Filmen henter en masse hjem på skuespillerfronten. Leonard DiCaprio, der unægteligt er blevet noget mere mandig at se på siden teenagerollerne, giver en fornem præstation. Hans rolle er muligvis tæt på klicheen, men suppleret med hans duperende beherskelse af en sydafrikansk accent og en overbevisende indsats tror man (næsten) på figuren. Djimon Hounsou kan som få levere smertelige skrig og hyl, selvom man måske føler, at man har set ham spille denne rolle før. Jennifer Connelly er også udmærket, men gives ikke så meget at arbejde med. Hendes rolle i filmen er hovedsagligt blot anledning til, at DiCaprios godt gemte samvittighed kan manifestere sig.

Til trods for at være godt underholdende, plages “Blood Diamond” dog af en tendens til at dvæle for meget i sentimentaliteten, således, at potentielt effektive scener bliver små-kvalme i stedet. Værste fejltrin er dog en lidt langtrukken slutning, og en total overflødig epilog, der giver den ellers velfortalte historien en noget belærende afsked. Alligevel er “Blood Diamond” en anbefalelsesværdig film, der har mere på hjertet end de fleste storproduktioner. Filmen er måske ikke en perfekt udskåret diamant, men den skinner dog stadig med sit eget lys.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmkorn.dk 17 år siden

Suveræn! Jeg var helt blæst da den var færdig. Sjældent har jeg set så mange intense scener i én film, og sjældent har en film formået at holde så intens en spænding fra start til slut.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#22 Kalle Ferm 17 år siden

Jeg har lige snakket med en bekendt som arbejdede i Sierra Leone under borgerkrigen. Hans arbejde var at bringe nødhjælp til et af krigsområderne.

Han sagde at han bestemt ikke brød sig om filmen - fordi den var så korrekt som den var! Der var kun meget små faktuelle fejl - men ellers viste den krigens gru som det SKETE. Og så sagde han at billedet af journalisterne var meget korrekt - bortset fra Maddy Bowen. Han havde aldrig mødt en journalist som hende, men håbede da på at de eksisterede. Men de øvrige var lige så dumme i virkeligheden som i filmen...

Det var således for barskt for ham at genopleve det.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#23 filmz-aske 17 år siden

Flot skuespil.
en gennem ført film af Edward Zwick, giver et nyt og mere skræmmene blik på diamanter...
Gravatar

#24 filmz-Is 17 år siden

Fremragende film!!
Er vildt overrakset af Leonardo.. Først et perfect skuespil i The Departed, og nu en lige så god præstation i Blood Diamond.. Årets skuespiller efter min mening
5/6
Gravatar

#25 filmz-Aras 17 år siden

Ja, helt sikkert! 6/6 herfra :)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#26 Kalle Ferm 17 år siden

Hvis det har nogen interesse, har jeg skrevet lidt forskiellige blogs om nogle af mine oplevelser i Sierra Leone. De to nedenstående har at gøre med borgerkrigens rædsler:

http://www.travellog.dk/jakobstensig/beretninger:d...
http://www.travellog.dk/jakobstensig/beretninger:d...

Her kan I se et billede af en af dem rebellerne tog sig kærligt af... Det er ham jeg beskriver i link 2.

http://www.travellog.dk/openpic.html?user=jakobste...
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#27 filmz-jonasgr 17 år siden

Jeg vil sige, at den første time starter rigtig godt. Den sidste time går den dog over i regulær actionfilm ala Schwarzenegger.

Den havde tendenserne til at blive ligeså god som "The Constant Gardener", men ender desværre dårligt.

Den realisme der bliver vist i starten, hvor man bliver indført i den politiske historie er rigtig god.

Skuespillet er fint. Leonardo gør det godt, med en fantastisk accent. Djimil Hounsou gør det også fint, omend han overspiller en gang imellem. Jennifer Connelly har en noget anonym rolle og gør det som sådan fint.

7/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#28 filmz-Jeppeak 17 år siden

Helt enig i jonasgr's vurdering.. En god film langt hen ad vejen..
Gravatar

#29 filmz-Bruce 17 år siden

#26 Rystende læsning! Puha! Det må ha' været noget af en tur!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#30 Kalle Ferm 17 år siden

Ja, det var ret vildt!
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: