“Blood Diamond” er veltilrettelagt underholdning med noget så sjældent som et politisk budskab. Om end fortællingen flere steder virker en kende konstrueret, og den løftede pegefinger er lidt for evident, er dramaets integritet intakt. Skuespillet er veloplagt, actionscenerne fængslende, og om ikke andet vinder filmen på sin hjertesag. Denne udgivelse er desuden suppleret af en større omgang ekstramateriale, der ligesom filmens audiovisuelle sider er af en høj standard.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 The Insider 16 år siden

Jeg er desværre ret så uenig med flertallet herinde. Jeg syntes, det var en virkelig ujævn og uengagerende film. Jeg fik aldrig rigtig sympati for karaktererne (lige bortset fra Solo, naturligvis), og så føltes dramaet bare så firkantet og mekanisk. Den var kluntet opbygget, kunne sagtens være skåret ned med en halv time minimum, og så var dialogen bare så dræbende kedelig og livløs. Få minutters high-octane action afbrudt af en uendelig strøm af kedsommelig moraleprædiken. Man hørte ikke noget nyt, og især da en fuldstændig tilfældig mand dukkede op bare lige for at slå fast med syvtommersøm, hvor godt det var, at de ikke havde olie i landet, havde jeg givet op - troværdigheden var forduftet, og filmen fremstod blot som én lang klagesang uden sammenhæng mellem versene.

Filmen har bestemt nogle evigt vigtige pointer, absolut! Men der er ingen grund til at tale ned til publikum, som var vi en flok børn - jeg behøver ikke at få tingene gentaget til hudløshed. Jeg følte mig virkelig undervurderet og mentalt underenæret. Den havde bestemt sine momenter - især scenerne med børnene var effektive, vedkommende og forurolige. Men ellers var der ikke meget at råbe hurra for.

I forhold til f.eks. The Constant Gardener, som har et lidt lignende tema, så er Blood Diamond slet ikke lige så visuelt sprudlende, helstøbt eller bevægende. Jeg mener derudover, at DiCaprio var langt bedre i The Departed, at Connelly bare kørte på autopilot, og Djimon Honsou gjorde en brav indsats, der næsten fjernede opmærksomheden fra karakterernes rispapirtynde personligheder.
War. War never changes.
Gravatar

#12 Yoda 16 år siden

#11

Kunne ikke have skrevet det bedre selv. De ankepunkter, du opremser, er præcis de samme, jeg har.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#13 The Insider 16 år siden

Cool - glad for at høre, jeg ikke er den eneste, som har det på den måde :-)
War. War never changes.
Gravatar

#14 king b 16 år siden

#11 og #13 Jeg er sgu rørende enig i at være uenig.

Jeg er meget forundret over, at en film som denne får gode anmeldelser i Danmark, hvor vi ellers ofte bralrer løs om, hvor dobbeltmoralske amerikanere er. Men sådan en film som "Blood Diamond" får masser af positiv omtale i vores lille andedam, selv om de amerikanske filmanmeldere hurtigt gennemskuer de kluntede moralprædikener.

Det er som om hovedparten af de danske filmanmeldere er bange for at skrive negativt, når Hollywoods helt store apparat bliver kørt i stilling (at film som "Eragon" og "Pirates 3" bliver rost i danske medier er på samme måde en gåde for mig, selv om disse ligeså halvfesne film i det mindste ikke prøver at påstå, at de har noget væsentligt på hjerte).

Insider har ret: Se "Constant Gardener" i stedet.
Gravatar

#15 chandler75 16 år siden

# 14

selv om de amerikanske filmanmeldere hurtigt gennemskuer de kluntede moralprædikener.

Den er nu rimelig fresh på Tomatometeret...

Den har også fået høj karakter af publikum, både på IMDb (8.0/10) og på Filmz (4.7/6 for dvd og 4.89/6 for bio).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#16 The Insider 16 år siden

Ah... fire procent færre, så havde den jo været rotten :-) Og IMDb har for lænsgt mistet sin troværdighed - synes jeg i hvert fald.
War. War never changes.
Gravatar

#17 chandler75 16 år siden

Well, Tomatoes brugere har den på 88 %... :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#18 The Insider 16 år siden

Det må så bare have været de få, der rent faktisk så filmen derovre, hvor den med nød og næppe indspillede halvdelen af sit budget :-)
War. War never changes.
Gravatar

#19 chandler75 16 år siden

You're a hard man to pursuade. De 5 Oscar-nomineringer tæller vel heller ikke til filmens fordel... ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#20 The Insider 16 år siden

hehe - jeg er hård som en diamant! ;-) Men nej... Honsous nominering var fuldt ud fortjent, og det var DiCaprios egentlig også - selvom jeg klart mener, han var bedre i The Departed. Især fordi han havde mere at arbejde med. Velklippet var den også, mens lyden ikke imponerede mig særligt. Jeg tror nomineringerne (som jo var overvejende tekniske) var ment som et klap på skulderen for bare at have taget emnet op, men det var ikke mere end det.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: