamond” dog af en tendens til at dvæle for meget i sentimentaliteten, således, at potentielt effektive scener bliver små-kvalme i stedet. Værste fejltrin er dog en lidt langtrukken slutning, og en total overflødig epilog, der giver den ellers velfortalte historien en noget belærende afsked. Alligevel er “Blood Diamond” en anbefalelsesværdig film, der har mere på hjertet end de fleste storproduktioner. Filmen er måske ikke en perfekt udskåret diamant, men den skinner dog stadig med sit eget lys.
#1 filmz-Scarface 17 år siden
Desuden skulle Leo have været nomineret for The Departed i stedet for den her (jeg er stadig sikker selvom jeg ikke har set den her endnu).
#2 filmz-Godzilla 17 år siden
Og at leo skal omvendes til sidst, kunne de altsaa godt have droppet. det var lidt for meget Titanic til min stil
Dog er jeg yderst enig i at Leonardo spiller forrygende. Han traekker virkelig filmen op. Haaber han vinder en Oscar for den. Tror nu jeg synes han er bedre i Departed.
4/6 anmeldelse
#3 filmz-Angel Eyes 17 år siden
Derudover vil jeg mene, at filmen klart er Zwicks bedste (har dog ikke set Glory...) og den blander fint underholdning og politisk drama.
#4 king b 17 år siden
Jeg begyndte faktisk at grine, da Blood Diamond rulleteksterne startede, og et hårdtpumpet hiphop-nummer bragede løs - det var som skabt til en musikvideo med en masse (konflikt)diamant-ringe og letpåklædte damer. Totalt malplaceret i denne temmelig platte, temmelig langtrukne og temmelig dobbeltmoralske Hollywood-snorker.
2/6
#5 MTK 17 år siden
En forbier, og jeg har om muligt endnu mindre respekt for Oscarens kunstneriske værdi efter at ha' set Blood Diamond.
#6 filmz-grev_michal 17 år siden
På den positive side er det rart at se Di Caprio udvikle sig lidt med alderen, har altid haft et lille hadeforhold til ham. Men synes nu han er ved at komme godt igang.
Filmen:
2/6 - Der er simpelthen så mange gode film i år/sidste år at det vil være synd at fravælge dem for den her film.
#7 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#8 pulse83 17 år siden
#9 filmz-Aras 17 år siden
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#10 gizmomis 17 år siden
Jeg synes personligt det var en rigtig god film.. og synes Leonardo klart fortjener sin nominering for den..